کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:
عوامل اثر گذار در نوسان معاملات بورس / دولت سیزدهم و سازمان مقصر نیست
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل اثر گذار در نوسانات اخیر معاملات گفت: نمی‌توان ادعا کرد افت شاخص ناشی از اقدامات دولت سیزدهم و یا سازمان بورس است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی با ارزیابی روند این روزهای بازار سرمایه به ایرنا اعلام کرد: وضعیت کنونی بازار را نمی‌توان به فرد، سازمان یا نهاد خاصی نسبت داد بلکه عوامل مختلفی دست به دست هم داده و زمینه ساز ایجاد چنین روندی شده است. اتفاقی که سال ۹۲ باعث به هم ریختگی بازار شد، اکنون نیز زمینه‌ساز ایجاد چنین روند پر نوسانی شده است.

مشخص نبودن روند مذاکرات برجام منجر به شک و تردید سرمایه‌گذاری برای ورود سرمایه‌ها در بازارهای مختلف بوده و از چند وقت پیش هم ایجاد چنین فضای فرسایشی برای بازار پیش‌بینی شده بود. کاهش ورود نقدینگی دیگر عامل اثرگذار در نوسان فعلی بازار سرمایه است. اقتصاد یک مجموعه به هم تنیده است. از یک سو دولت و بانک مرکزی در وضعیت فعلی نگران حجم نقدینگی هستند و از سوی دیگر با بالا رفتن نرخ سود بین بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌ها در بانک‌ها سوق پیدا کرده بودند.

در گذشته تجربه چنین اتفاقات و نیز اثر آن بر معاملات بازار سرمایه وجود داشت. مسایل دیگر مانند قیمت‌های جهانی که با روند صعودی شدید قیمت همراه بودند بر روند بازار سهام بی تاثیر نبود و که طی سه ماه اخیر با افت همراه شدند. کنترل نرخ ارز از جمله اتفاقات اشتباهی بود که در دولت قبل رخ داد. اکنون وضعیت بهبود یافته و نرخ ارز نیمایی به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر شده است. در دولت قبل نرخ دلار نیمایی با قیمت‌های تعیین شده در بازار ارز تفاوت ۵۰ درصدی داشت و بارها کارشناسان نسبت به این موضوع انتقاد کردند.

در روزهایی که بازار سهام به اوج روند صعودی رسیده بود، نرخ سامانه نیما با تفاوت ۳۰ تا ۵۰ درصد با نرخ آزاد همراه بود و چنین امکانی فراهم نشد شرکت‌ ها منابع لازم را وارد شرکت‌ها کنند. این در حالی است که در دولت فعلی قیمت‌های ارز در سامانه نیما به قیمت بازار نزدیک شده و اختلاف آن به ۱۰ درصد رسیده است. عوامل درونی و بیرونی مانند نرخ سود بانکی، کاهش قیمت‌های جهانی و مذاکرات برجام بر روند چند وقت گذشته بازار اثرگذار بودند. نمی‌توان ادعا کرد افت اخیر شاخص بورس ناشی از اقدامات دولت سیزدهم یا شخص رییس جمهور، وزیر و رییس سازمان بورس است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام