کد خبر: ۱۳۰۰۲۸
۰:۰ - ۱۳۹۸/۴/۲۲

آخرین اطلاعات سهم آماده عرضه اولیه امروز و زیرمجموعه مهم
گزارش بورس پرس از:

آخرین اطلاعات سهم آماده عرضه اولیه امروز و زیرمجموعه مهم "فارس"

شرکت پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان با سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس درج و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی امروز شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پتروشیمی نوری با نماد "نوری" به عنوان پانصد و بیست و چهارمین شرکت در بازار دوم معاملات بورس از 13 آبان گذشته در گروه تولید مواد شیمیایی پایه و زیرگروه تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود درج شده تا امروز شنبه 10 درصد از سهام آن به عموم عرضه شود.

در این رویداد مقرر شده، 300 میلیون سهم "نوری" ( شامل 7.6 درصد هلدینگ خلیج فارس، 1.7 درصد تاپیکو و 0.64 درصد سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری) با محدوده قیمتی 2950 تا 3125 تومان و سهمیه 1000 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی توسط کارگزاری خبرگان سهام واگذار شود تا رکورد گرانترین عرضه اولیه چند سال اخیر شکسته شود.

طبق بررسی های بورس پرس از امیدنامه منتشره، این شرکت ۲۵ بهمن ۷۷ در تهران و ۱۸ دی سال ۸۶ در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کنگان به ثبت رسید. نام شرکت ۸ دی ماه سال ۸۷ بر اساس مصوبه مجمع فوق العاده به پتروشیمی نوری تغییر یافت.عملیات اجرایی "نوری" در آذر سال 79 آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال 85 راه اندازی شد.سرمایه شرکت از بدو تاسیس ۵۰۰ هزار تومان بوده که طی ۳ مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران به ۳۰۰ میلیارد تومان کنونی رسیده است.

"نوری" به منظور اجرای پروژه شیرین سازی برش سنگین افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد از محل سود انباشته را پیش‌بینی کرده که با انجام آن که در مرحله گزارش حسابرس است، سرمایه به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که برنامه زمانبندی آن هنوز مشخص نشده است.

موضوع فعالیت اصلی

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، سرمایه گذاری در احداث، راه اندازی، بهره برداری کارخانجات صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت، تحقیقات، آزمایشات، پژوهش، بسته بندی و غیره به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی، فرآورده های فرعی ،مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی و غیره و انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، فنی و مهندسی و بازرگانی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور است.

آخرین ترکیب سهامداران

پتروشیمی نوری دارای پروانه بهره‌برداری برای تولید محصولات گاز مایع شده ،برش پنتان، رافینیت، آروماتیک سنگین ،هیدروکربن های سبک و سنگین، نفتای سبک، بنزن، پارازایلین و اورتوزایلین است که این مجوز از ۱۱ اسفند سال ۸۶ برای ۳ شیفت و به منظور استفاده از مزایای قانونی اعطا شده است.ظرفیت سالانه محصول نفتای سبک با توجه به بازار فروش محصول و تبدیل محصول میانی و نهایی تا میزان ۳۵۰ هزار تومان افزایش داشته است.

مواد اولیه و ورودی شرکت

خوراک مورد نیاز شرکت پتروشیمی نوری از میعانات پالایشگاه های گاز پارس جنوبی و بنزین پیرولیز شرکت پتروشیمی جم تامین و قراردادهای تامین خوراک از پارس جنوبی به صورت سالانه تمدید می شود.

فرصت ها و تهدیدها

از فرصت های شرکت می توان به آزاد شدن قیمت محصولات پتروشیمی، امکان عرضه ارز دریافتی در بازار ثانویه ارز، وجود منابع تأمین خوراک و انرژی با تخفیفات در نظر گرفته شده در صنعت و دورنمای مثبت ترسیم شده در تعاملات بین المللی و از تهدیدهای پیش رو، حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، قیمت و کیفیت خوراک، هزینه سرویس های جانبی، تحریم های بین المللی، روش های قیمت گذاری دستوری برای عرضه داخلی محصولات، نوسانات نرخ ارز، رقابت در عرصه بین المللی و شرایط دشوار زندگی در منطقه اشاره کرد.

نقاط قوت و ضعف

از نقاط قوت نیز به استقرار سیستم های نوین مدیریتی ،وجود کارگاه ها و تجهیزات مناسب، وجود ظرفیت بالای تولید، گرایش بالای مشارکت در کارکنان، تجربه و دانش در راه اندازی و نگهداری واحد ،عزم مدیریت برای تحولات و تغییرات، ارتباط شرکت با کانال های فروش، داشتن اسکله بارگیری اختصاصی و بازو برای هر محصول ،دریافت پیوسته خوراک از طریق خط لوله و از نقاط ضعف به مصرف بالای کاتالیست در ناحیه راکتورها ،مصرف بالای انرژی، عدم امکان استفاده از ظرفیت اسمی، عدم بکارگیری مدیریت ریسک در حوزه تجاری مالی، عدم پاسخگویی ساختار سازمانی با نیازهای فعلی، عدم تعیین تکلیف بدهی‌های معوقه، زیان‌ده بودن محصول، ضعف کار گروهی، ضعف در به کارگیری مهارت های اصول علمی مدیریت و مواجهه با مواد شیمیایی با سمیت بالا نام برد.

ویژگی های برجسته

از ویژگی‌های برجسته این مجتمع نیز به ویژگی محصولات و فروش، نصب سامانه VRU برای جمع آوری بخارات هنگام بارگیری کشتی ها با هزینه ای بالغ بر ۵.۸ میلیارد تومان، سیستم پیش تصفیه پساب صنعتی با هزینه ای بالغ بر ۴.۹ میلیارد تومان ،وجود پوند ۲۸۰۰ متر مکعبی جهت نگهداری پساب تولیدی در مواقع اضطراری و یا بروز اشکال در تصفیه‌خانه شرکت مبین، قرار گرفتن آب خنک کننده در یک لوپ بسته و کاملا ایزوله از محیط و عدم ارتباط با دریا، نصب سیستم پروینگ جهت کنترل دقیق میزان دریافت خوراک، نصب و راه اندازی سامانه پایش آنلاین پارامترهای آلاینده هوا و پساب، کنترل عملیاتی کلیه واحدها از طریق سیستم پیشرفته کنترلی، بسته بودن کلیه سیستم های تولیدی و بازیافت تمامی ضایعات، پیش بینی محل نمونه گیری در دودکش تمامی کوره ها جهت پایش توسط آنالیزور پرتابل و تجمع عمده نیروی انسانی در بالا دست واحدهای فرآیندها است.

نحوه قیمت گذاری محصولات

نرخ فروش محصولات به مشتریان در داخل بر اساس نرخ‌های مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ فروش محصولات در خارج به نرخ بازارهای جهانی تعیین می‌شود. مبنای قیمت فروش داخلی بر اساس نرخ های معاملات روز بورس کالا توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی و محصولات مبادلاتی فی‌مابین مجتمع ها بر اساس قیمت ماهانه شرکت بازرگانی پتروشیمی و فروش به پالایش و پخش بر اساس نرخ های مندرج در نشریه بین المللی پلت صورت می گیرد.

فروش محصولات صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی و هلدینگ بر اساس اختصاص استخراج میانگین قیمت محصولات از نشریه بین المللی پلت در محدوده زمان بارگیری و حمل تعیین می شود. همچنین فرآیند قیمت‌گذاری نیز در چارچوب آیین نامه های کمیسیون معاملات و کف قیمت هلدینگ خلیج فارس است. ارز حاصل از فروش صادراتی در بازار ثانویه ارز در زمان انجام معامله به ریال تسعیر می شود.بیش از ۶۰ درصد از فروش شرکت به صورت صادراتی انجام می شود.

عوامل ریسک

ریسک نوسانات نرخ بهره: با توجه به سیاست گذاری تامین مالی، ریسکی قابل توجه از بابت نوسانات نرخ بهره متوجه شرکت نیست. مانده تسهیلات شرکت در سال ۹۷ تسویه شده و شرکت برنامه ای برای دریافت تسهیلات مجدد ندارد.

ریسک کیفیت محصولات: در پتروشیمی نوری با توجه به لزوم رعایت استانداردهای بین المللی محصولات در این صنعت، نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت. شرکت دارای آزمایشگاه مجهز برای پایش مداوم محصولات تولیدی از جنبه‌های مختلف است و در تلاش است با گذراندن شرایط استاندارد و با تایید شرایط محصولات، امکان صادرات به اروپا را افزایش دهد.

ریسک قیمت گذاری: حداقل قیمت فروش محصولات بر اساس بهای تمام شده در واحد توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین و به بورس کالا ابلاغ و بهای فروش محصولات بر اساس مقررات بورس کالا تعیین می شود.

ریسک نوسانات نرخ ارز: هر نوع تغییر در نرخ ارز مستقیماً در مبلغ درآمد فروش محصولات صادراتی و بهای خوراک دریافتی اثرگذار خواهد بود. با توجه به افزایش نرخ ارز، درآمد فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته افزایش یافته و با توجه به نرخ تسعیر خوراک دریافتی معادل نرخ ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، افزایش بهای تمام شده نسبت به سال قبل بیشتر بوده است. در ضمن شرکت بدهی‌های ارزی را تسویه کرده و ریسکی از این بابت متوجه نیست.

نرخ تسعیر ارز برای فروش بین مجتمعی از ابتدا سال ۹۷ تا ۲۰ فروردین بر اساس نرخ مبادلاتی بانک مرکزی، ۲۱ فروردین تا ۳۱ شهریور ۹۷ به مبلغ ۳۸۰۰ تومان و از ابتدای مهر تسعیر فروش محصولات به جم با میانگین موزون فروش حواله های ارزی به اضافه میانگین موزون خرید حواله های ارزی در سامانه نیما و تسعیر ارز حاصل از فروش محصولات به پتروشیمی پارس با میانگین موزون نیمای پتروشیمی محاسبه می شود.

نرخ ارز فروش های صادراتی از ابتدای سال ۹۷ تا ۲۰ فروردین ماه همان سال بر اساس نرخ ارز قابل دسترس، ۲۱ تا ۱۵ مرداد ۹۷ با نرخ معادل هر دلار ۴۲۰۰ تومان، ۱۶ مرداد تا ۲۸ مهر ماه با نرخ ۷۵۰۰ تومان و از ۲۹ مهر تاکنون فروش محصولات صادراتی بر مبنای فروش ارز توسط پتروشیمی ها در سامانه نیما تسعیر شده است.

ریسک قیمت و کیفیت نهاده های تولید: به منظور اطمینان از ثبات در نرخ مواد اولیه نسبت به انعقاد قرارداد با تامین کنندگان از مجموعه های وزارت نفت اقدام شده است لذا افزایش هزینه مواد اولیه می تواند باعث افزایش قیمت تمام شده محصول و کاهش سودآوری شود. موضوع کاهش قیمت خوراک متناسب با کیفیت و طراحی اولیه شرکت در دست پیگیری است. پیش‌بینی می‌شود کیفیت خوراک که در چند سال اخیر دچار افت شده بود به ثبات نسبی رسیده و برنامه ریزی شده است.

روند کاهش کیفیت خوراک موجب شده محصولات فرعی با حاشیه سود پایین تر و بعضا منفی افزایش پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی دریافتی برای سال‌های آتی متوقف شود و به همین دلیل شرکت برنامه‌ریزی کرده تا با استفاده از پروژه های در دست اجرا مانند شیرین سازی برش سنگین و تولید محصولات جدید، محصول با حاشیه سود منفی و پایین را به حداقل برساند.

ریسک کاهش قیمت محصولات: فروش صادراتی بر اساس گزارشات نشریات معتبر بین المللی و قیمت‌گذاری فروش داخلی بر اساس بورس کالا صورت می پذیرد. کاهش نرخ های جهانی محصولات تولیدی شرکت مستقیما بر سودآوری تاثیرگذار خواهد بود در این خصوص پیش‌بینی می‌شود تغییر نرخ قابل ملاحظه‌ای در سال‌های آتی در نرخ جهانی محصولات ایجاد نشود. در شرایط کاهش قیمت محصولات نرخ خوراک نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت که موجب کاهش ریسک مرتبط در سود محصولات می‌شود.

ریسک مربوط به عوامل بین المللی یا تغییر مقررات دولتی: هرگونه تغییرات احتمالی بین المللی در ارتباط با حمل محصولات یا تغییر مقررات دولتی و سایر موارد غیر قابل پیش بینی بر تولید و صادرات و سودآوری شرکت تاثیر مستقیم خواهد داشت. با توجه به سیاست گذاری کلان دولت، اتخاذ اقدامات مربوط به مواجه با تهدیدات بین المللی همسو با این سیاست ها تنظیم و اقدام می شود.

ریسک تحریم: با آغاز شرایط تحریمی، ریسک تأمین دشوارتر و پرهزینه تر قطعات و کاتالیست‌ها می‌تواند در سودآوری موثر باشد. برای اجتناب از این مشکلات در کوتاه مدت، شرکت از فرصت های موجود خود برای خرید و ذخیره و حداقل ۵ سال اقدام کرده است. همچنین با تشکیل کمیته خودکفایی در سال های گذشته اقدام به بومی سازی کاتالیست های مورد نیاز کرده است. در هر صورت عدم امکان به روز رسانی تجهیزات در طولانی مدت می تواند بر میزان و کیفیت محصولات تولیدی در آینده اثرگذار باشد. با توجه به حجم بالای میزان تولید در صورت بروز مشکل در حمل محصولات شرکت دارای مازاد محصول تولیدی خواهد بود.

با توجه به آغاز شرایط تحریمی از آبان سال ۹۷ تاکنون تعهدات لازم در حوزه صادرات توسط مجموعه کلان هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و کارگزار این شرکت در دستور کار قرار گرفته و با برنامه‌ریزی صورت گرفته اقدامات لازم انجام شده و تاکنون شاهد استمرار تولید این مجتمع به عنوان یکی از شرکت های استراتژیک در حوزه پتروشیمی و یکی از مهمترین دریافت کنندگان و مشتریان میعانات گازی پارس جنوبی هستیم.

با امعان نظر به شرایط تحریمی و عدم آگاهی کافی نسبت به ماهیت تحریم‌های آتی که متاثر از شرایط سیاسی منطقه است، امکان پیش‌بینی مسائل مرتبط بسیار دشوار است، علی هذا با جدیت کافی کلیه دست اندرکاران شرکت در جهت حفظ شرایط و استمرار تولید خواهند کوشید و تصمیم سازان این مجموعه و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بطور کامل به موضوع اشراف داشته و بر ریسک های ناشی از تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های تحریم واقف بوده و تهدیدات را در چارچوب اختیارات توانمندی به فرصت تبدیل خواهند کرد.

وصول ارز به عنوان یکی از موضوعات چالشی در مذاکرات صادرات دوران تحریم است که تاکنون بسیاری از مشکلات پیش آمده با مدیریت کلان مرتفع شده و با توجه به شرایط پیش‌رو، راهکارهای جایگزین نیز توسط تصمیم‌سازان این حوزه در سطح کلان هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و مدیریت این شرکت ارائه خواهد شد.

از طرفی تدوین سیاست‌های مناسب و ایجاد وحدت رویه برای بخش‌های مختلف اقتصاد و برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای آن می‌تواند تعادل بین عرضه و تقاضای ارز ایجاد کند و از ایجاد شوک در بهای ارز پیشگیری کند. این مهم نیز به عنوان یک عامل در امر صادرات و کاهش ریسک سرمایه گذاری توسط مشتریان و ترغیب آنها به انجام صادرات خواهد بود که از وظایف کلان دولت ها است.

مشکلات تحریم رو به افزایش بوده و عرصه کنونی با چالش‌های جدی مواجه است و لذا مشکلات تحریم از منظر صادرات و وصول ارز قابل توجه بوده و قطعاً در قدرت چانه‌زنی و هزینه‌های جانبی ناشی قابل تصور بوده و خواهد بود، بنابراین ریسک‌های مرتبط با شرایط تحریم نیازمند مدیریت هوشمند در سطح کلان سازمانی و فراسازمانی است.

ریسک تجاری: موضوع و تنوع بخشی به مشتریان و ورود به بازارهای جدید در دستور کار قرار گرفته تا ریسک تجاری شرکت به حداقل برسد و فروش به شرکت های همجوار این برنامه را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین با توجه به تولید میعانات گازی بصورت مداوم در اثر استخراج گاز، ریسک عدم دریافت خوراک نیز برای شرکت متصور نیست. افزایش هزینه‌های ناشی از فروش نیز از جمله مواردی است که با تحریم بر شرکت مترتب می شود.

ریسک آلایندگی: در خصوص ریسک عدم تحقق الزامات کاهش سولفور در محصولات تا سال ۲۰۲۰ به میزان حداکثر ۵۰ ppm، شرکت با برنامه ریزی و نهایی سازی پروژه شیرین سازی برش سنگین و تولید محصول با سولفور ۱۰ ppm، می‌تواند تولید محصولات را ادامه داده و حدنصاب اعلام را رعایت کند.

سال ۹۶ شرکت از طرف کمیته انتخاب صنعت و خدمات سبز به عنوان صنعت سبز انتخاب شده و با توجه به عملکرد،این روند ادامه دار خواهد بود. علی رغم اینکه شرکت سال دوره سال ۹۵ آلاینده نبوده، طبق برگ قطعی مطالبه عوارض آلایندگی اداره امور مالیاتی، کل سال ۹۶ مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شده و شرکت در حال اعتراض به جرایم مربوط است با توجه به اینکه شرکت در سال ۹۶ بر اساس گواهینامه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان واحد صنعتی سبز تعیین شده با این حال ذخیره از این بابت در حساب ها منظور شده است.

ریسک مرتبط با اطلاعات آتی: با توجه به شرایط ارزی و عدم امکان پیش بینی دقیق نرخ ارز و قیمت نفت در سنوات آتی، امکان پیش بینی شرایط مالی شرکت در سال های آتی با اطمینان معقول وجود ندارد.

سهم شرکت از عرضه و تقاضای کل بازار محصولات

پتروشیمی نوری با توجه به سهم ۲۱ درصدی از فروش کل مجموعه هلدینگ خلیج فارس به عنوان یکی از وزنه‌های مهم و سرآمد در عرصه تولید محصولات پتروشیمی در این هلدینگ است.

قراردادهای مهم

قراردادها با شرکت پتروشیمی جم به صورت ۵ ساله منعقد می شود. فرایند تمدید قرارداد های به پایان رسیده در حال انجام است.پرداخت ها به صورت علی‌الحساب و هفتگی انجام می شود و پس از نهایی شدن مبلغ و ارسال صورتحساب در حداکثر ۴۵ روز تسویه حساب نهایی انجام می شود.

صورت سود و زیان سه ساله

سیاست تقسیم سود

سیاست تقسیم سود برای سال های آتی با در نظر گرفتن پروژه های در دست اجرا و الزامات قانون تجارت حداقل ۱۰ درصد و پیش بینی این شرکت با توجه به مراتب فوق در سال‌های آتی ۹۰ درصد است.

خلاصه وضعیت تسهیلات مالی دریافتی

طی سال مالی ۹۷ کل تسهیلات دریافتنی تسویه شده و شرکت برنامه‌ای برای دریافت تسهیلات جدید ندارد.

طرح های توسعه ای

از طرح های توسعه ای می توان پروژه شیرین سازی برش سنگین، طرح بازیابی گازهای ارسالی فلر پتروشیمی نوری و برنامه تعمیرات اساسی را نام برد.

پیش بینی صورت سود و زیان سال جاری

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ