کد خبر: ۱۴۶۲۲۶
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

برنامه های سال آینده بورس کالا اعلام شد: گواهی سپرده طلای آب شده و ...
توسط مدیرعامل :

برنامه های سال آینده بورس کالا اعلام شد: گواهی سپرده طلای آب شده و ...

مدیرعامل بورس کالا از برنامه راه اندازی گواهی سپرده طلای آب شده و ایجاد بازاری مستمر برای کشمش ، خرما و برنج در سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد سلطانی‌نژاد درباره اقدامات سال جاری و برنامه های سال آینده بورس کالا به ایرنا گفت: برخی از موارد در دستور شامل فراهم کردن زمینه انجام معاملات بازار فیزیکی برای افزایش عرضه های منظم ، اطمینان خاطر به تولیدکنندگان در تامین بی دغدغه مواد اولیه، گزارش‌گری مستمر قبل و بعد از رویدادهای مهم به نهادهای ذیربط  برای جلوگیری از اتفاق های مضر و... بودند.

وی افزود: تاکنون گزارش‌های مناسبی از وضعیت بازار به نهادهای مرجع داده شده که نتیجه آن مثبت و در حجم معاملات برخی کالاها مانند فولاد و دیگر محصولات نسبت به سال گذشته نمایان شده است. همچنین برای بیشتر محصولاتی کشاورزی با حساسیت قیمتی و ارتباط معیشتی کمتر مردم ، تغییراتی اعمال و از بازار فیزیکی به سمت بازار مالی حرکت شده است .

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر تلاش شد برای محصولات دارای مزیت برتری مانند زیره و زعفران ، ارزش افزوده ایجاد شود و ابزار مالی کالاهای کشاورزی تکمیل و بازار نقد به شکل گواهی سپرده و سپس بازار قراردادهای آتی راه اندازی شد. بازار آپشن کالاهای کشاورزی نیز راه اندازی شد و در  توسعه است.

سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه تلاش می شود تا در صورت حذف بحث قیمت‌گذاری دستوری، انواع محصولات کشاورزی را در حوزه بازار فیزیکی به رینگ بورس کالا بازگردانده شود ، خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل در بازار محصولات کشاورزی مانند گندم و شکر ، کنترل قیمت توسط دولت است که مانع از تعیین قیمت کالاها و مبادله در بورس کالا و براساس عرضه و تقاضا می‌شود.

وی افزود: کالایی می‌تواند در بورس عرضه شود که شامل قیمت‌گذاری دستوری نباشد. تجربه هم ثابت کرده هر چند ممکن است مردم از کالاهای مشمول قیمت گذاری دستوری ، انتفاع داشته باشنداما در بلندمدت آثار مثبتی نخواهد داشت و تولید به سمت بی انگیزگی و نابودی کشانده می شود.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه دربرابر واردات بخشی از محصول شکر در سال جاری ، گندم هیچ وارداتی نداشت ، ادامه داد: چنانچه با این محصولات به صورت بازاری رفتار شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد به تولید این کالاها کمک خواهد کرد و در داخل کشور هم می توان سیاستی را پیش گرفت که محصول را با قیمت واقعی از تولیدکننده خریداری کرد.

سلطانی نژاد درباره برنامه های سال آینده بورس کالا هم توضیح داد: در سال جدید برای برخی از محصولات جدید مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده و بازاری مستمر برای برخی از محصولات مانند کشمش، خرما و برنج و همچنین معامله محصولات کشاوری پرحجم و پربازیگر راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: برای برنج که کالای اساسی محسوب می‌شود برخی محدودیت‌ها وجود دارد و باید سیاست‌گذار درباره عرضه آن کسب تکلیف کند تا بازار گواهی سپرده راه اندازی شود.

به گفته سلطانی نژاد محصولات کشاورزی زمینه مناسبی برای معامله در بورس دارند به شرط آنکه مشمول قیمت گذاری نباشند  برنامه ما در سال ۹۹ معامله محصولات کشاوری پرحجم و پربازیگر در بورس کالا است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ