تفاوت تالار حواله ارز مرکز مبادله و سامانه نیما با محوریت ۴ صنعت بورس
مرکز مبادله با اشاره به تفاوت های این تالار با سامانه نیما و علت سو‌ءبرداشت از دلار ۲۸.۵ هزار تومانی، اعلام کرد: شرکت‌های فولادی، فلزی، معدنی و پتروشیمی، عرضه‌کنندگان ارز هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز مبادله اعلام کرد: علاوه بر برخی اظهارات و تحلیل‌های جهت‌دار، بخشی از سو‌ءبرداشت در رابطه‌ با ارز ۲۸.۵ هزار تومانی به بی‌اطلاعی افراد از ساز و کار آن از جمله تفاوت تالار حواله ارز مرکز مبادله و سامانه نیما بانک مرکزی برمی‌گردد.

براساس این گزارش، پس از اعلام سیاست ارزی جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز کالا‌های اساسی، دو نوع حواله ارزی تعریف و محل معامله آن‌ها تفکیک شد. بر این‌ اساس، محل تأمین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات در سامانه نیما و سایر نیاز‌های ارزی تالار حواله ارز مرکز مبادله است.

ارز سامانه نیما به نیاز‌های اساسی و با نرخ میانگین ۲۸.۵ هزار تومان تخصیص داده می‌شود. تأمین‌کننده ارز سامانه نیما بانک مرکزی و از محل منابع ارزی دولت است که از طریق صادرات شرکت‌های نفت و گاز تحت مدیریت دولت صورت به دست می‌آید.

از سوی دیگر عرضه‌کنندگان ارز در تالار حواله ارز مرکز مبادله، شرکت‌های صادراتی فولادی، فلزی، معدنی و پتروشیمی و سایر شرکت‌های کوچک صادراتی هستند و کشف نرخ در این تالار بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام