تحلیل عضو سابق هیات مدیره بورس از موانع رشد بازار و پیش بینی تابستان
عضو سابق هیات مدیره بورس با اشاره به موارد عدم قطعیت برای سرمایه گذاری در بورس، پیش بینی کرد با ورود نقدینگی تا پایان دومین فصل سال بازار آرامی در پیش‌ رو خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی سدیدی عضو سابق هیات مدیره بورس تهران درخصوص وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال به تسنیم گفت: حوزه سرمایه‌گذاری دستخوش عدم قطعیت‌هایی است که در برخی موارد مثبت و در برخی موارد تاخیر در سرمایه‌گذاری‌ها و روند کلی اقتصاد داشت. طبیعتا بازار ثانویه یعنی بورس، سرمایه‌ گذاری را سهل‌تر و سریعتر انجام و وقایع را زودتر نشان می‌دهد.

بورس در سال جاری با عدم قطعیت‌ها مواجه است و شاخص درجا زده و منتظر پیدا کردن مسیر است. بخشی از این عدم قطعیت‌ها داخلی و بخشی دیگر ریسک‌های سیستماتیک و مربوط به اتفاقات خارج از محیط اقتصاد است. در بخش داخلی جریان تعرفه‌ و عوارض‌ گذاری و در مجموع سیاست گذاری‌های مالی و تجاری در حالی اتفاق می‌افتد که در دنیا هم این سیاست‌ها بسته به شرایط مختلف تغییر می‌کند.

اما باید این تغییرات را قابل پیش‌بینی کرد تا فعالان بازار سرمایه از تغییر یکباره سیاست‌ها، آسیب نبینند و راهبردی برای آن داشته باشند. در اقتصاد نمی‌توان تغییرات و سیاست‌ها را حتی برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرد. مشکلات قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان بصورت سنتی، برخی از صنایع از جمله سیمانی‌ها، فولادی ها و پتروشیمی‌ها را تحت تاثیر قرار داده که باید برای حل این مشکل نیز راهکاری تدبیر شود. 

با اتفاقاتی از این دست، چگونه باید انتظار داشت سرمایه‌گذار خارجی اقدام ورود به اقتصاد و آوردن سرمایه کند و بازار سرمایه نیز واکنش مناسبی به این اتفاقات داشته باشد؟

مواردی همچون جنگ روسیه و اوکراین و اثر این مولفه‌ها بر بازار جهانی نفت و کامودیتی‌ها در کنار موضوعات مرتبط به کرونا، نوسانات ارزی، توافقات سیاسی، عدم قطعیت‌های دیگر است که در شرایط کنونی اقتصاد و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. بلاتکلیفی بدترین بحران در ساختار اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آن است. چرا که سرمایه ترسو است و سرمایه‌گذار بیش از بازده به امنیت سرمایه‌گذاری اهمیت می‌دهد. هر چه این عدم قطعیت‌ها کمتر شود، شرایط بازار سرمایه و اقتصاد بهتر خواهد شد.

به فرض عدم‌ نوسان شدید در بازارهای جهانی و عبور صنایع و نمادها از موضوع قطعی برق، امید می رود فعالان، تابستان را با شرایط متعادلی پست سر بگذارانند. بازار سرمایه در مقطع کنونی نیازمند ورود نقدینگی است. البته نباید منتظر روند شارپی بر اساس شرایط کلی در تابستان بود. با ورود نقدینگی دست کم تا پایان دومین فصل سال بازار آرامی در پیش‌ رو خواهد بود. ضمن اینکه با برگزاری مجامع و انتشار گزارش های سه ماهه شرکت‌ها می‌توان پیش‌بینی مناسب‌تری از روند بورس در ماه‌های آینده ارائه کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام