طبق ادعای روزنامه همشهری:
مردم گرانی کالاهای اساسی را به دو دلیل پذیرفتند !
روزنامه همشهری در گزارشی مدعی شد: برخلاف گرانی بنزین در سال ۹۸ که با اعتراضات گسترده همراه شد، مردم گرانی کالاهای اساسی را به دلیل شفافیت و روشن بودن علت و امید به آینده پذیرفتند!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه همشهری اعلام کرد: دولتمردان این روز‌ها از بهبود وضعیت اقتصادی می‌گویند، مردم از گرانی‌ها حرف می‌زنند. دولتمردان، آمار و ارقام رشد شاخص‌های اقتصادی را بیان کرده و مردم می‌گویند دخل و خرج با هم جور درنمی‌آید. خب کدام راست می‌گوید؛ مردم یا دولتمردان؟

براساس این گزارش، ویرانه‌ای که دولت قبل به‌ عنوان اقتصاد تحویل دولت سیزدهم داد، نیاز به محکم‌کاری داشت. دولتمردان در ۱۰ماه گذشته، جلوی فروپاشی اقتصاد را گرفتند. پرداخت ماهانه ۱۳ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل، تلاش برای عدم‌استقراض دوباره از بانک مرکزی، افزایش ۳ برابری فروش نفت ایران، آزادسازی میلیارد‌ها دلار از منابع ارزی بلوکه شده در کشور‌های دیگر، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع مردم، رشد ۴۰درصدی صادرات ایران و... کار‌های زیربنایی دولت فعلی برای بازگرداندن اقتصاد ایران به ریل درست و عبور از بحران است. ثمره این اقدامات هم آمار و ارقامی شده که دولت بیان می‌کند و نشان از بهبود اوضاع اقتصادی دارد.

قطعا هر اصلاحی، هزینه دارد و این هزینه‌ها باید منطق داشته و دلایل ایجاد آن‌ها شفاف و روشن شوند. چرا؟ برای اینکه هر فردی بفهمد اگر دارد هزینه‌ای پرداخت می‌کند بابت اصلاحی است که در آینده به نفع وی خواهد بود. وقتی دولت سیزدهم دست به اصلاح نظام یارانه‌ای می‌زند هم باید هزینه این اصلاحات را به‌عنوان مجری و متولی امور بپردازد و هم مردم.

گرانی‌ها در حقیقت تکانه‌های این اصلاحات اقتصادی بوده و گریزی از آن نیست. اما در کنار آن رئیس دولت اصرار دارد دلیل گرانی هر کالایی برای مردم کاملا روشن و شفاف شود. مگر می‌شود گرانی این روز‌ها را انکار کرد. کافی است یک ماشین حساب برداشته و سراغ اعداد و ارقام مرکز آمار یا بانک مرکزی رفت و با یک حساب و کتاب ساده به میزان تورم قیمت کالا‌ها پی برد. مردم به درستی از گرانی‌ها گلایه‌مند هستند. تفاوت این گرانی با افزایش قیمت‌ها در دوره قبل این است که حالا مردم دلایل این گرانی‌ها را می‌دانند، یارانه متناسب با آن را دریافت کرده‌ و درضمن چشم امید به آینده اقتصاد دارند.

ماجرای گران شدن بنزین در آبان ۹۸ با افزایش قیمت کالا‌های اساسی در اردیبهشت سال جاری را مقایسه کنید. منطق آن گرانی آبان ۹۸به مردم توضیح داده نشد، اقناع عمومی صورت نگرفت و امیدی هم به آینده وجود نداشت و برای همین آتش خشمی در کف خیابان شعله‌ور شد و معاندان نظام هم بر آن دمیدند. اما در ماجرای افزایش قیمت کالا‌های اساسی با اینکه ابعاد گسترده‌تر و وسیع‌تری برای سفره مردم داشت به ناآرامی در کف خیابان منجر نشد. چون هم مردم نسبت به این افزایش قیمت قانع شدند و هم پذیرفتند اقتصاد ویران شده طی ۸ سال گذشته در حال بازسازی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام