کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:
نشانه منفی نزول شاخص در سه ماه اول و چند عامل نگران کننده و امیدبخش
کارشناس بازار سرمایه با اعلام نشانه منفی نزول شاخص در سه ماه اول سال، چند عامل نگران کننده و امیدبخش آینده را معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی عبدی درخصوص روزهای اخیر بورس که همچنان با ابهام و احتیاط فعالان و نوسان منفی و مثبت های پی در پی همراه شده به ایرنا اعلام کرد: پس از روزهای پُر رونق پایان سال و فروردین، بازدهی مناسب ۱۰.۶ درصدی ماه نخست به ۴.۵ درصد در پایان اردیبهشت‌ محدود شد و با اتمام خرداد، میانگین بازدهی شاخص بورس در فصل بهار به ۱۲.۶ درصد رسید.

در نگاه اول ممکن است این اتفاق مطلوب به نظر بیاید اما روند نزولی شاخص طی فصل بهار نشان از نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تحولات رخ‌ داده دارد که کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی ها موید این ادعا است. وقفه در مذاکرات احیای برجام، قیمت‌گذاری دستوری محصولات، محدودیت احتمالی برای تولید شرکت‌ها ناشی از قطع برق و افت قیمت‌های کامودیتی در بازارهای جهانی که در پی سیاست‌ های انقباضی شدید بانک‌های مرکزی دنیا اتفاق افتاد از اصلی‌ترین عوامل نگرانی فعالان بازار در ادامه سال است.

روند کاهشی قیمت‌های جهانی و محدودیت‌های متعدد شرکت‌های بورسی در تولید و صادرات، چشم‌ انداز مثبتی را به لحاظ بنیادی ترسیم نمی‌کند اما برخی عوامل دیگر نشان می‌دهد بازار سرمایه می‌تواند روزهای بهتری را تجربه کند. رشد نرخ ارز نیمایی منجر به افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌ها خواهد شد. از سوی دیگر قیمت‌ها در سایر بازارها به سیر صعودی در اثر تقویت انتظارات تورمی ادامه می‌دهند.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد با ثبت رقم ۲. ۱۲ درصد به بیشترین میزان از ابتدای انتشار در ابتدای دهه ۸۰ رسید. تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت ۵. ۵۲ درصد بیشترین میزان در مقایسه با سال‌های دو دهه گذشته بود. دلیل اصلی افزایش تورم در خرداد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. البته با توجه با شاخص‌های کلان، اقتصاد همچنان با نرخ تورم بالا مواجه خواهد بود و سیاست‌های دولت در جهت نزولی کردن نرخ تورم است.

با این‌حال بازار سهام نیز که از تورم در بازارهای مختلف عقب افتاده در نهایت می‌تواند با اقبال سرمایه‌گذاران و رشد در بازه میان‌مدت همراه شود. با توجه به فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها، قیمت سهام رقیق‌تر شده و ظرفیت رشد قیمت برای کوتاه‌مدت افزایش پیدا کرد.

مجموعه این عوامل نشان می‌دهد بازار سرمایه با وجود ریسک های زیادی که به آن تحمیل می شود، همچنان بستری مناسب برای سرمایه گذاری خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام