نایب رئیس انجمن فولاد:
برق شرکت های فولادی دارنده نیروگاه قطع نمی شود/ چالش فولاد مبارکه و...
نایب رئیس انجمن فولاد از عدم قطع برق شرکت های دارنده نیروگاه و چالش احتمالی فولادمبارکه و شرکت های دیگر به دلیل ارقام جدید هزینه‌های انرژی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امین ابراهیمی در نشست هم اندیشی رسته ذوب قوس الکتریکی و کوره‌ بلند فولادسازان اعلام کرد: بحران انرژی در صنعت فولاد را می‌توان از سه ناحیه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی خانوار و افزایش تولید نیروگاه‌ها توسط دولت مدیریت کرد.

انرژی حاصل از هر سه منبع فوق قرار است در بورس عرضه و رقابت شود و هیچ یک از این سه مورد مگر در شرایط فوق العاده دچار محدودیت نخواهد شد. با این حال ابهامی وجود دارد که اگر برق حاصل از این سه منبع در اختیار دولت قرار دارد، چرا تصمیم به قیمت‌گذاری رقابتی گرفته است؟ در حالی که ایجاد رقابت بر سر آن در شرایطی که کمبود شدید وجود دارد، منطقی نیست.

طبق اعلام وزارت نیرو، شرکت های برخوردار از نیروگاه برق با محدودیت مواجه نخواهند بود و در آینده ممکن است حلقه‌های گوناگون زنجیره صنعت برق به یکدیگر نیز واگذار شود.

ارقام جدید هزینه‌های انرژی حتی برای فولاد مبارکه که کل زنجیره را در اختیار دارد و سودآوری بیشتری هم نسبت به بقیه شرکت ها دارد، دچار چالش جدی می کند. چرا که دریافت انرژی با چنین هزینه هایی صرفه اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی اوضاع دیگر شرکت های فولادی بسیار حساس تر و چالش برانگیزتر خواهد بود.

ظاهرا محاسباتی با این مضمون صورت گرفته که نیروگاه‌ها گاز را بصورت آزاد بخرند در حالی که اکنون تقریبا رایگان تمام می‌شود و برق را هم با قیمت آزاد بفروشند، بهره‌وری در مصرف انرژی ایجاد می‌شود که کمبود در انرژی را از بین خواهد برد و در ادامه قیمت انرژی هم برای مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند و نیاز به رقابت های منفی در بخش صنعت نیست.

به عنوان تشکل تخصصی صنعت فولاد در کنار وزارت صنعت، موافق سهمیه‌بندی انرژی برای صنایع انرژی بر در ماه‌های گرم پیش‌رو نبوده و در تقسیم‌بندی هیچ دخل و تصرفی هم وجود نداشت. بی‌برنامگی در محدودیت انرژی شایسته نیست. کما اینکه مدیران صنعت هم با صراحت اعلام کردند از طرف وزارت نیرو هماهنگی نشده و موافق این مقدار خاموشی صنعت نیستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام