مدیر وزارت اقتصاد:
۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق گام تا پایان سال منتشر خواهد شد/ سود ۳۰ درصدی
مدیر کل دفتر تحقیقات و سیاست های پولی وزارت اقتصاد گفت: هدف گذاری انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد گام تا پایان سال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید کریمی در خصوص میزان انتشار اوراق گام (گواهی اعتبار مولد ) تا پایان سال که با انتقاداتی از سوی فعالان بازار سرمایه مواجه شده به تسنیم گفت: هدف انتشار اوراق 500 هزار میلیارد تومان بوده که به نظر می­ رسد با توجه برخی آمارهای غیر رسمی فعلا حدود 45 هزار میلیارد تومان محقق شد.

وی افزود: نرخ سود این اوراق با استقبال بنگاه های مالی به دلیل استقبال بنگاه های مالی به محدوده­ ۳۰ درصد رسیده اما ترجیح فعالان بر نگهداری نقدینگی است. بنابراین در چنین شرایطی اوراق با میزان بیشتری تنزیل شده و کسی تعیین کننده نرخ نیست. تسهیلات این اوراق از زمان صدور تا سر رسید، طبق قوانین بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.

کریمی ادامه داد: اوراق گام زمانی رشد ­دارد که تعداد افراد زنجیره افزایش یابد. مثلا در زنجیره تامین کالای مدنظر به جای سه دست چرخش بیش از 10 دست معامله شود و زنجیره ها بتوانند با همین اوراق فعالیت را ادامه دهند. بنابراین عملا این اوراق جایگزین پول می‌شوند و افراد برای تامین نیاز مالی به سمت نقد کردن این اوراق با سود ۳۰ درصد نمی روند.

بر اساس این گزارش از ۳۹ هزار میلیارد تومان اوراق پذیرش شده در بازار معاملات ثانویه بازار سرمایه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان قابل معامله است.

انتشار 45 هزار میلیارد تومانی اوراق گام تا آذر

حمید آذرمند مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی چند روز پیش ضمن اشاره به استقبال بنگاه های اقتصادی از انتشار اوراق گام گفت: تاکنون بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان اوراق توسط پانزده بانک منتشر شده و سایر بانک‌ها نیز آماده توسعه این ابزار هستند. از این میزان، حدود 11 هزار میلیارد تومان سررسید و تعهدات به طور کامل بازپرداخت شد. بر این اساس و با توجه به کارکرد مؤثر این ابزار در تأمین مالی تولید و رفع تنگنای اعتباری بنگاه‌ها با شیوه‌های غیرتورمی، گسترش ابزار در زنجیره‌های مختلف تولیدی با جدیت تداوم خواهد یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام