مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی مخالفت کرد
مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در قبال دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به بند 12 ماده 12 قانون ارزش افزوده مبنی بر معافیت خدمات حمل‌ و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری، جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به تسنیم، اعلام کرد: بنا بر جز 13 از بند ب ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده این معافیت تثبیت و توسعه یافته و ارائه خدمات حمل‌ و نقل عمومی مسافری از طریق انعقاد قرارداد نیز مشمول بند 12 ماده 12 قانون شناخته شده و از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف است.

روزانه حدود 100 میلیون سفر درون و برون شهری صورت می‌گیرد که از این تعداد 70 تا 75 درصد سفرها توسط خودروهای شخصی است و عملا تحت نظارت و مدیریت هیچ سازمان و مجموعه‌ای نیست. حدود 20 تا 25 درصد از سفرها از طریق سیستم حمل‌ و نقل عمومی از قبیل مترو، اتوبوس و... است و بین 5 تا در 10 درصد سفرها نیز از طریق سکوهای تاکسی‌های اینترنتی برای بیش از 5 میلیون سفر داخل و بین‌شهری انجام می‌شود.

درصد استفاده مردم از تاکسی‌های اینترنتی به دلیل بهره بردن این سکوها از هوش مصنوعی، دسترسی و امن‌یت رو به افزایش است. با افزایش سهم این بخش، سهم 70 درصدی سفرهای خودروهای شخصی بدون نظارت کاسته شده و به سکوهای اینترنتی افزوده می‌شود که اتفاق مثبتی برای مدیریت کلان و توسعه اقتصاد دیجیتال و ساماندهی این کسب و کار حمل‌ و‌ نقلی است.

بهره مندی بیش از 70 میلیون کاربر فعال از این سکوها برآورد شده است. با عدم اعمال قانون خدمات ارزش افزوده به بیش از 70 میلیون ایرانی برای هر سفر اینترنتی هزینه 10 درصدی مالیات بر ارزش افزوده به صورت غیرقانونی تحمیل و باعث ایجاد تورم و گرانی مستقیم و غیر مستقیم و سوق دادن مردم به سمت سفر با خودروهای شخصی می شود.

متاسفانه ادار‌ه‌های مالیات بر اساس ابلاغیه جدید به شرکت‌های تاکسی اینترنتی، اقدام به طلب ارزش افزوده از مردم کردند که مجلس با افزایش 10 درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در قبال دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی، مخالف است. سوال از وزیر اقتصاد جهت ارائه توضیحات به نمایندگان مجلس در این خصوص مدنظر قرار گرفته است. قوانین این حوزه نیازمند بازنگری هستند و باید بحث اقتصاد دیجیتال در آن‌ها دیده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام