کارشناس بازار ارز اعلام کرد :
مخالفت با پیش‌بینی اکونومیست از دلار ۱۸.۵ هزار تومانی / پرچم تورم همچنان بالا
پیش‌بینی اکونومیست از دلار ۱۸.۵ هزار تومانی طی سال های آینده توسط کارشناس بازار ارز و به دلیل تورم شدید ایران ، غیر قابل تحقق اعلام شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میثم راد پور در واکنش به پیش‌بینی اکونومیست از دلار 18.5 هزار تومانی طی سال های آینده به روزنامه ابتکار گفت: این پیش‌بینی دور از واقعیت است. مگر اینکه این نشریه اطلاعاتی موثق داشته باشد. چراکه فعلا چشم انداز مذاکرات مثبت نیست . حتی اگر به نتیجه برسد ، تاثیر آن مقطعی و کوتاه‌ مدت خواهد بود.

وی افزود: تورم در اقتصاد ایران بسیار جدی بوده و کسری بودجه یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها است. در چنین شرایطی طی سال‌های آینده تورم همچنان بالا خواهد بود. بنابراین پیش‌بینی دلار 18.5 هزار تومانی در سال‌های آتی دور از ذهن است !

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: دلار در پایان سال با توجه به شرایط اقتصادی فعلی می‌تواند افزایشی باشد و هیچ مانعی برای این افزایش در میان نیست.
وضعیت اقتصاد نسبت به گذشته نه تنها بهتر نشده ، بلکه بدتر هم شده است . افقی که از تورم مشاهده می‌شود به شدت نگران‌کننده است. بنابراین تصور سقوط قیمت در هر بخشی از اقتصاد تا 5 سال آینده دور از انتظار خواهد بود.‌

راد پور در پاسخ به این پرسش که به نتیجه رسیدن مذاکرات تا چه اندازه می‌تواند بازار ارز را سر و سامان دهد گفت: باید میزان توقع‌ از مذاکرات روشن شود. ایران در گذشته آثار برجام را مشاهده کرد. در آن سال‌ها انتظار بسیاری از برجام می رفت و همین توقعات آثار را در بازار بر جا گذاشت و قیمت ارز حدود ۱۵ درصد افت کرد.‌

وی افزود: برجام فعلی ، کیفیت سابق را ندارد . بنابراین انتظار از نتیجه مذاکرات باید کمتر باشد. وضعیت کلی اقتصاد نسبت به گذشته بدتر و منابع ارزی‌ ضعیف‌تر شده است. در این شرایط نمی‌توان توقع داشت نتیجه برجام اثری چمشگیر در بازار ارز داشته باشد. بدون شک به نتیجه رسیدن مذاکرات ، خبر خوبی برای بازار ارز به حساب می‌آید اما نمی‌توان تصور کرد این اتفاق ورق بازار را برمی‌گرداند و تاثیری بلند مدت به همراه دارد.‌

این فعال بازار ارز ادامه داد: ایران با بحران تورم مواجه است . اجناس حدود ۴۰ درصد گران می‌شود و دلار هم از این قاعده مستثنی نیست. مگر اینکه همه اجناس در اقتصاد گران شود اما دلار ثابت بماند که در آن شرایط هم قطعاً یک جای کار می‌لنگد. بنابراین برای بهبود شرایط و کنترل قیمت‌ها باید بر روی  کاهش تورم بحث و بررسی شود.

رادپور اضافه کرد: اگر تورم کنترل شود ، وضعیت قیمت در تمام بازارها مدیریت خواهد شد. در غیر این صورت نرخ دلار همچنان افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش، اکونومیست با ارزیابی شاخص‌های کلان اقتصادی ایران طی سال‌های آینده ، پیش‌بینی کرده توافق محدودی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات وین انجام می شود و پس از آن باید منتظر کاهش قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی بود. به طوری که دلار آمریکا در سال 2023 به 18 هزار 500 تومان خواهد رسید.‌

قیمت دلار در سال آینده میلادی 20.6 هزار تومان خواهد بود اما پس از آن به تدریج افزایش قیمت داشته و در سال 2026 به 28.7 هزار تومان می‌رسد. این پیش‌بینی‌ها با آنچه در فضای داخلی ایران انجام می‌شود ، تفاوت‌ اساسی دارد و  مبتنی بر متغیرهای بلند مدت اقتصاد کلان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام