نماینده مجلس خبر داد :
تصویب ۱۹ برنامه‌ برای تقویت صندوق توسعه ملی در اولین جلسه هیات امنا
نماینده مجلس از تصویب ۱۹ برنامه‌ برای تقویت صندوق توسعه ملی از جمله اهرمی کردن منابع ریالی صندوق در اعطای تسهیلات در اولین جلسه هیات امنا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا دشتی اردکانی با اشاره به برگزاری اولین نشست هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست ابراهیم رئیسی به خانه ملت گفت: در این جلسه پیشنهادات هیات عامل صندوق در قالب 19 دستور مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اهرمی کردن منابع ریالی صندوق در اعطای تسهیلات ریالی یکی از مصوبات جلسه امروز بود.

وی افزود: به منظور افزایش پوشش تسهیلات ریالی و اهرمی کردن منابع، هیات عامل صندوق توسعه مجاز است در قراردادهای سپرده ریالی نسبت به یک سهم و حداقل دو برابر آن سهم آورده بانک عامل از منابع داخلی را منظور کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مبالغ حاصل از بازپرداخت تسهیلات ریالی به همین نسبت بین صندوق و بانک عامل تقسیم می شود. اولویت سپرده گذاری ریالی صندوق نزد بانک های عاملی است که علاوه بر عملکرد مناسب در اعطای تسهیلات از محل سپرده گذاری صندوق سهم آورده بالاتری را تامین می کند.

دشتی اردکانی گفت: همچنین بر اساس مصوبه دیگری هیات عامل صندوق توسعه مجاز شد در صورت تسویه کامل مطالبات معوق از سوی تسهیلات گیرنده ، نسبت به بخشش وجه التزام تاخیر تادیه دین حداکثر به میزان مابه التفاوت نرخ وجه التزام با نرخ سود مندرج در قراردادهای منعقده اقدام کند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شرط رعایت سند ملی آمایش در تصویب طرح‌ها نیز مقرر شد همه بانک‌های طرف قرارداد قبل از اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه از انطباق طرح با سند آمایش سرزمین اطمینان حاصل کنند. البته این بررسی توسط بانک‌ها نباید موجب تاخیر در اعطای تسهیلات شود.

دشتی اردکانی ادامه داد: مدیریت حساب‌های صندوق توسعه  نزد بانک مرکزی پیشنهاد دیگری بود که به تصویب رسید و بر اساس آن مقرر شد نحوه مدیریت و تخصیص منابع ارزی صندوق نزد بانک مرکزی طوری باشد که سهم صندوق از منابع بلوکه شده متناسب با سهم آن از کل منابع ارزی بانک باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام