دبیر انجمن :
۶۰ شرکت سیمانی به علت کمبود گاز از مازوت استفاده می‌کنند
دبیر انجمن سیمان گفت: در حال حاضر حدود ۱۶ شرکت به گاز متصل هستند و حدود ۶۰ کارخانه هم به دلیل قطع گاز از مازوت استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالرضا شیخان در خصوص کمبود صنایع گاز به سنا گفت: درحال حاضر حدود ۱۶ کارخانه به گاز متصل هستند و بقیه کارخانه‌ها که حدود ۶۰ کارخانه هستند، به دلیل قطعی گاز از مازوت ذخیره شده استفاده می کنند، البته مازوت ذخیره شده برای ۱۵ روز کاری است.

وی افزود: تدابیر لازم برای این صنعت صورت گرفته تا در مواقعی که گاز قطع می‌شود از مازوت ذخیره شده استفاده شود. براین اساس، ۶۰۰ میلیون تن در مخازن ظرفیت سازی شده اما متأسفانه مازوت به اندازه کافی از ابتدای سال به کارخانجات سیمان داده نشده و در این زمینه بروکراسی‌های اداری سد راه است و دولت‌ها همراه با اجازه تأسیس صنایع، مکلف به تامین گاز و سوخت کارخانه‌ها هستند.

این دبیر انجمن در خصوص واردات گاز ادامه داد: پیش از این هم در فصل زمستان از ترکمنستان گاز وارد می شد و موضوع واردات گاز، اتفاق جدیدی نیست اما دولت در سال جاری هنوز به نتیجه ای در این زمینه نرسیده، اگر این اتفاق عملی شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در این میان به نظر می رسد، افزایش تولید گاز تنها راه حل پیشرو برای ممانعت از قطعی گاز است.

شیخان گفت: دولت و وزارت نفت باید تمام تلاش را برای به سرانجام رساندن توافق گازی با ترکمنستان داشته باشند تا علاوه‌بر تامین گاز زمستانی، موقعیت ایران در موضوع هاب انرژی منطقه حفظ شود و دولت وظیفه دارد بر اساس اجازه تاسیسی که به کارخانجات داده، برق و گاز صنایع را تامین کند. حال اگر این برق و گاز از طریق بورس انرژی معامله شود در شرایط نرمال باشد اتفاق خوبی است اما در غیر این صورت و در شرایطی مانند وضعیت فعلی، مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به توانمندی صنعت سیمان در تولید، توضیح داد: در دهه های گذشته توان ظرفیت ایران در تولید سیمان، جوابگوی نیاز برای تولید مسکن بوده اما تمام این اتفاقات منوط به وجود برق و سوخت پایدار است. در چنین شرایطی به طور قطع توان تامین نیاز سیمان برای طرح‌های بزرگی مانند نهضت ملی مسکن وجود دارد.

به گفته وی با اشاره به عرضه موفق سیمان در بورس کالا در حال حاضر سیمان در بورس کالا معامله می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام