دارایی های جدید با بخشنامه رفع ابهام مالیاتی وارد بورس کالا خواهند شد
بخشنامه رفع ابهامات مالیاتی گواهی سپرده کالایی بزودی ابلاغ و زمینه ورود دارایی های جدید و معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی محصولات مختلف فراهم خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالا با اشاره به معافیت های مالیاتی به عنوان یکی از موضوع‌های مهم در گواهی سپرده کالایی پیوسته، گفت: فرآیندهای قانونی این موضوع انجام و پیش نویس رفع ابهامات مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تهیه و به تایید سازمان بورس هم رسیده و انتظار می رود بزودی بخشنامه مربوطه ابلاغ ‌شود.

با ابلاغ بخشنامه باید تغییراتی در سامانه های معاملاتی گواهی سپرده کالایی از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اعمال شود تا طبق رایزنی‌ با شرکت های مختلف، معاملات پیوسته گواهی سپرده محصولات صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی راه اندازی شود. برخی شرکت‌ها مانند معادن سرمک تمایل داشتند پیش از ابلاغ بخشنامه و آغاز معاملات پیوسته گواهی سپرده این کالاها، نماد فعال شود و متقاضیان قادر به ورود به معاملات سنگ آهن باشند.

روش ایده آل بورس کالا، شروع معاملات کالاها در قالب گواهی سپرده کالایی به صورت پیوسته است که روند مهم توسعه بورس کالا و استقرار نظام انبارداری مطلوب در سراسر ایران است. در روش یک بار معامله (ناپیوسته) سیمان، شیشه و میلگرد، مشابه بازار فیزیکی علاقه‌مندان که بیشتر با نگاه مصرف کننده هستند در صورت تمایل به خرید می توانند خرید را انجام و کالا را تحویل بگیرند. در خصوص سنگ آهن سرمک و کاتد مس شرکت ملی مس، انباردار متعهد شده کالا را با دریافت هزینه انبارداری اعلام شده در اطلاعیه گشایش نماد تا سررسید نماد نگهداری کند.

مزایای معاملات گواهی سپرده ناپیوسته

مزیت معاملات گواهی سپرده یک بار معامله (ناپیوسته) سنگ‌آهن سرمک شامل عدم نیاز افراد به دریافت کد بورس کالایی و امکان معامله با کد سهامداری، تکلیف انبار در نگهداری کالا تا زمان سررسید، تضمین ۲۰ درصد ارزش ظرفیت انبار است.

هر چند ماهیت معاملات گواهی سپرده کالایی ناپیوسته با معاملات بازار فیزیکی متفاوت نیست اما زمانی که به معاملات پیوسته تبدیل شود مزایای بیشتری نشان می دهد. چراکه معاملات ثانویه گواهی سپرده کالایی مزیت معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بر درآمد دارد و اوراق قابل وثیقه گذاری نزد بانک ها است.در نتیجه صاحب کالا قادر است به پشتوانه کالا تامین مالی انجام دهد. از سوی دیگر این امکان را فراهم می کند که افراد با نگاه سرمایه گذاری ورود و در پرتفو دارایی های بر روی کالا هم سرمایه گذاری کنند و از تغییرات قیمت منتفع شوند.

گواهی سپرده ابزار تحویل در قراردادهای مشتقه به شمار می رود و این امکان را فراهم می کند که معاملات مشتقه کالاهایی که بر روی آن‎ها گواهی سپرده تعریف و ایجاد شده، راه اندازی شود. از سوی دیگر می توان با راه اندازی صندوق های کالایی، سرمایه های خُرد مردم را جذب و به وسیله این اوراق، سرمایه و به نوعی به تامین مالی شبکه بازرگانی کالایی کشور کمک کرد.

موافقت با چند درخواست

شرکت های زیادی برای حضور در بازار گواهی سپرده کالایی به ویژه معاملات پیوسته اعلام آمادگی کرده اند و در جلسه اخیر کمیته پذیرش انبار با درخواست های ورق، میلگرد و گندله موافقت شد. در تمام این موارد متقاضی پذیرش انبار به دنبال معاملات پیوسته است و مقرر شد مدارک و مستندات از این شرکت ها اخذ و بازرسی از انبارها صورت گرفته و انبار پذیرش شود تا به محض ابلاغ بخشنامه معافیت مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد زیرساخت سامانه‌، نمادها گشایش و معاملات آغاز شود.

انتهای پیام