بورس کالا آماده اجرای کامل عرضه خودرو است / عدم توافق نهایی دولت و مجلس
معاون بورس کالا با اعلام آمادگی بورس کالا برای اجرای کامل طرح عرضه خودرو گفت: دولت و مجلس در برخی موارد به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد جهرمی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا در برنامه تلویزیونی گفت: بورس کالا آمادگی لازم را در این زمینه داشته و با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم می تواند پذیرای این محصولات باشد .

وی افزود: نکته ایی که در خصوص این طرح در مجلس و دولت به جمع بندی نهایی نرسیده ، محل مصرف و منابعی است که قرار است در رقابت نصیب خودروساز شود. همچنین نوع خودروهایی است که باید در بورس عرضه شود. اگر سیاست گذار ملاحظه ای در بخشی از خودروها دارد باید اعلام کند تا بورس براساس آن نیاز ، طراحی لازم را انجام دهد.

این معاون ادامه داد: با توجه به طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری از سوی سیاست گذار، بورس کالا تصمیم به عرضه خودروهایی گرفت که مشکلی به لحاظ قانونی ندارد. در سال های قبل هم دنا و سراتو در بورس کالا عرضه شده بود. لذا منع قانونی به این لحاظ وجود ندارد. بنا بر این مقرر شد از خودروهای کم تیراژ و لوکس آغاز شود اما درمورد خودروهای مشمول قیمت گذاری و زیر نظر شورای رقابت باید حاکمیت به تصمیم برسد که چگونه قرار است با آنها برخورد شود.

جهرمی گفت: در شرایط فعلی ، سهامداران و مردم به عنوان مصرف کننده نهایی از فروش خودرو ناراضی هستند. از سوی دیگر تقاضای کاذب در هر بار پیش فروش خودرو ، وارد سامانه ثبت نام می شود و در مقابل زیان زیادی به خودروساز وارد شده است.

وی افزود: موضوع تصمیم گیری در حاکمیت و سیاست گذاران است. درخصوص سیمان هم مخالفت هایی در زمان عرضه های اولیه وجود داشت اما با مشاهده نتایج به کارایی ساز و کار بورس پی برده شد. بورس کالا حاضر است سختی اولیه عرضه خودرو را نیز به جان بخرد به واسطه اینکه صنعتی در حالی نابودی بوده و زیان می بیند.

جهرمی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با عرضه خودرو در بورس مشکلات قرعه کشی به وجود نیاید ، توضیح داد: پلتفرم عرضه خودرو در بورس ، جدید است و با توجه به اینکه قرار است خودرو خریداری شود ، زمان معاملات هم طولانی تر در نظر گرفته شده است. اکنون زمان تصمیم گیری شرکت های خودروساز و هیات مدیره این شرکت ها برای استفاده از ساز و کار بورس کالا در عرضه ها است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام