در بودجه سال جاری منتشر شد:
نرخ خوراک و سوخت ۴ صنعت مهم بورس با مالیات ۱۵ درصدی + جدول
سقف قیمت خوراک و سوخت شرکت های پتروشیمی، فولادی، پالایشی، سیمانی ... با اعمال مالیات ارزش افزوده ۱۵ درصدی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال جاری معادل 660 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل، 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، 92 هزار میلیارد تومان از فروش داخلی فراورده، 292 هزار میلیارد تومان از محل صادرات فرآوده های نفتی و ‌275 هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز طبیعی حاصل می شود. این درحالی است که منابع حاصل از از اصلاح نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها باید 53 درصد رشد داشته باشد.

26 هزار میلیارد تومان از منابع قانون بودجه سال 1401 مربوط به درآمد فروش داخلی و صادرات اتان، ال پی جی و گوگرد شرکت گاز بود که به صورت جمعی- خرجی باید به خود شرکت بازگردد و از لایحه بودجه سال 1402 حذف شد. معوقات و مطالبات دولت از پتروشیمی ها و پالایشگاه ها 25.8 هزار میلیارد تومان ازجمله منابع قانون بودجه سال 1401 بود که با توجه به تسویه کامل مطالبات دولت از لایحه بودجه سال 1402 حذف شد. بنابراین منابع هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال 1402 نسبت به سال قبل 12 درصد معادل 76 هزار میلیارد تومان رشد داشت.

نرخ گاز سی ان جی در فروض قانون بودجه سال 1401 بالغ بر 521 تومان بود که در لایحه بودجه سال جاری نیز افزایش نیافته اما در سال 1401 جهت حمایت و جبران کارمزد جایگاه داران سی ان جی، قیمت فروش گاز مایع در جایگاه به خودروهای سواری به 570 تومان افزایش یافت و پیش بینی می شود در سال جاری نیز به همین ترتیب عمل شود.

قیمت گاز صنایع مختلف تابعی از نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها است و نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز بنابر بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت بر اساس فرمولی از میانگین چهار هاب گازی انگلیس، هلند، آمریکا و کانادا و میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادارتی گاز طبیعی تعیین می شود.

سال گذشته سقف قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها معادل 5000 تومان تعیین شد که با احتساب 15 درصد عوارض و مالیات به 5750 تومان می رسد. در تبصره 14 لایحه بودجه سال جاری سقف قیمت خوراک پتروشیمی ها معادل 7000 هزار تومان ذکر شده که با احتساب عوارض قانونی برابر با 8050 تومان می شود البته منابع این تبصره با فرض قیمت سقف محاسبه و در لایحه درج شده است.

نرخ گاز طبیعی سایر صنایع بصورت کسری از نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها تعیین می شود که در تبصره 14 لایحه بودجه سال جاری این کسر به میزان 10 واحد درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. منابع تبصره 14 لایحه بودجه با ابهاماتی همراه است از جمله اینکه طبق قانون هدفمند کردن یارانه ها تنها درآمدهای حاصل از اصلاح نرخ فروش داخلی حامل های انرژی باید به عنوان دریافتی های این تبصره منظور شود.

در فروش گاز طبیعی به مشترکین به ازای هر متر مکعب 15 درصد قیمت پایه به عنوان مالیات و عوارض ارزش افزوده اخذ می شود که تقریباً نیمی از آن سهم خزانه دولت و نیمی دیگر سهم شهرداری ها است. از این رو سقف قیمت 7000 تومانی خوراک پتروشیمی ها با اعمال مالیات ارزش افزوده 15 درصدی به 8050 تومان می رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام