وزیر خارجه اعلام کرد:
استقبال ایران از بازگشت روابط با عربستان / توضیحات مسائل مهم منطقه
وزیر خارجه درباره مسائل مهم منطقه‌ از جمله گفتگو با عربستان، ادعای صهیونیست‌ها و حمایت‌های آمریکا از تروریسم توضیح داد و گفت: ایران از بازگشت روابط با عربستان به حالت طبیعی استقبال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین امیرعبداللهیان در اجلاس داووس درباره روابط ایران و عربستان گفت: در گفتگو با رئیس جدید امارات گفته شد خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند اما جغرافیا و مشترکات کشورها تغییر نمی‌کند. ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه و تاثیر گذار هستند.

وی ادامه داد: ایران رابطه دیپلماتیک را حتی در اقدام متقابل با عربستان قطع نکرد و عربستان در آغاز دوره پادشاهی ملک سلمان به دلایل مختلف تصمیم احساسی گرفت و قطع رابطه دیپلماتیک با ایران اعلام کرد. ایران درها را بازگذاشت تا هر زمان ریاض مایل بود روابط طبیعی برگردد. در مذاکرات اخیر و دور جدید پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و حتی توافق شد در آینده نزدیک در سطح مقاماتی از وزارت خارجه یا وزرای خارجه دیداری در کشور ثالث یا مکان مورد توافق باشد. پیشرفت‌ها کم اما خوب است اگر عربستان کند عمل نکند با سرعت وضعیت روابط در مسیر طبیعی قرار گرفته و از بازگشت روابط به حالت طبیعی استقبال می‌شود. امید است با کمک همه کشورهای منطقه به امنیت بیشتر منطقه و توسعه و ثبات هر چه بیشتر این منطقه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کمک کند.

وزیر امور خارجه درباره توافق با عربستان درباره پایان جنگ در یمن گفت: ایران درباره تحولات یمن همیشه طرف مثبت بود. همه بخش‌های یمن باید در آینده یمن نقش داشته باشد نه یک گروه و جریان خاص. انصارالله و متحدان در یمن توانستند در مقابل جنگ بایستند و هم جزو امن‌ترین مناطق باشند. ایران شروع جنگ یمن را یک اشتباه دانسته و معتقد است آتش بس باید استمرار یابد و محاصره یمن پایان یافته و همه طرف‌های یمنی دور یک میز بنشینند و تصمیم بگیرند. از استمرار آتش بس و پیشرفت در این زمینه‌ها استقبال می‌‌شود.

امیرعبداللهیان درباره ادعای صهیونیست‌ها در برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: متاسفانه صهیونیست‌ها در این موضوع دروغ پردازی‌ها می‌کنند و این سناریو تکراری است. ۲۰ سال پیش نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ادعا کرد ایران در کمتر از یک سال به بمب اتمی دست می‌یابد ۲۰ سال گذشت و ایران بارها اعلام کرد در سیاست خارجی بمب اتم جای ندارد. بارها آژانس بازدید و اعلام کرد ایران به دنبال سلاح نیست ولی این رژیم حرف تکراری می‌زند. در برجام اگر آمریکا واقع بینانه تصمیم بگیرد توافق دردسترس است و رژیم صهیونیستی این را نمی‌خواهد و چنین داستان سرایی‌ها را می‌کند.

وی درباره سوریه و با اشاره به سفر بشار اسد به تهران گفت: ایران در جنگ تروریستی به سوریه و مردم این کشور کمک کرد و اجازه نداد تروریست‌ها در آن سرزمین حاکم شوند. اگر داعش امروز در عراق و سوریه حاکم بود جهان شکل دیگری داشت. درباره سوریه باید بر گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی تمرکز کرد. امروز در ادلب تروریست‌ها همه دپو شدند و متاسفانه حمایت آمریکا را دارند. بارها آمریکا از ابزارهای سازمان ملل در جهت آسیب ندیدن تروریست‌ها استفاده کرد چون بخشی از راهبرد آمریکا در آن زمان بودند. حتی امروز در افغانستان اطلاعات تایید می‌کند استفاده ابزاری از تروریسم یکی از ابزارهای دستگاه‌های امنیتی آمریکا است. باید تکلیف تروریست‌ها در سوریه مشخص شود و اشغال نظامی خارجی بخش‌هایی از سوریه متوقف شود اما در مسیر تعامل و گفت‌وگو مردم سوریه نسبت به آینده تصمیم بگیرند. ایران از تصمیم مردم سوریه همواره حمایت می‌‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام