رویای تولید خودرو مشترک ایرانی، روسی و ترکی برای بازار۸۰۰ میلیون نفری!
رییس انجمن صنایع همگن گفت: ظرفیت همکاری سه‌جانبه خودروسازان و قطعه سازان ایران، روسیه و ترکیه برای بازار حداقل ۸۰۰ میلیون نفری وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی‌منش در رابطه با تولید خودرو به ایرنا گفت: نیرو محرکه و قطعه‌سازان برای طراحی و تولید خودرو مشترک ایرانی، روسی و ترکیه از سوی فعالان صنعتی سه کشور علاقه نشان دادند و ظرفیت همکاری سه‌جانبه وجود دارد.

وی افزود: نخستین بار انجمن خودروسازی و قطعه‌سازی ترکیه پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه با حضور صنعتگران ایرانی، روسی و ترک به‌منظور طراحی و تولید خودرو ارائه داد.

این مقام اجرایی ادامه داد: این سه کشور با جمعیت حدود ۴۰۰ میلیون نفر و همچنین بازار حداقل ۸۰۰ میلیون نفری می‌توانند بازاری مناسب برای محصول یا محصولات تولیدی داشته باشند. با جنگ روسیه و اوکراین و نیاز بیشتر صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی روسیه به ایران این مسئله می‌تواند سر و شکل اجرایی گیرد.

نجفی‌منش توضیح داد: در این صورت برخلاف گذشته که برای انجام صادرات خودرو مجبور به کسب اجازه از طرف‌های خارجی همچون شرکت‌ها رنو و پژو بود می‌توان خودرو مناسب طراحی کرده و ساخت و قطعات را بین صنعتگران سه کشور طبق توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها تقسیم کرد.

وی گفت: ساخت همه قطعات این خودرو با توان این سه کشور، عدم نیاز به تامین قطعات به تبادل پول و وجود بازارهای مناسب صادراتی از جمله مزایای چنین پروژه‌ای است که ترک‌ها پیشنهاددهنده آن بودند و روس‌ها نیز به آن تمایل دارند.

وی افزود: ترکیه با صادرات سالیانه بیش از ۱۲ میلیارد دلاری قطعه، ظرفیت بسیار مناسبی در صنعت قطعه‌سازی دارد. روس‌ها هم توانایی فنی و فنّاوری بالایی به‌ویژه در خودروهای سنگین دارند و وجود کارخانه‌های و خطوط تولید و مونتاژ مختلف در ایران همراه با توانایی طراحی از جمله مواردی است که می‌توان برای تبدیل این ایده به پروژه اجرایی دلگرم‌کننده باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام