فعال معدنی مطرح‌ کرد:
دو عامل کاهش صادرات سنگ ایران و خرید ریالی محصولات توسط روس ها!
فعال معدنی با اعلام دو عامل کاهش صادرات سنگ از تمرکز روسیه بر محصولات ایران تمرکز اما خریداری محصولات به ریال خبر داد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیامک حاج‌ سیدجوادی به ایرنا اعلام کرد: تجارت جهانی سنگ در سال میلادی گذشته بیش از ۲۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. سهم ترکیه از بازار جهانی ۲.۲ میلیارد دلار بود در حالی که ایران در ذخایر سنگ و گروه آهک نخستین تولیدکننده جهان است و به لحاظ تعدد معادن و کیفیت محصول نیز بر ترکیه برتری دارد.

همه گیری کرونا در چند سال گذشته یکی از دلایل کاهش صادرات این محصولات بود. به طوری که از ۳۵۰ میلیون دلار در سال‌های گذشته به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات رسیده‌ است. ۹۰ درصد بلوک‌های تولیدی و نیمی از سنگ‌های بریده به چین و هند صادر و بقیه هم به کشورهای همسایه و هم‌مرز ارسال می‌شود.

۲۲ بازار هدف برای محصولات این بخش وجود دارد که مهمترین آنها اروپا است. فرانسه بیش از ۳۵ درصد سنگ مورد نیاز را از ترکیه تامین می‌کند در حالی که تولیدات ایران نسبت به ترکیه مزیت نسبی دارد و حدود نصف قیمت آنها تمام می‌شود. عدم‌آشنایی با قیمت‌ها و بازار جهانی و ضعف زیرساختی بویژه در موضوع فرآوری سنگ ازجمله دلایل پایین بودن میزان صادرات است. به‌طوری که عمده صادرات به کشورهای همسایه هم مرز انجام می‌شود.

خرید سنگ ایران از سوی روس‌ها به ریال

روسیه به دلیل تحریم‌های غرب بر محصولات تولیدی ایران تمرکز کرده که فرصت مناسبی برای توسعه صادرات است. با این وجود روس‌ها با پیدا کردن نمایندگانی از تاجیکستان، سنگ تولیدی ایران را به ریال و با قیمت‌های داخلی خریداری می‌کنند. سنگ‌های گرانیت منطقه بیرجند پس از صادرات به ایتالیا در این کشور فرآوری شده و با چند برابر قیمت به آلمان و دیگر بازارها فروخته می‌شود.

حضور در بازارهای جدید نیازمند حمایت‌های بیشتر است. این در حالی است که کشوری همچون ترکیه ۷۰ درصد هزینه های نمایشگاهی و حتی پول بلیت هواپیما را برای فعالان صنعت سنگ پرداخت می‌کند. طرح جامع تفضیلی سنگ بزرگترین مشکل این صنعت معدنی است. این طرح کاربردی نیست و نمی‌تواند مبنای کار قرار بگیرد و باید از سوی انجمن سنگ و ایمیدرو مورد بازنگری قرار بگیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام