اثر تسعیر ارز ۲۸.۵ هزار تومانی پتروپالایشی ها از زبان مدیرعامل شرکت بورسی
مدیرعامل شرکت بورسی با اشاره به اثر ابلاغ تسعیر ارز ۲۸.۵ هزار تومانی پتروپالایشی ها در نرخ خوراک، گفت: با تبدیل این قیمت به نرخ ۳۷ هزار تومانی بازار مبادله، سود شرکت‌ها رشد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا خلیلی‌نیا مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه مهمترین چالش پتروشیمی‌های خوراک مایع از جمله تبریز و شازند، تامین به موقع است، اعلام کرد: 75 درصد هزینه های این مجموعه مربوط به تهیه نفتا به عنوان خوراک مایع است. در زمستان قسمت مهم نفت ورودی پالایشگاه ها به بنزین تبدیل می‌شد و تامین خوراک مایع از جمله نفتا با چالش روبرو بود. اکنون 50 هزار تن ذخیره خوراک در اختیار پتروشیمی شازند قرار دارد. خوراک ورودی از طریق پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه اراک (حدود 25 درصد )تامین می‌شود.

8 درصد هزینه ها مربوط به حمل و نقل خوراک مایع است. زمستان سال گذشته قیمت هر کیلو نفتا 18 تا 24 هزار تومان بود درحالی که اکنون نرخ خوراک مایع بین 15 تا 17 هزار تومان است. بر این اساس در دو ماهه پایانی سال رکورد تولید 103 درصدی ثبت شده و این عملکرد ناشی از تامین به موقع خوراک پتروشیمی شازند است.

تامین خوراک مایع شامل 70 درصد نفتا سبک و 30 درصد نفتا سنگین است. رقابت در بورس کالا منجر به افزایش قیمت شده بود. برخی پالایشگاهای خصوصی نفتا را دریافت و اقدام به صادرات می‌کردند که وضعیت بازگشت ارز آنها نیز مشخص نیست. بعد از پیگیری‌ها این رویه متوقف شد.

عرضه 60 درصد محصولات تولیدی در بورس کالا به بیش از 5 هزار شرکت پایین دستی بوده و امارات (محصولات شیمیایی)، ترکیه (پلیمر) و افعانستان (هیدروکربن) مهمترین مقاصد صادراتی شازند هستند. ارز صادراتی هم در بازار مبادله از طریق صرافی بانک ملی عرضه می‌شود. سال گذشته بر اساس مجوزهای بالادستی 250 میلیون دلار صادرات به سه مقصد امارات، ترکیه و افغانستان ثبت شد.

با برنامه بلند مدت برای تاسیس مینی ریفاینری و ایجاد پتروپالایشگاه، خوراک مورد نیاز درون مجموعه تولید خواهد شد و در آینده شاهد فعالیت پتروپالایشگاه شازند خواهیم بود. بعد از ابلاغ نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی، قیمت خوراک 20 تا 30 درصد افت کرد و محصولات عرضه شده در بورس کالا نیز با افت قیمتی در همین حدود مواجه شد.

با توجه‌ به‌ اینکه در قانون بودجه 1402 برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها سقف قیمتی تعیین شده با تبدیل نرخ تسعیر 28500 به نرخ بازار مبادله حدود 37 هزار تومانی، عملا سودآوری این شرکت‌ها رشد خواهد کرد. تغییر مبنای نرخ خوراک اثر خاصی بر وضعیت سودآوری پتروشیمی با خوراک‌ مایع نخواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام