کارشناس اقتصادی اعلام کرد:
سود ۲۵۰ هزار میلیاردی ۲۰ بنگاه رانتی و فرار مالیاتی شرکت‌های معدنی
کارشناس اقتصادی با اشاره به سود ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی ۲۰ بنگاه رانتی گفت: معادن بزرگ در اختیار شرکت‌های خصولتی متعلق به اصحاب قدرت است که معاف از مالیات هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین راغفر درباره راهکار جبران کسری بودجه 1400 در نبود درآمدهای نفتی و طولانی شدن مذاکرات برجام به ایلنا گفت: منابع متعددی از جمله یارانه‌های گسترده‌ به شرکت های خصولتی پرداخت می‌شود. به طوری که سال گذشته سود خالص  تنها 20 بنگاه بزرگ رانتی بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان بود که معادل کسری بودجه دولت است.

دولت برای جبران بخشی از کسری بودجه باید از این بنگاه‌ها مالیات متناسب با سود و درآمد دریافت و یارانه‌های پرداخت شده به آنها را به شکل مشارکت در سود دریافت کند.قانون مالیات بر خانه‌های خالی هنوز به اجرا نرسیده و چانه‌ زنی‌هایی برای عدم اجرا وجود دارد. در حالی که مالیات بر زمین و مستغلات یکی از اصلی ترین مالیات ها در دنیا محسوب می شود و می تواند رقم بزرگی در اختیار دولت قرار دهد.  

تا زمانی که عزم سیاسی وجود نداشته باشد ، دولت همچنان با افزایش قیمت ارز و حامل های انرژی مانند بنزین برای جبران کسری بودجه دست در جیب مردم می‌کند.

دولت چرا از برنده‌های سیاست‌های غلطی که طی 3 دهه بعد از جنگ پا برجا بوده، سهم دریافت نمی‌کند؟ منابع معادن را به دوستان و رفقا داده‌اند و باید سهم دولت و مردم از این نور چشمی‌ها گرفته شود اما اراده‌ای برای انجام این اقدامات وجود ندارد. دولت به راحتی می‌تواند مالیات بر خرید و فروش سکه، ارز ، زمین و مستغلات را اجرایی کند. 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده‌ اما جلوی آن گرفته نشده است.

این ادعا که در شرایط رکورد اقتصادی ورود به پایه‌های جدید مالیاتی به تولید آسیب می‌رساند، بی اساس است. شرکت هایی که باید مالیات بدهند، تولیدکننده نیستند. بلکه عمدتا صادرکننده مواد خام هستند.امروز معادن بزرگ در اختیار نورچشمی‌هایی است که تولید کننده نیستند و مالیات نمی‌دهند. بلکه صرفا منابع طبیعی را استحصال می‌کنند که متعلق به همه مردم است اما سعی می‌کنند این موارد به چشم مردم نیاید و این پنهانکاری را ادامه می‌دهند. چرا که از این طریق می‌توانند منابع بسیار بزرگی به جیب بزنند.

دیگر بحث نبود درآمدهای نفتی مطرح نیست. در 5 ماه اول سال جاری تراز تجارت صادرات غیر نفتی و واردات یک میلیارد دلاربود. در این مدت ، 5 میلیارد دلار هم صادرات گاز و مشتقات انجام شد. بنابراین تراز تجاری ایران تاکنون 6 میلیارد دلار مثبت بود و طی ماه‌های گذشته ، صادرات نفت بیش از 10 میلیارد دلار بود.

همچنین بخشی از مطالبات ارزی هم از کره جنوبی و ژاپن وصول شده اما می‌خواهند محصولات مصرفی مانند خودرو وارد کنند که مجلس هم در این حوزه با دولت همکاری می کند اما سوال این است ، چرا ماشین آلات صنعتی و نساجی وارد نمی کنند؟ جواب ساده است. چون سود در واردات کالای مصرفی است و بابت آن مالیات نمی‌پردازند.

در زمان ارایه بودجه 1400 مجلس از دولت روحانی خواست ، میزان معافیت‌های مالیاتی را اعلام کند اما نسبت به اعلام آن اقدام نکرد. چرا که بخشی از نهادها و شرکت‌های خصولتی متعلق به اصحاب قدرت معاف از مالیات هستند.زیرا به جای اینکه 20 درصد مالیات بدهند تنها دو درصد می‌پردازند که این هم معنای معافیت مالیاتی پیدا می‌کند. برخی از این شرکت‌ها هندوانه و خیار صادر می‌کنند. به عبارت دیگر آب کشور را صادر و سود خوبی کسب می‌کنند اما از مالیات هم معاف می‌شوند.

درباره راهکار انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه هم باید گفت این اقدام به شدت اشتباه است و اتفاقا دولت وقتی می‌خواهد اقدامی غلط را به اجرا برساند برای آن بسیار تبلیغ می‌کند. دولت پس از انتشار اوراق سال بعد از آن باید 20 درصد بهره برای آن بپردازد و سال به سال 20 درصد بهره انباشت می‌شود که دولت‌های بعدی باید آن را پرداخت کنند که سیر درستی نیست.  

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام