دلایل برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح ۳ وزیر اقتصاد ، صنعت و کار
نماینده مجلس گفت: گرانی‌های افسارگسیخته، عدم ساماندهی بورس، کاهش ارزش پول ملی و ...باعث شده برخی نمایندگان به دنبال استیضاح وزرای اقتصادی باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد حسینی‌کیا در واکنش به مطرح شدن زمزمه استیضاح برخی وزیران از جمله احسان خاندوزی، عبدالملکی و فاطمی امین به مهر گفت: مردم گله‌مندی‌ زیادی به ویژه درباره وضعیت اقتصادی دارند و مطالبه به حق آن است که مسئولان، مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها را بر طرف کنند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس می‌بینند برخی وزرا از ابتدای کار، هیچ عملکرد مثبتی نداشتند و باعث نارضایتی مردم شدند. بنابراین سراغ طرح سوال و در صورت نیاز استیضاح وزرا می‌روند. گرانی‌های افسارگسیخته، عدم ساماندهی بورس، دریافت سودهای کلان بانکی از مردم، کاهش ارزش پول ملی و نبود برنامه برای کنترل نقدینگی از جمله عواملی است که باعث شده برخی نمایندگان به دنبال استیضاح وزرای اقتصادی باشند.

حسینی‌کیا گفت: البته تاکید هیئت رئیسه و رئیس مجلس آن است که برای استیضاح وزرا، زود است و باید فرصت داد تا برنامه‌ها را عملی و ایرادات را مرتفع کنند اما در صورت عدم تغییر مثبت، نمایندگان می‌توانند سراغ استیضاح وزرای ناکارآمد بروند.

مهدی عسکری هم در صحن علنی مجلس با انتقاد از سیاست اقتصادی دولت گفت: یکی از مسائل حذف دلار ۴۲۰۰، کالاهای حیاتی است که با ارز جهانگیری متفاوت است. چرا که ارز جهانگیری سال ۹۷ شامل ۱۲۰۰ قلم کالای غیرضروری می شد اما درباره ارز ترجیحی ۵ قلم کالای اساسی به علاوه گندم و دارو صحبت می شود که در لایحه بودجه حذف شده است.

وی  ادامه داد: مارپیچ تورم و تجربه ۳۰ سال گذشته نشان داده تورم از طریق شوک های وارداتی اتفاق می افتد. قیمت حامل های انرژی، قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز شوک های انفجاری به اقتصاد در طول ۳۰ سال گذشته وارد کرده است. آنگاه چطور دولت می خواهد در چنین شرایطی این تصمیم را اجرایی کند؟‌

عسکری افزود: میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته اند. فقر یعنی ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی شوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. لذا نمی توان شوک جدید قیمتی وارد کرد. سفره مردم از برنج خالی شده است. با این وجود ارز ترجیحی برنج و گوشت قرمز حذف شده و قرار است نان و پنیر هم حذف شود؟

انتهای پیام