کد خبر: ۱۶۴۲۷۰
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۶

مهمترین عوامل موثر بر بازار سهام از منظر اقتصادی و سیاسی

مهمترین عوامل موثر بر بازار سهام از منظر اقتصادی و سیاسی

قیمت پایانی نمادها در معاملات امروز درحالی بالاتر از کف قیمتی بود که مهمترین عوامل موثر بر بازار سهام از منظر اقتصادی و سیاسی بررسی شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش 0.11 درصدی به سطح یک میلیون و 235 هزار واحد رسید.

از معاملات دیروز شاهد بودیم تقاضای مناسبی در کف قیمتی بسیاری از نمادها بوجود آمد و اگر چه قیمت آخرین معامله نمادها پایین تر از قیمت پایانی بود اما بالاتر از کف قیمتی بود. فعالیت حقوقی‌ها نیز در روزهای اخیر تقویت شده و خریدهای قابل توجهی هم داشته‌اند.

از منظر اقتصادی مهمترین مسایلی که می توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند، احتمال تغییرات نرخ بهره و همچنین سیاست دولت در رابطه با تامین کسری بودجه است چرا که ممکن است اتخاذ برخی سیاست های قبلی به بحث های تورمی دامن بزند .

از منظر سیاسی هم به نظر می رسد بازار، چشم امید به گشایش های سیاسی و توافقاتی دارد که امکان دارد در آینده اتفاق افتد. با کمرنگ شدن تنش های سیاسی، احتمال مقابله نظامی در دیگر کشورها کاهش یافته که بازار با هوشمندی این مسئله را درک و در معاملات لحاظ می کند.

در کل تحت شرایطی که هر صعود شاخص‌کل در هفته‌های اخیر شکننده بوده، تعادل بازار و نوسان مثبت نماگر بازار در یک بازه کوچک می تواند اولین نشانه‌ های پایان ریزش و در ادامه امکان صعود بورس باشد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 1348 واحدی به کانال یک میلیون و  235 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 5060 واحدی به کانال 432  هزار و 512 واحد رسیدند.  نماد‌های " شستا و فولاد " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 10.4 و 4 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام متعلق به نماد " شستا" با  638 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی در غیاب "وتجارت" نمادهای " وبصادر ، وبملت " با قیمت های مثبت 3.41 و 1.72 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات    "فولاد  و فملی" با قیمت های مثبت 1.46 و 0.45 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی همچون" شتران، شپنا و شبندر " با تقاضا همراه شدند و به صف خرید رسیدند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو ،خساپا" پر تقاضا ظاهر شدند و با قیمت های مثبت 0.73 و 1.36درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی،  معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند.. مس در محدوده 7993 دلار، روی به 2728 دلار و هر انس طلا به 1850 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 55.53 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 52.62 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 23 هزار و 510 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 22 هزار و 870 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 700 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری فروش نفت در سه سال اخیر و ثبت رکوردهای جدید صادرات در ماه گذشته ، هفته‌های خوشی را برای آینده ایران پیش بینی کرد .

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش ۲۲۸۱۵ ریالی به دلار ۲۳۱۸۷۶ ریالی اعلام شد.

رئیس جمهور که به دلیل ریزش شاخص بورس با انتقادات عدیده مسئولان و سهامداران روبرو است، خواهان ثبات فضای کسب و کار و اقتصاد به ویژه بازارسرمایه شد .

رییس بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه ارز در سامانه نیما روزانه بطور متوسط به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رسیده، گفت: درجلسه ستاد اقتصادی دولت، وزیر نفت گزارش مطلوبی از روند صادرات نفت و نیز فرآورده های نفتی ارایه کرد که یک رکورد تلقی می شود.

معاون اول رئیس جمهور ضمن دستور بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد به نهاوندیان اعلام کرد: به‌گونه‌ای در اصلاح شیوه‌نامه اقدام شود که هیچ علامت منفی به بورس داده نشود.

جواد عشقی‌نژاد عضو هیات مدیره بورس تهران با اشاره به تبعات منفی دخالت های غیرقانونی در منافع حداقل ۶۰ میلیون سهامدار گفت: مطالبه بورس از نمایندگان مجلس ،خوددداری از هرگونه موضع جنجالی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ