کد خبر: ۱۴۳۵۵۲
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷

توضیح همتی درباره عملیات بازار باز به عنوان ساز و کار جدید سیاستگذاری پولی

توضیح همتی درباره عملیات بازار باز به عنوان ساز و کار جدید سیاستگذاری پولی

رییس بانک مرکزی درخصوص رونمایی از عملیات بازار باز بانکی به عنوان ساز و کار جدید سیاستگذاری پولی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی طی یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد: روز گذشته همزمان با پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی عملیات بازار باز رونمایی و بر اساس وعده ای که در ابتدای حضور در بانک مرکزی داده بودم، ساز و کار جدید سیاستگذاری پولی رسماً رونمایی شد.

عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیل اسناد خزانه با بانکها و موسسات اعتباری است. بطور معمول امروز بانک های مرکزی عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را در جهت مطلوب و مورد نظر تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به واسطه هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.

متغیری که امروز بانک های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب از آن استفاده می کنند، نرخ سود بازار بین بانکی است. بانک مرکزی نیز از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت این ابزار مهم سیاست‌گذاری پولی را بکار خواهد گرفت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ