رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
اثر اختلاف قیمت دلار نیمایی و آزاد بر بورس / وعده اعلام بدهکاران بانکی در کدال
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اثر اختلاف قیمت دلار سامانه نیما و آزاد بر بورس،وعده داد فهرست بدهکاران عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی، اعلام تا در اصلی ترین سایت ناشران بورس یعنی کدال منتشر شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح آبادی در حاشیه همایش مالی اسلامی با اشاره به دستورات رئیس‌جمهور درباره اصلاح نظام بانکی،گفت: اعتبارسنجی دارندگان حساب بانکی موضوع مهمی بوده و در صورت برخورداری از رتبه اعتباری مناسب،ب انکها می‌تواند با وثایق آسان اقدام به پرداخت وام کنند. الزام بانک‌ها به رعایت شرایط پرداخت تسهیلات خرد بیشتر و در آینده‌ نزدیک دستورالعمل مربوطه ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: مقررات رمز ریال ملی هم در شورای پول و اعتبار تصویب شده و بزودی راه اندازی می‌شود. بررسی استفاده از دیگر رمز دارایی‌ها هم در دولت و کمیسیون‌های مربوطه در جریان است.

این مقام مسئول افزود: در جلسه امروز با رئیس جمهور ، مواردی چون هدایت تسهیلات به بخش مولد، بهبود نظام بانکی، تسهیل دسترسی مردم به وام ، تحول فرآیندها، نگاه تحولی به نظام بانکی، بهبود ارتباط بانک‌ها با مشتریان، اصلاح ناترازی سیستم بانکی، تعیین تکلیف واحدهای بدهکار به بانک ها و تقویت و توسعه جریان قرض الحسنه مورد بررسی قرار گرفت.

صالح آبادی درباره اثر اختلاف قیمت ارز سامانه نیما و آزاد بر بورس هم توضیح داد: معاملات سامانه نیما براساس عرضه و تقاضا بوده و بانک مرکزی دخالتی ندارد اما اختلاف جزئی بین سامانه نیما و بازار متشکلف طبیعی است. زیرا در سامانه نیما حواله ها معامله عمده می‌شود اما در بازار متشکل، معاملات خرد است.

وی افزود: سه درصد از منابع سپرده بانک‌ها باید به خرید اوراق مالی اسلامی که از نقدشوندگی بالایی برخوردار است اختصاص یابد تا چنانچه بانک‌ها ناترازی نقدینگی داشته باشند با فروش اوراق، نقدینگی را مدیریت کنند.

صالح آبانی در خصوص تاکید رئیس جمهور بر معرفی بدهکاران بانکی هم گفت: فهرست بدهکاران عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی بانک‌ها ، اعلام تا در اصلی ترین سایت ناشران بورس منتشر شود.

انتهای پیام