دبیر کل انجمن صنعت پتروشیمی مطرح کرد:
تبعات منفی کاهش گاز بر صنعت بزرگ بورس و درخواست دریافت خسارت از دولت
دبیرکل انجمن پتروشیمی با اشاره به تبعات منفی کاهش روزانه ۲۰ میلیون مترمکعبی گاز گفت: طبق قانون و در صورت قطع غیرمترقبه خوراک شرکت ها، دولت باید خسارت پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری با بیان اینکه کمبود گاز، فعالیت شرکت‌های پتروشیمی‌ را مختل می کند به سنا گفت: با اتخاذ تصمیم قطع گاز در صنایع مختلفی چون سیمان، فولاد و پتروشیمی، قرار شده روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز برای پتروشیمی‌ها کاهش یابد که این امر به تولید و صادرات داخلی لطمه وارد کرده و تعهد پتروشیمی ها نزد خریداران خارجی زیر سوال خواهد برد.

وی افزود: کاهش گاز در صنایع پتروشیمی، ارزآوری را کم می‌کند. شرکت گاز ملزم به پرداخت جریمه است اما مسئله اصلی گرفتن خسارت نیست بلکه این شرایط کشور را با آسیب‌های جبران ناپذیر مواجه می کند. برخی صنایع می‌توانند از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند اما گاز برای خوراک پتروشیمی‌ها نیاز اساسی است و در صورت قطعی گاز، فقط از نظر سوخت ضربه وارد نمی‌شود بلکه خوراک هم وجود نخواهد داشت.

این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: تدابیر لازم برای مواجه نشدن با کمبود گاز باید در دولت‌های قبلی صورت می گرفت و گاز بهینه مصرف می شد. متأسفانه دولت استراتژی درستی برای بهینه مصرف کردن سوخت در دو حوزه خانگی و تجاری نداشته و این موضوع باید در حوزه صنعت در الویت قرار می‌گرفت.

مهدوی ابهری تصریح کرد: همه دنیا به صنایع اهمیت می‌دهند تا تولید قطع نشود اما در ایران این گونه نیست و کسانی که پیش بینی‌ نکردند باید پاسخگو باشند. زیرا این موضوع به صادرات و ارزآوری لطمه می‌زند. طبق قانون اگر خوراک پتروشیمی‌ها بصورت غیر مترقبه قطع شود، دولت باید خسارت پرداخت کند اما متاسفانه هیچ وقت این خسارت را پرداخت نکرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام