رئیس سازمان بورس:
شورای رقابت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بورس و سهامداران ضرر زد + درخواست
رئیس سازمان بورس با اشاره به اثر تصمیم خلق الساعه شورای رقابت بر افت ۱۰۰ هزار میلیاردی ارزش بازار سرمایه و ضرر سهامداران، خواستار ممانعت از اظهارنظر شورا تا نهایی شدن بازبینی ها شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی به نام دوم بهمن رئیس شورای رقابت پاسخ و اعلام کرد: سیاست های ناکارآمدی مانند قیمت گذاری دستوری و قرعه کشی در طول سال های گذشته موجب زیان انباشته در صنعت خودروسازی، بدهی بانکی گسترده، ورشکستگی در زنجیره تولید و رواج دلالی و سفته بازی در بازار خودرو شد.

کوچکترین اشتباه در سیاست گذاری و بازگشت به مسیر ناصواب گذشته علاوه بر آسیب جدی به صنعت خودروسازی، اثر منفی بر بازار سرمایه و بانک ها نیز وارد می کند. از این منظر و در یک رویکرد تحولی و در راستای اصلاح ساختاری این صنعت، شورای عالی بورس که متشکل از وزیر اقتصاد، نماینده دادستانی، رئیس بانک مرکزی و نمایندگان مجلس و بخش خصوصی است با مساعدت و رای مثبت وزیر صنعت ، عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی و به تصویب رساند.

پس از گذشت مدت کوتاهی از این تصمیم ، اثر مثبت آن بر صنعت خودرو مشاهده شد که درصورت تداوم و با تکمیل سایر شرایط نظیر عرضه خودروی وارداتی، افزایش تولید و بالتبع افزایش عرضه و عرضه منظم خودروسازان قطعا شاهد تعادل در بازار خودرو خواهیم بود. از دیگر آثار مثبت این تصمیم دسترسی منصفانه عموم خریداران واقعی در گستره مناطق جغرافیایی است. استفاده از ابزارهای رسیدگی به شکایات در بازار سرمایه، اطمینان بخش رعایت حقوق مصرف کنندگان بوده و الزام به تحویل به موقع خودروها موجب رضایت مشتریان شده است.

یکی از مصادیق آسیب در اقتصاد، تصمیمات خلق الساعه و بدون هماهنگی با ذینفعان با بازار است که موجب نا اطمینانی در اقتصاد و توزیع رانت می شود. نامه جنابعالی در همان لحظات ابتدایی انتشار ( ساعت ۱۱ صبح) موجب افت ناگهانی قیمت در صنعت خودرو و ساخت قطعات و در ادامه بازار باعث منفی شدن جو عمومی بازار سرمایه شد.

اثر این خبر به گونه ای بود که شاخص کل بورس بر اساس قیمت های لحظه ای با افت قابل ملاحظه ۲۵ هزار واحدی مواجه شد و این جو منفی برای روز بعد نیز ادامه یافت. همچنین ارزش بازار سرمایه به واسطه اثر مستقیم این خبر در همان روز حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت کرد و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایه گذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کروه بودند، وارد کرد. اعلام سیاست های بازار قبل از تصمیم گیری نهایی، عدم هماهنگی نهادهای عالی تصمیم گیری پیش از مداقه لازم و تصمیم گیری قطعی به نحوی که کلیه جوانب امر در نظر گرفته نشود در نهایت به ضرر نظام حمکرانی خواهد بود.

تصمیم دولت سیزدهم در راستای اصلاح بازار خودرو در بستر بورس کالا نیازمند حمایت همه دستگاه ها جهت پیاده سازی این مهم و نیازمند هم افزایی دستگاه های متولی در این خصوص است.  لذا خواهشمند است باتوجه به رسانه ای شدن مخالفت برخی از اعضای شورای رقابت با نامه فوق و تبعات بسیار منفی در بازار سرمایه و خودرو، دستور دهید تا نهایی شدن موضوع  بازبینی دستورالعمل های بازار خودرو در آن شورا از اظهارنظر در این خصوص ممانعت به عمل آید و به منظور بهره مندی از همفکری و اتخاذ تصمیمات بهتر دعوت می شود طی جلسه ای مشترک با حضور برخی از اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت ، موضوعات کارشناسی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

تجربه همکاری های گذشته در بازار کالاهای مختلف نشان می دهد، استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه بهترین گزینه برای مدیریت انحصار، حذف رانت و ایجاد دسترسی منصفانه به بازارها برای مصرف کنندگان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام