وزیر اقتصاد:
دو سوم مردم با بورس درگیرند / شهریور غیرقابل تصور و وعده به سهامداران
وزیر اقتصاد با بیان اینکه شهریور، وضعیت بازار سرمایه بسیار غیرقابل تصور بود، گفت: دو سوم مردم با بورس درگیرند و برای سهامداران چشم انداز امید بخشی در پیش است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در خصوص اقدامات برای اصلاح بانک ها، سهولت در ارائه تسهیلات، رابطه نرخ سود تسهیلات و تورم و وضعیت بازار سرمایه به گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پرداخت که بدین شرح است:

نگاه دولت سیزدهم به بانک ها چگونه است؟

خاندوزی: امروز اهالی صنعت بانکداری با رئیس جمهور و گروه اقتصادی دولت طی جلسه ای دیدار کردند. این سوال مطرح است که چرا دسترسی گروه‌ هایی از مردم به تسهیلات بانکی ناچیز و دسترسی گروه‌های دیگر بی ضابطه است. تولید، عدالت و مقاوم شدن اقتصاد ایران در شرایط فشارهای داخلی و تحریمی مهم است.

بر اساس روش‌های جدید کشورها با هم تقابل می کنند. بانک برای دولت سیزدهم مهم است. اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاوم شود بانک‌ها باید مقاوم باشد. باید به سمت برنامه اصلاح پیش رفت.

در وزارت اقتصاد، دولت برنامه کوتاه مدتی تحت عنوان اصلاح رابطه تولیدکنندگان و مردم با بانک‌ها را در نظر گرفته است. دسترسی‌های عادلانه به تسهیلات برای مردم، مصرف کننده و تولید کنندگان حائز اهمیت است. باید بتوان با رویکرد جدیدی با بانک‌ها مواجه شد.

دولت سیزدهم چه اقداماتی برای اصلاح بانک ها انجام داده است؟

خاندوزی: شاخص بدهی دولت از اجزای مهم ترازنامه بانک مرکزی است که در ۴ ماه اخیر نقش کاهنده در پایه پولی دارد و در مسیر فشار تورم نیست بلکه نقش کاهنده در تورم دارد. دولت در عملکرد چهار ماهه نشان داده، مسئله انضباط مالی حائز اهمیت است. در بودجه ۱۴۰۱ به نسبت گذشته کمترین میزان از فشارهای غیر عادی نسبت به بانک ها وجود دارد و هدف گذاری هایی صورت گرفته است.

برای کمک به بخش صنعت حتماً باید بانک ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات برای پروژه های صنعتی داشته باشند. بخش های زود بازده، سفته بازانه و صرفاً فعالیت‌های خرید و فروش و تجارتی و بازرگانی خیلی از منابع بانک ها به سمت خود کشیده است.

آیا بنگاه داری بانک ها کاهش یافته است؟

خاندوزی: برای اولین بار ترازنامه بانک ملی با جزئیات منتشر شد. در ترازنامه های تلفیقی تمام زیر مجموعه ها آورده شده و میزان دارایی و سود و زیان شرکت‌ها مشخص است.

منفعت بانک‌های دولتی به همه جامعه بر می‌گردد. وزارت اقتصاد وعده نمی دهد و در مقام ترساندن نیست. تمام صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه دولتی کار دنبال شد. از مدیریت سال جاری تا آینده که دوباره صورت های مالی بیرون می آید حتما فرق خواهد کرد.

در شرایط کنونی چه کمکی در جهت سهولت در ارائه تسهیلات به مردم شده است؟

خاندوزی: در شرایط خاص جامعه نیازمند کمک های خاص است. کرونا اجازه نمی‌دهد کسب‌ و‌ کارها بچرخد. یک بخش حمایت‌های عام است که همیشه وجود دارد و البته این حمایت‌ها بهتر شده است. با وجود اینکه مردم از معطلی برای دریافت تسهیلات ازدواج ناراضی هستند، سال جاری بیش از ۷۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان ارائه شد. در ۹ ماهه سال بسیار بیشتر از کل سال ۹۹ تسهیلات ازدواج ارائه شد.

تسهیلاتی در نظر گرفته و بانک‌ها مکلف شدند تسهیلات قرض الحسنه برای کسانی که دچار کرونا می شوند ارائه دهند. کد ملی سرپرست خانواده روزانه منتقل می‌شود اگر سرپرست خانواده ای باشد که کارمند دولت نباشد و نیازمند کمک باشد، مشمول کمک ده میلیون تومانی کرونا است لذا بانک با آسیب دیده کرونا تماس می گیرد تا تسهیلات را دریافت کند.

بانک های دولتی چه تعداد شرکت مازاد دارند و چه زمانی تعهد می دهید تعداد شرکت ها به حد قانونی برسد؟

خاندوزی: بعد از ادغام بانک های نظامی در بانک سپه هنوز در بعضی از موارد مشکلاتی وجود دارد. یکی از بزرگترین جراحی های ادغامی بانکی در طول دهه های گذشته صورت گرفته است بدون اینکه تبعات اجتماعی وسیعی به دنبال داشته باشد در اینجا هنوز خلاء اطلاعاتی وجود دارد.

تعداد شرکت ها در بانک ملی مشخص است. طبق قانون رفع موانع تولید بانک ها مکلف هستند هر سال درصدی از تسهیلات مازاد را واگذار کنند. بالغ بر ۱۶۰ تا ۱۷۰ شرکت زیر مجموعه بانک ملی هستند. از این تعداد برخی شرکت های بسیار کوچکی وجود دارند که امور انفورماتیک و فنی انجام می‌دهند و کمک کار کسب و کار بانک هستند و تعدادی هم از قدیم شرکت‌هایی بودند که فعالیت اقتصادی زیادی داشتند و واگذاری آنها انجام شد. بسیاری از زیرمجموعه ها می‌توانند به شرکت‌های زیر مجموعه تولیدی، صنعتی و پتروشیمی بروند. این اتفاقی است که در سال اول حکم قانونی و تکلیف پیگیری شد.

رابطه نرخ سود تسهیلات و تورم چگونه است؟

خاندوزی: در وزارت اقتصاد مسئولیت تنظیم و نرخ سود بانک ها بر عهده نیست. در این زمینه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، سیاست گذار نرخ ها خواهند بود. اول آذر در مقایسه با مهر تورم نقطه به نقطه ۱۶.۷ درصد پایین تر آمده است. اجناس گران تر شده اما با سرعت و شتابی که در شهریور ماه کالاها افزایش پیدا می‌کرد، نبود.

وقتی دولت از دست اندازی به پایه پولی ممنوع و وقتی انضباط بودجه‌ای باید ایجاد شود به جهت این است که تورم کنترل شود و برای سال آینده هزینه دولت باید کمتر افزایش پیدا کند.

اگر یک سهامدار بودید چه رفتاری در این مقطع کنونی می کردید؟

خاندوزی: در شرایطی که دولت شهریور ماه شروع به کار کرد، وضعیت بازار سرمایه بسیار غیرقابل تصور بود. حدود دو سوم اقتصاد و جمعیت درگیر بازار سرمایه هستند. برای هر کدام از سهامداران و مردم و در نهایت برای اقتصاد ملی و برای ماه‌های آینده چشم انداز امیدبخشی را خواهیم داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام