سخنگوی تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد :
مصوبات جدید عرضه اوراق، واگذاری ۱۲۰هزار میلیارد تومان سهام، فروش ارز و...
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مصوبات جدید معافیت مالیاتی ، عرضه اوراق، واگذاری واگذاری۱۲۰هزار میلیارد تومان سهام به تامین اجتماعی، فروش ارز و... خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رحیم زارع اصل با اشاره به اینکه اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند به خانه ملت اعلام کرد: بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه به بانک‌های دولتی اجازه داده شد کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت ، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شوند.

همچنین به دولت اجازه داده شد ، دو درصد از یک دوازدهم هزینه جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در بودجه عمومی استفاده کند.

به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به 3 شرکت بازرگانی دولتی ، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند.

طبق مصوبه دیگر به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف 30 میلیارد یورو استفاده کند. همچنین می‌تواند تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مانند زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت و صرف هزینه‌های مرتبط کند

بر اساس یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف 8 هزار میلیارد تومان اوراق مالی با تضمین باز پرداخت اصل و سود منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده شد برای تأمین مالی مصارف بودجه تا سقف 86 هزار میلیارد تومان اوراق مالی  ریالی ارزی از جمله اسناد خزانه اسلامی منتشر کند.

همچنین به شهرداری‌ها و سازمان های وابسته به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های شهری اجازه داده شد با تأیید وزارت کشور 8 میلیارد تومان اوراق مالی با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط همان شهرداری منتشر کنند.

دولت در لایحه بودجه حکمی مبنی بر واگذاری سهام دولت به شرکت‌های دولتی آورده بود که به دلیل مسائل کارشناسی و مغایرت با سیاست های اصل 44 مقرر شد کمیته تخصصی این موضوع را بررسی کند تا پس از اصلاح در صحن کمیسیون مطرح شود.

برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاداتی مطرح شد . به طور مثال تا سقف 120 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام و موارد موجود در قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید بدهی دولت به این سازمان پرداخت شود که مقرر شد این موضوع هم در کمیته تخصصی مربوطه در کمیسیون بررسی و برای رسیدگی به صحن ارایه شود.

دولت باید از طریق واگذاری سهام شرکت های بورسی و غیربورسی به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی تسویه کند. همچنین نمایندگان با انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق برای مقاوم سازی، نوسازی و تجهیز مدارس و ۲ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم سازی دانشگاه ها موافقت کردند.

دولت برنامه حذف ارز ترجیحی را به مجلس ارایه کرده اما هنوز در کمیته تخصصی و کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفته ولی برنامه دولت ، پرداخت یارانه و یارانه معیشتی در صورت تصویب نهایی حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام