کد خبر: ۱۶۳۳۷۱
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳

پاسخ رئیس شورای رقابت به مخالفت سازمان بازرسی با روش جدید قیمت خودرو

پاسخ رئیس شورای رقابت به مخالفت سازمان بازرسی با روش جدید قیمت خودرو

رئیس شورای رقابت ضمن دفاع از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به مخالفت سازمان بازرسی پاسخ داد و مدعی شد این مصوبه به نفع مصرف‌کننده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا با اشاره به اینکه دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو به نفع مصرف کننده است
به تسنیم گفت: درخواست سازمان بازرسی برای لغو مصوبه در شورای رقابت مطرح می شود اما تصمیم نهایی با شورا خواهد بود. چرا که این مصوبه کاملاً قانونی بوده و به هیچ وجه موضوع آزاد سازی مطرح نیست.

وی افزود: قیمت های منصفانه ای در این مصوبه تعیین کرده ایم. البته برای رفع انحصار در بازار باید به سمت رقابتی شدن حرکت کرد که برای تحقق این موضوع وزارت صنعت و ایدرو اقدامات لازم را انجام دهند.چراکه ساماندهی اوضاع کنونی بر عهده شورای رقابت نیست .علاوه بر ایران خودرو و سایپا خودروسازان دیگری هم وارد عرصه تولید شدند که با افزایش تولید آنها در آینده می توانیم در تعدادی از خودروها بازار رقابتی به وجود آوریم.

این مقام مسئول ادامه داد: در فرمول جدید یک ضریب به نام "لاندا" قرار دارد که میزان عرضه به بازار است .در مصوبه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش 50 درصدی در تولید برسد، میزان عرضه محصولات هم مورد محاسبه قرار می گیرد. بر این اساس اگر خودروساز با افزایش تولید عرضه را هم افزایش داد ضریب کامل را کسب و امکان افزایش قیمت را پیدا می کند.در غیر این صورت به همان نسبت قیمت کاهش پیدا خواهد کرد.

شیوا گفت: هیچ دلیلی ندارد مجوز افزایش قیمت ها در این فرمول بیشتر از فرمول قبلی باشد و در بسیاری موارد حتی از نرخ تورم بخشی هم کمتر است. اجرای این مصوبه عطف به ماسبق نمی شود و ملاک فروش های قبلی خودروسازان فرمول گذشته شورای رقابت است. اما از اول بهمن سال جاری اگر کسی تمایل به پیش خرید خودرو داشت باید فرمول جدید را در نظر بگیرد.

وی افزود: تلاش می کنیم قیمت حاشیه بازار را به قیمت دستورالعمل نزدیک کنیم تا فاصله قیمتی و رانت ها از بین برود. لذا بهتر است هر کسی که تمایل به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار خودرو را دارد به این موضوعات توجه داشته باشد. شورای رقابت با توجه به افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر شاخص تورم بخشی را حذف کرد تا افزایش قیمت ها تابع میزان تولید و عرضه باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ