کد خبر: ۱۶۷۶۲۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۲/۱۹

رشد۲۲ و۶۰درصدی درآمد و سود فیسبوک + صورت های مالی و پیش بینی آینده
در سال ۲۰۲۰ رخ داد :

رشد۲۲ و۶۰درصدی درآمد و سود فیسبوک + صورت های مالی و پیش بینی آینده

فیسبوک با ۸۵.۹ میلیارد دلار درامد و ۲۹ میلیارد دلار سود در سال ۲۰۲۰ و با حاشیه سود ۳۴ درصد ، سال خوبی را پشت سرگذاشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درآمد شرکت فیسبوک در سال  ۲۰۲۰ به ۸۵.۹ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش به علت رشد ۱۲ درصدی کاربران فعال و ۳۴ درصدی تعداد تبلیغات تحویل داده به کاربران بوده که با وجود کاهش ۱۰ درصدی متوسط ​​قیمت هر آگهی رخ داده اما در مجموع ۲۲ درصد افزایش رشد درآمد را در پی داشت .

براساس این گزارش، کاهش متوسط ​​قیمت هر آگهی عمدتاً ناشی از کاهش تقاضای تبلیغات در سطح جهانی بخاطر شرایط بیماری همه گیر کرونا بود اما به دلیل شرایط بیماری کرونا و قرنطینه ها و استفاده بیشتر از سیستم های آنلاین ،  کاربران و تعداد تبلیغات رشد چشمگیری داشت که رشد سودآوری این شرکت را در پی داشت .

فیسبوک سال ۲۰۲۰ توانست ۲۹.۱ میلیارد دلار و به ازای هر سهم ۱۰.۲ دلار سود کسب کند که رشد۶۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. رشد حاشیه سود در ۲۰۲۰ هم ۳۴ درصد بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ با ۲۶ درصد،  مناسب است . قیمت هر سهم این شرکت در حال حاضر  ۳۲۵ دلار و ارزش بازار آن ۹۲۳ میلیارد دلار است .

گزارش مالی سه ماهه ۲۰۲۱

- درآمد سه ماهه ۲۶.۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سه ماهه اول سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشت و درآمد تبلیغات ۲۵.۴ میلیارد دلار بود که ۴۶ درصد بیشتر از سال گذشته بود.

- کل هزینه ها ۱۴.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

- سود حاصل از عملیات ۱۱.۴ میلیارد دلار و حاشیه سودعملیاتی ۴۳ درصد بود.

- سود خالص ۹.۵ میلیارد دلار و سود هر سهم ۳.۳ دلار در سه ماهه بود که نسبت به سه ماهه اول سال گذشته  ۹۴ درصد افزایش داشت.

- پول نقد و معادل وجه نقد و اوراق بهادار قابل فروش ۶۴.۲ میلیارد دلار در ۳۱ مارس ۲۰۲۱ بود.

 

معرفی فیسبوک

شرکت فیسبوک در جولای ۲۰۰۴ در دلاور آمریکا  ثبت شد و در مه ۲۰۱۲ عرضه اولیه سهام را انجام داد و کلاسرا با نماد "FB" در نزدیک آمریکا کسب کرد. از آنجا که سهام عادی کلاس A در عرضه اولیه در ماه مه ۲۰۱۲  با قیمت ۳۸ دلار برای هر سهم فروخته شد ، قیمت سهام از ۱۷.۵۵ دلار تا ۳۰۴.۶۷ دلار تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ نوسان داشت .ارزش فعلی بازار ۹۲۳  میلیارد دلار است. سهام عادی کلاس B در هیچ بورس اوراق بهاداری معامله نمی شود.

دفتر مرکزی شرکت در منلو پارک کالیفرنیا واقع شده و در بیش از ۸۰ شهر در سراسر جهان و ۱۷ مرکز داده در سطح جهان دارد.بر اساس آمار ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ ، تعداد کارمندان جهانی شرکت  ۵۸ هزار و ۶۰۴ نفر است که نشان دهنده افزایش ۳۰ درصدی تعداد کارمندان نسبت به سال گذشته است

شرکت در نظر دارد تعدادی دیگری  کارمند و پیمانکار را استخدام کند تا همچنان اقدامات مختلف مربوط به حفظ حریم خصوصی ، ایمنی ، امنیت و بازبینی محتوا و همچنین سایر عملکردها را برای حمایت از رشد مورد انتظار تقویت کند.

طبقه بندی سهام فیسبوک در دو کلاس A و B

شرکت فیسبوک دارای ساختار دوگانه سهام کلاس A و B است . این ساختار به این علت تشکیل شده که مارک زاکربرگ رییس و مدیر ارشد اجرایی شرکت و سایر سهامداران اصلی با در اختیار داشتن سهام کلاس B ، مدیریت شرکت را در اختیار داشته باشند .

در بورس نزدک سهام کلاس A معامله می شود و تفاوت اصلی این دو کلاس در تعداد حق رای است که در مجامع شرکت رای داده  می شود. سهام عادی کلاس B ده رای برای هر سهام و سهام عادی کلاس A یک رای برای هر سهم داردبه دلیل نسبت رأی ده به یک بین سهام عادی کلاس B و کلاس A ، دارندگان سهام کلاس B ( مدیران اجرایی و کارمندان و... ) به طور جمعی اکثریت قدرت رای گیری ترکیبی سهام عادی را کنترل می کنند.

تا زمانی که سهام کلاس B حداقل ۹.۱ درصد از مجموع سهام کلاس A و کلاس B   را شامل شود کنترل شرکت در اختیار دارندگان سهام کلاس B و مدیر ارشد مارک زاکربرگ خواهد بود . با این حال با کاهش سهام کلاس B قوانین سخت گیرانه ای وجود دارد که کنترل شرکت به سختی به سهامداران جدید منتقل می شود .

در ژانویه سال میلادی جاری ، ۴۴۲ میلیون سهام کلاس B و ۲ میلیارد و ۴۰۵ میلیون سهام کلاس A ثبت شد که کلاس B ۱۸ درصد سهام  کلاس A را شامل می شود .

انتقال توسط دارندگان سهام کلاس B به طور کلی منجر به تبدیل آن سهام به کلاس A خواهد شد. البته با استثنائات محدود ، مانند اهداف خیر خواهانهتبدیل سهام عادی کلاس B به سهام عادی کلاس A به مرور زمان ، باعث افزایش قدرت رأی نسبی آن دسته از دارندگان سهام کلاس B می شود که سهام را در بلند مدت حفظ می کنند .به عنوان مثال اگر زاکربرگ بخش قابل توجهی از سهام کلاس B را برای مدت زمان طولانی حفظ کند در آینده می تواند کنترل اکثریت قدرت رای گیری سهام شرکت را داشته باشد. در ۳۱ دسامبر سال گذشته ، ۳۱ سهامدار سهام کلاس B و۳۴۷۱ سهامدار سهام کلاس A وجود داشت.

زاکربرگ به دلیل موقعیت به عنوان مدیرعامل و دارنده اصلی سهام کلاس B ، توانایی کنترل انتخابات جایگزینی مدیران و سرمایه گذاری های عمده استراتژیک شرکت را دارد.

سود سهام

شرکت در سال ۲۰۲۰ توانست ۲۹.۱ میلیارد دلار  به ازای هر سهم ۱۰.۲  دلار سود هر سهم به صورت Basic ( ۱۰.۰۹ به صورت Diluted رقیق شده  ) کسب کند . در سال ۲۰۱۹ شرکت مقدار ۱۸.۵ میلیارد دلار ( ۶.۴ سود هر سهم ) بدست آورد . سود شرکت  در سال ۲۰۲۰ رشد ۶۰ درصدی را نشان می دهد .

شرکت هرگز سود سهام نقدی اعلام و پرداخت نکرده و قصد دارد سود مالی آینده را برای تأمین هزینه های فعالیت و گسترش تجارت و تأمین بودجه برنامه باز خرید سهام حفظ کند و انتظار ندارد سودهای نقدی را در آینده اعلام کنددر نتیجه  فقط در صورت افزایش قیمت سهام ، سهامداران می توانند  بازدهی سرمایه را در سهام کلاس A داشته باشند .

 

 

روش درآمدزایی فیسبوک

فیسبوک بر اساس خدماتی که به کاربران ارائه می دهد اطلاعاتی را جمع آوری می کند که می تواند به صورت هدفمند به نیازمندی های کاربران دست یابد و از این داده ها برای کسانی که برای معرفی محصولات تبلیغ می کنند استفاده می شود . عمده درامد فیسبوک میزان بازدیدی است که کاربران از این تبلیغات در بستر محصولات فیسبوک انجام می دهند .

رقبا

شرکت در همه ابعاد فعالیت با  رقابت مهم و قابل توجه  روبرو هست . از جمله شرکت هایی که توانایی کاربران را برای اشتراک ، برقراری ارتباط و کشف محتوا و اطلاعات بصورت آنلاین تسهیل می کنند و یا بازاریابان و کمپانی ها را قادر می سازند تا به مخاطبان فعلی یا احتمالی ، اطلاعات دهند و تبلیغ کنند رقبای فیسبوک هستند. به عنوان مثال Google ، Apple ، YouTube ، Tencent ، Snap ، Twitter ، ByteDance ، Microsoft و Amazon. از رقبای فیسبوک و هم رده صنعتی این شرکت محسوب می شوند .

محصولات

فیسبوک محصولاتی را ایجاد می کند که افراد را قادر می سازد از طریق دستگاه های تلفن همراه ، رایانه های شخصی ، و... با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کرده و داده ها را با آنها به اشتراک بگذارند :

 -فیس بوک:  فیس بوک افراد را قادر می سازد از طریق دستگاه های تلفن همراه و رایانه های شخصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ، به اشتراک بگذارند ، کشف کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنندروشهای مختلفی برای تعامل با افراد در فیسبوک  و ایجاد ارتباط وجود دارد ، از جمله Facebook News Feed ، Stories ، Groups ، shops ، Marketplace ، News و Watch

- اینستاگرام: اینستاگرام مردم را به افراد و چیزهایی که آنها دوست دارند نزدیک می کنداین مکانی است که افراد می توانند از طریق عکس ، فیلم و پیام خصوصی ابراز وجود کنند و با مشاغل و سازندگان مورد علاقه ارتباط برقرار کرده و از آنها خرید کنندآنها می توانند این کار را از طریق Feed Instagram ، Stories ، Reels ، IGTV ، Live ، Shops و messaging انجام دهند.

- مسنجر( Messenger) : یک برنامه پیام رسانی ساده و در عین حال قدرتمند است که افراد می توانند از طریق چت ، ویدئو و اتاق ها با دوستان ، خانواده ، گروه ها و مشاغل مختلف در سیستم عامل ها و دستگاه ها ارتباط برقرار کنند.

- واتس اپ : یک برنامه پیام رسان ساده ، قابل اعتماد و ایمن است که توسط مردم و مشاغل سراسر جهان برای برقراری ارتباط و معامله به صورت خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.

- Facebook Reality Labs: محصولات واقعیت مجازی افزوده شده و Facebook Reality Labs به افراد کمک می کند تا در هر زمان و هر مکان احساس ارتباط داشته باشند.  Oculus Quest به شما امکان می دهد با سخت افزار ، نرم افزار و محتوای پیشرفته واقعیت مجازی (VR) از فاصله دور بمانند ، در حالی که Portal به دوستان و خانواده کمک می کند تا در ارتباط باشند و لحظات مهم را به روش های معنی دار به اشتراک بگذارند.

در حال حاضر فیس بوک را به بیش از ۱۰۰ زبان مختلف در دسترس است و در بیش از ۳۰ کشور مختلف دفاتر یا مراکز داده دارد.محصولات شرکت به طور کلی در سطح جهانی در دسترس هستند ، اما به دلیل پیچیدگی های قانونی و نظارتی ، برخی یا همه محصولات یا کارایی ما ممکن است در بازارهای خاصی موجود نباشدبه عنوان مثال ، فیس بوک و برخی دیگر از محصولات ما به طور کلی در چین موجود نیستند.

معیارهای کاربر مورد استفاده در Facebook

- کاربران فعال روزانه (DAU) : یک کاربر فعال روزانه که از طریق وب سایت یا تلفن همراه از فیس بوک و برنامه مسنجر استفاده کرده است. DAU  در سراسر جهان در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ از ۱.۶۶ میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۱۹ با رشد ​​۱۱درصد به ۱.۸۴ میلیارد افزایش یافته است.  کاربران در هند ، فیلیپین و اندونزی منابع اصلی رشد DAU را در دسامبر ۲۰۲۰ نشان دادند .

کاربران فعال ماهانه (MAU) : یک کاربر فعال ماهانه که در ۳۰ روز گذشته  از فیس بوک یا از برنامه مسنجر استفاده کرده است . در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ ، فیسبوک ۲.۸ میلیارد MAU داشت که ۱۲ درصد رشد سالانه را نشان می دهد .

 

میزان  کسب درآمد در جغرافیای کاربر

ARPU (درآمد متوسط هر کاربر) از تقسیم درآمد کل حاصل از تبلیغات در یک جغرافیای معین طی سه ماهه مشخص ، تقسیم بر میانگین تعداد MAU در آن جغرافیا در ابتدا و انتهای سه ماهه تعریف می شود. در حالی که ARPU شامل تمام منابع درآمد است ، تعداد MAU های استفاده شده در این محاسبه فقط شامل کاربران فیس بوک و مسنجر است.

سهم درآمد حاصل از کاربرانی که در فیس بوک یا مسنجر نیستند قابل توجه نبودجغرافیای کاربران ما بر درآمد شرکت تأثیر می گذارد زیرا در جغرافیای مختلف با نرخ های ​​متفاوتی درآمد کسب می شود  ARPU در مناطقی مانند ایالات متحده و کانادا و اروپا عمدتا به دلیل اندازه و قدرت بازارهای تبلیغات آنلاین نسبتاً بیشتر است به عنوان مثال ، ARPU  در سال ۲۰۲۰ در آمریکا و کانادا بیش از ۱۱ برابر بیشتر از منطقه آسیا و اقیانوسیه بود.

ARPU در قاره مختلف و در هر سه ماه سال ۲۰۲۰ متفاوت بود. ARPU در سه ماهه چهارم در آمریکا و کانادا ۵۳.۶ دلار در اروپا ۱۶.۸ دلار در آسیا و اقیانوسیه ۴ دلار و در سایر جهان ۲.۲ دلار بود.

ARPU سالانه شرکت در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ (که از مجموع ARPU سه ماهه را در چنین دوره ای تشکیل می شود) ۳۲.۰۳ دلار بود که ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت. در این مدت ، ARPU  در ایالات متحده و کانادا ۱۸درصد درصد ، در اروپا ۱۵ درصد  و ۹درصد در آسیا و اقیانوس آرام افزایش یافت  و ARPU در سایر نقاط جهان تغییری نداشت.

علاوه بر این ، رشد کاربران در جغرافیاهای با ARPU نسبتاً پایین تر ، مانند آسیا و اقیانوسیه و سایر مناطق جهان ، سریع تر بود انتظار می رود رشد کاربر در آینده بیشتر در مناطقی متمرکز شود که ARPU نسبتاً پایین تر باشد. به طوری که ممکن است ARPU در سراسر جهان با سرعت کمتری نسبت به ARPU در هر منطقه جغرافیایی افزایش یابد و  اگر ARPU در هر منطقه افزایش یابد به طور بالقوه در آینده رشد کمتری خواهد داشت.

از ۸۵ میلیارد دلار درامد فیسبوک ۳۸ میلیارد دلار از آمریکا و کانادا ۲۰ میلیارد دلار از اروپا ۱۹ میلیارد دلار از آسیا و اقیانوسیه و ۷ میلیارد دلار از سایر دنیا است .

آمار بر اساس گروه محصولات

آمار اعلامی برای کل گروه محصولات هم علاوه بر فیسبوک و برنامه مسنجر ، برای اینستاگرام و واتساپ هم مورد استفاده قرار می گیرد و مجموع چهار محصول به عنوان خانواده محصولات نامیده می شود و مجموع کاربران خانواده یا گروه محصولات که روزانه یکی از این محصولات مورد استفاده قرار می گیرد DAP نامیده می شود و کاربرانی که حداقل یک بار در ماه از یکی از محصولات خانواده استفاده می شود MAP نامیده می شود و درآمد متوسط ​​هر شخص  (ARPP) از تقسیم درامد کل بر MAP بدست می آید .

روند تعداد افراد گروه شرکت بر درآمد و نتایج مالی تأثیر می گذارد که بر تعداد آگهی هایی که می توان نمایش داد، ارزش آگهی ها برای بازاریابان ، حجم معاملات پرداخت ها و همچنین هزینه ها تأثیر می گذارد .

DAP و MAP در سال ۲۰۲۰ به ترتیب با ۱۵ و ۱۴ درصد رشد به ۲.۶ و ۳.۳ میلیارد نفر رسیده است.  ARPP در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۸ درصدی به ۲۷.۵ دلار افزایش یافت.

مولفه های عملیات مالی ۲۰۲۰

در جدول زیر صورت های تلفیقی داده های درآمد (به میلیون  دلار) آورده شده است:

درآمد

درآمد سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲ درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل افزایش درآمد تبلیغات در نتیجه افزایش تعداد آگهی های ارائه شده بود که تا حدی با کاهش متوسط ​​قیمت هر آگهی  مواجه شده است . در سال ۲۰۲۰ ، تعداد تبلیغات تحویل داده شده ۳۴ درصد افزایش یافت اما   متوسط ​​قیمت هر آگهی ۱۰ درصد کاهش یافت .کاهش متوسط ​​قیمت هر آگهی عمدتاً ناشی از کاهش تقاضای تبلیغات در سطح جهانی بود که در مجموع ۲۲ درصد رشد درامد داشته است.

درآمد به صورت زیر طبقه بندی می شود :

تبلیغات: عمده درآمد شرکت از طریق تبلیغات کسب می شوددرآمد تبلیغاتی شرکت با نمایش محصولات تبلیغاتی در فیس بوک ، اینستاگرام ، مسنجر و وب سایت های وابسته به شخص ثالث یا برنامه های تلفن همراه ایجاد می شودبازاریابان بر اساس تعداد نمایش های ارائه شده یا تعداد اقداماتی مانند کلیک های انجام شده توسط کاربران ، مستقیماً یا از طریق ارتباط با آژانس های تبلیغاتی یا فروشندگان ، هزینه محصولات تبلیغاتی را پرداخت می کنند.

با نماس تبلیغ به کاربر، برداشت ارسال می شود. شرکت قیمت هر آگهی را به عنوان درآمد کلی آگهی تقسیم بر تعداد آگهی های ارائه شده محاسبه می کند که نشان دهنده قیمت موثر پرداخت شده به ازای هر اثر توسط یک بازاریاب است ، صرف نظر از هدف مورد نظر وی که تبلیغ  دیده شود یا موثر باشد ۹۸ درصد درآمد از تبلیغات است .

درآمدهای دیگر: شامل درآمد حاصل از تحویل دستگاه های سخت افزاری مصرف کننده ، هزینه های خالصی است با استفاده از زیرساخت پرداخت ، دریافت می شود و همچنین درآمد از منابع مختلف دیگر هم شامل می شود که ۲ درصد از درآمد را تشکیل می دهد.

پیش بینی درآمد: در کوتاه مدت ، پیش بینی می شود رشد درآمد آگهی عمدتاً توسط عوامل مختلفی تعیین شود تا چه میزان همچنان شاهد افزایش تقاضای تبلیغات در ارتباط با تغییر تجارت از آفلاین به آنلاین و همچنین افزایش تقاضای مصرف کننده باشد. برای خرید محصولات بر خلاف خدمات به عنوان یک نتیجه از بیماری همه گیر کرونا ، وضعیت بهبود اقتصادی ناشی از کاهش سرعت ناشی از همه گیری کرونا  و میزان محرک های مالی کشورها و میزان تغییر در محیط نظارتی و انتقال اطلاعات به خصوص اروپا و... و سیستم عامل های تلفن همراه شخص ثالث و مرورگرها ( به خصوص ios14 ) منجر به محدودیت در ابزارهای اندازه گیری و هدف یابی تبلیغات شود.

به نظر شرکت نتایج مالی از سه ماهه به سه ماهه دیگر نوسان خواهد داشت و پیش بینی آنها دشوار است.

هزینه درآمد و هزینه های عملیاتی ۲۰۲۰

هزینه درآمد: هزینه درآمد در درجه اول شامل هزینه های مرتبط با تحویل و توزیع محصولات  استاینها شامل هزینه های مربوط به عملکرد مراکز داده و زیرساخت های فنی  مانند استهلاک تجهیزات و تسهیلات سرور ، حقوق ، مزایا و پاداش مبتنی بر سهام برای کارکنان تیم های عملیاتی و هزینه های انرژی و پهنای باند استهزینه درآمد همچنین شامل هزینه های مرتبط با هزینه های خرید ترافیک و محتوا ، کارت اعتباری و سایر هزینه های معاملات مربوط به پردازش معاملات مشتری و هزینه دستگاه های سخت افزاری مصرف کننده فروخته شده است.

هزینه درآمد در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ ، ۳۱ درصد افزایش یافته است که بیشتر به دلیل افزایش هزینه های عملیاتی مربوط به مراکز داده و زیرساخت های فنی و هزینه های خرید ترافیک و محتوا است.

پیش بینی می شود فیسبوک در سال ۲۰۲۱ با گسترش ظرفیت مرکز داده و زیرساخت های فنی برای حمایت از رشد کاربر ، افزایش تعامل کاربر و تحویل محصولات و خدمات جدید همچنان افزایش هزینه بر درامد داشته باشد .

تحقیق و توسعههزینه های تحقیق و توسعه در درجه اول شامل حقوق و مزایا ، پاداش مبتنی بر سهام و هزینه های مربوط به امکانات برای کارکنان تیم های مهندسی و فنی ما است که مسئولیت ساخت محصولات جدید و همچنین بهبود محصولات موجود را دارند.

هزینه های تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۰ مقدار ۳۶ درصد افزایش یافته است. این افزایش در درجه اول به دلیل افزایش در حقوق و دستمزد و هزینه های مزایا در نتیجه رشد ۴۰ درصدی تعداد کارمندان در ۲۰۲۰ در مهندسی و سایر توابع فنی پشتیبانی است .

فیسبوک در نظر دارد در سال ۲۰۲۱ ، استخدام مهندسین نرم افزار و سایر کارمندان فنی را ادامه دهد و سرمایه را برای حمایت از ابتکارات تحقیق و توسعه افزایش دهد.

بازاریابی و فروشهزینه های بازاریابی و فروش شامل حقوق و مزایا و پاداش مبتنی بر سهام برای کارکنان ما است که در زمینه های فروش ، پشتیبانی فروش ، بازاریابی ، توسعه تجارت و خدمات مشتری فعالیت می کنندهزینه های بازاریابی و فروش ما همچنین شامل هزینه های بازاریابی و تبلیغاتی و خدمات حرفه ای مانند نظارت محتوا برای حمایت از عموم جامعه است.

هزینه های بازاریابی و فروش در سال ۲۰۲۰ مقدار ۱۷ درصد  افزایش یافته است. این افزایش در درجه اول به دلیل افزایش هزینه های بازاریابی و حقوق و دستمزد و مزایا و افزایش ۱۶ درصدی کارمندان این حوزه بود که تا حدی با کاهش در سفر تعدیل شد .

در سال ۲۰۲۱ ، شرکت قصد دارد استخدام کارمندان بازاریابی و فروش را برای حمایت از بازاریابی ، فروش و مشارکت ادامه دهد و پیش بینی می کند همچنان هزینه های بازاریابی افزایش یابد.

عمومی و اداریهزینه های عمومی و اداری شامل هزینه های مربوط به حقوق و قوانین استحقوق و مزایا و پاداش مبتنی بر سهام برای برخی از مدیران و همچنین حقوقی ، مالی ، منابع انسانی ، ارتباطات و سیاست های شرکت ها و سایر کارمندان اداریو خدمات حرفه ای.

 به استثنای حساب تعهدی تسویه حساب ۵ میلیارد دلاری FTC که در سال ۲۰۱۹ ثبت شده است ، هزینه های عمومی و اداری در سال ۲۰۲۰ مقدار ۲۰ ردصد افزایش یافته است. این افزایش به دلیل هزینه های بالاتر خدمات حرفه ای و افزایش حقوق و دستمزد و هزینه های مزایا در نتیجه افزایش ۲۳ درصدی تعداد کارمندان بود.در سال ۲۰۲۱ ، شرکت قصد دارد به افزایش هزینه های عمومی و اداری برای حمایت از رشد کلی شرکت ادامه دهد.

انتظارمی رود در سال ۲۰۲۱ کل هزینه ها در بازه زمانی ۶۸-۷۳ میلیارد دلار باشد.

حاشیه سود فیسبوک

حاشیه سود فیسبوک در سال ۲۰۲۰ مقدار ۳۴ درصد بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ با مقدار ۲۶ درصد،  رشد خوبی را نشان می دهد و نسبت به سال ۲۰۱۸ با مقدار ۴۰ درصد ، افت ۶ درصدی را نشان می دهد .

همچنین حاشیه سود از سه ماهه اول تا چهارم رشد داشت و به ترتیب از سه ماهه اول تا سوم به ترتیب  از ۲۸ ، ۲۸ و ۳۷ درصد افزایش یافت و در سه ماهه چهارم به بیشترین مقدار و به ۴۰ درصد رسید .

مجموع هزینه ها در سال ۲۰۲۰ مقدار ۶۲ درصد درامد شرکت را تشکیل می داد که از این مقدار ۱۹ درصد هزینه درامد ، ۲۱ درصد هزینه تحقیق و توسعه ، ۱۳ درصد هزینه بازاریابی و فروش و ۸ درصد هزینه عمومی و اداری را تشکیل می دهند .

جدول زیر صورت های تلفیقی داده های درآمد (به عنوان درصدی از درآمد) را نشان می دهد :

 

در جدول زیر داده های  درامد برای هر سه ماه (به عنوان درصدی از درآمد) را نشان می دهد :

 

وجه نقد مورد استفاده در فعالیت های سرمایه گذاری

وجوه نقدی که در فعالیت های سرمایه گذاری در طول سال ۲۰۲۰ استفاده شده است بیشتر ۱۵.۱۱ میلیارد دلار خرید املاک و تجهیزات بود. زیرا شرکت همچنان به سرمایه گذاری در مراکز داده ، سرورها ، امکانات دفاتر و زیرساخت های شبکه نیاز دارد. همچنین شرکت ۸.۱۶ میلیارد دلار اوراق بهادار قابل فروش خریداری کرده و ۶.۳۶ میلیارد دلار خرید سرمایه گذاری های سهام بلندمدت  انجام داده که مهمترین آن در ۷ ژوئیه ۲۰۲۰ ، شرکت سرمایه گذاری را در Jio Platforms Limited (Jio)  یکی از شرکت های تابعه Reliance Industries Limited با مبلغ ۵.۸۲ میلیارد دلار انجام داده است. فیسبوک پیش بینی می کند هزینه های سرمایه ای تقریباً ۲۱ تا ۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد بود .

جغرافیای دارایی های بلند مدت و درامد

جدول زیر دارایی های بلند مدت فیسبوک را بر اساس منطقه جغرافیایی ، ۴۳ میلیارد  دلار در آمریکا و ۱۱ میلیارد دلار در خارج از آمریکا  (به میلیون دلار) است ، ارائه می دهد:

 

۴۲درصد درآمد فیسبوک از داخل آمریکا و ۵۸ درصد از خارج از آمریکا تامین می شود.

تاثیر کرونا بر فعالیت فیسبوک

تجارت فیسبوک تحت تأثیر کرونا  قرار گرفت و ممنوعیت سفر و محدودیت ها ، قرنطینه ها باعث کندی و تعطیلی مشاغل در سطح جهان شده که به طور قابل توجهی بر کسب و کار و نتایج فعالیت تأثیر گذاشته استبا شروع سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ شرکت در تعداد و تعامل پایگاه کاربری فعال با افزایش قابل توجهی روبرو  شد.

همچنین همه گیری باعث کاهش تقاضای تبلیغات از طرف بازاریاب ها و همچنین کاهش قیمت تبلیغات ، به ویژه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ شده است. اما  در تغییر تجارت از حالت آفلاین به آنلاین و همچنین افزایش تقاضای مصرف کننده برای خرید محصولات بر خلاف خدمات ، و تقاضای تبلیغات کاربران رشد داشت.  

با این حال ممکن است این افزایش تقاضا در دوره های آینده ادامه پیدا نکند و حتی با کاهش اثرات همه گیری که می تواند بر رشد درآمد تبلیغات تأثیر منفی بگذارد . تأثیر همه گیر بر رشد و تعامل کاربر ، تقاضا و قیمت گذاری خدمات تبلیغاتی شرکت و همچنین بر روی نتایج کلی عملکرد شرکت ، برای آینده قابل پیش بینی بسیار نامشخص استعلاوه بر این ، انتظار می رود که رشد درآمد آگهی های تبلیغاتی همچنان تحت تأثیر محدودیت های ابزارهای اندازه گیری تبلیغات و هدف قرار دادن تبلیغات شرکت  باشد که ناشی از تغییر در محیط نظارتی کشورها و سیستم عامل های تلفن همراه و مرورگرهای شخص ثالث ) به خصوص ios 14) است.

شرکت پیش بینی می کند که با افزایش اندازه پایگاه کاربر فعال ، سرعت رشد کاربر فعال شرکت به طور کلی با گذشت زمان کاهش می یابد .به عنوان مثال از ابتدای سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ در اثر ابتلا به بیماری همه گیر ، افزایش قابل توجهی در اندازه و تعامل پایگاه کاربر فعال را در چندین منطقه تجربه شد و در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ با کاهش جزیی روبه رو شد .

معیارهای فیسبوک

شرکت به طور مرتب معیارهای فیسبوک را ارزیابی می کند تا تعداد حساب های "تکراری" و "نادرست" را در میان MAU های تخمین بزند. حساب تکراری به حساب دیگری گفته می شود که کاربر علاوه بر حساب اصلی آن را ایجاد کند. شرکت حسابهای "نادرست" را به دو دسته تقسیم می کند: (۱) حسابهای نامناسب ساخته شده توسط کاربر ، جایی که کاربران نمایه های شخصی را برای یک کسب و کار ، سازمان یا موجودیت غیر انسانی مانند حیوان خانگی ایجاد کرده اند و (۲) حساب های نقض کننده ، که نمایه های کاربری را نشان می دهند که برای اهدافی استفاده شود که شرایط شرکت را نقض می کنند ، مانند ربات ها و هرزنامه ها.

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ ، تخمین زده می شود که حساب های تکراری تقریباً ۱۱ درصد از MAU های جهان را نشان داده اند که درصد حساب های تکراری در بازارهای در حال توسعه مانند فیلیپین و ویتنام به طور معنی داری در مقایسه با بازارهای پیشرفته تر ، بیشتر استدر سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ ، تخمین زده می شود که حسابهای نادرست تقریباً ۵ درصد از MAU های جهان را نشان داده اند که بیشتر در کشورهای خاص مانند اندونزی و ویتنام سرچشمه می گیرد

برای شناسایی حساب های تکراری از روشهای مختلفی از جمله سیگنال های داده مانند آدرس های IP یکسان و نام های کاربری مشابه استفاده می کنیم و برای شناسایی حساب های جعلی به دنبال اسامی جعلی یا رفتار دیگری هستیم که از نظر بازرسان غیر معتبر است.

برآورد شرکت از معیارها نیز ممکن است با تکامل متدولوژی های تغییر کند ، از جمله با استفاده از فن آوری های جدید ، تغییرات محصول یا سایر پیشرفت ها در نظرسنجی های کاربر ، الگوریتم ها یا یادگیری ماشین که ممکن است توانایی شرکت را برای مطابقت با حساب های داخل تغییر دهد .چنین تکاملی ممکن است به شرکت اجازه دهد حسابهای متخلف قبلاً کشف نشده را شناسایی کنیم. اگرچه همچنین کاربران Messenger Kids که در معیارهای گروه خانواده محصولات گنجانده شده اند ، اما شرکت به دنبال محاسبه حساب آنها با حساب های برنامه های دیگر برای اهداف محاسبه DAP و MAP نیست

چالش های فیسبوک

شرکت درآمد حاصل از تحویل تبلیغات مبتنی بر اقدام را در دوره ای که کاربر اقدامی را که بازاریاب برای آن قرارداد انجام داده است ، تشخیص می دهد با ادامه توسعه تجارت تبلیغات و ساختار محصولات تبلیغاتی ، تعداد تبلیغاتی که نشان می دهد تحت تغییرات روش شناختی است اطلاعات کاربران به صورت هدفمند برای تبلیغات مورد علاقه آنها مورد استفاده قرار می گیرد . از این رو اقدامات کشورها و شرکتهای رقیب برای جلوگیری از دریافت اطلاعات کاربر ریسک بزرگی است که می تواند بر توانایی شناخت نیاز کاربران تاثیرگذار باشد و رجوع بازاریابان به فیسبوک را کاهش و به درامد فیسبوک آسیب وارد کند .

اگر شرکت نتواند داده ها را بین کشورها و مناطقی که در آنها فعالیت می کند منتقل کند (به عنوان مثال ، آیین نامه عمومی حفاظت از داده های اروپا (GDPR) در ماه مه ۲۰۱۸ اعمال شد) یا محدودیت اشتراک داده ها در میان محصولات و خدمات ( به عنوان مثال ، فیسبوک در نتیجه نظارت محدود در محصولات رمزگذاری شده ، سیگنال داده کمتری از حساب های کاربری واتس اپ دارد و اساساً به شماره تلفن و اطلاعات دستگاه متکی هست تا حساب کاربری واتس اپ را با حساب سایر محصولات مطابقت دهد ) را دارد ، این می تواند بر توانایی شرکت در ارائه خدمات تأثیر منفی بگذارد.

هرگونه تغییر در توانایی شرکت برای استفاده از سیگنالهای هدف گیری و اندازه گیری بر تجارت فیسبوک تأثیر منفی می گذاردبه عنوان مثال ، تحولات قانونی و نظارتی ، مانند GDPR ، بخشنامه ePrivacy و CCPA ، بر توانایی ما در استفاده از چنین سیگنالهایی در محصولات تبلیغاتی تأثیرگذار بوده و انتظار می رود این تأثیرات را ادامه دهد

علاوه بر این ، ارائه دهندگان سیستم عامل تلفن همراه و مرورگرها ، مانند اپل و گوگل ، تغییرات محصول و همچنین برنامه های آینده را برای محدود کردن توانایی توسعه دهندگان برنامه در جمع آوری و استفاده از این سیگنال ها برای هدف گذاری و اندازه گیری تبلیغات اعلام کرده اندبه عنوان مثال ، در ژوئن سال ۲۰۲۰ ، اپل اعلام کرد که قصد دارد در ارتباط با انتشار سیستم عامل iOS 14 تغییرات خاصی را در محصولات و سیاست های استفاده از داده های ایجاد کند که توانایی ما و سایر توسعه دهندگان iOS را در هدف گیری و اندازه گیری تبلیغات کاهش می دهد ، که انتظار میرود به نوبه تاثیر منفی در درامد داشته باشد.

شرکت مراکز داده و بخش های اصلی زیرساختهای فنی را طراحی و ساخته  و قصد دارد به طور قابل توجهی زیرساخت های را عمدتا از طریق مراکز داده ، سیستم های کابل فیبر نوری زیر دریا و زمینی و همچنین پروژه های دیگر توسعه دهد .تأخیرهای اضافی یا اختلالات پیش بینی نشده در تکمیل این پروژه ها ، چالش ها در به دست آوردن مصوبات مورد نیاز دولتها یا سایر چالش های ژئوپلیتیکی یا اقدامات دولت ها می تواند منجر به افزایش هزینه های پروژه ، یا کاهش ارزش دارایی های موجود در ترازنامه شود

هزینه ها به علاوه، بسیاری از زیرساخت های فنی فیسبوک در خارج از ایالات متحده واقع شده است ، و ممکن است اقدام توسط یک دولت خارجی ، یا پاسخ شرکت به چنین اقدام دولت ، منجر به اختلال در بخشی از زیرساخت های فنی شود که کیفیت محصولات ما را پایین آورده و منجر به تجربه منفی کاربر یا افزایش هزینه های ما می شود

استفاده از آدرس IP و موقعیت جغرافیایی ممکن است همیشه موقعیت واقعی کاربر را به درستی منعکس نکندبه عنوان مثال به نظر می رسد که یک کاربر به جای اینکه از مکان واقعی کاربر به آن متصل شود از محل سرور پروکسی که کاربر به آن متصل می شود به فیس بوک دسترسی دارد. روش های مورد استفاده برای اندازه گیری معیارها مستعد خطاهای فنی هستند که برآوردها برای درآمد بر اساس مکان کاربر و درآمد دستگاه کاربر نیز تحت تأثیر این عوامل است.

در ژوئن ۲۰۲۰ ، هنگ کنگ قانون امنیت ملی را تصویب کرد که به مقامات توانایی دستیابی به اطلاعات ، حذف و مسدود کردن دسترسی به محتوا و به حالت تعلیق درآوردن خدمات کاربر را می دهد و اگر مشخص شود شرکت این قانون را نقض می کند ، استفاده از محصولات شرکت ممکن است محدود شود. همچنین فیسبوک از تعداد محدود فروشندگان نمایندگی تبلیغات مستقر در چین درآمد قابل توجهی کسب می شود و این احتمال وجود دارد که دولت چین در پاسخ به موضوعات محتوا یا درخواست اطلاعات در هنگ کنگ یا جاهای دیگر ، اقداماتی را انجام دهد که درآمد تبلیغاتی مستقر در چین را کاهش یا حذف کند ، چه در نتیجه اختلاف تجاری با ایالات متحده یا به دلایل دیگر یا اقدام دیگری علیه شرکت مانند وضع مالیات یا مجازات های دیگر که می تواند بر نتایج مالی شرکت تأثیر منفی بگذارد

در ۹ دسامبر سال گذشته ، دادستان های کل ۴۶ ایالت و ایالت کلمبیا شکایتی را علیه فیسبوک در ایالات متحده تنظیم کردنددادگاه منطقه ای کلمبیا ادعا کرد فیسبوک با به دست آوردن اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ و واتساپ در سال ۲۰۱۴ و با حفظ شرایط دسترسی به سیستم عامل، رفتارهای ضد رقابتی را نقض بخش ۲ قانون شرمان انجام داده است. 

توسعه فن آوری

فلسفه توسعه محصول فیسبوک مبتنی بر نوآوری مداوم در ایجاد و بهبود محصولاتی است که برای قرار دادن مردم و تعاملات اجتماعی آنها در هسته اصلی تجربه محصول طراحی شده اند.

شرکت با افزایش پایگاه کاربری، تعامل با محصولاتی مانند ویدئو و VR و تعمیق سرمایه گذاری در فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی، نیازهای محاسباتی همچنان درحال گسترش استشرکت هم برای بهبود محصولات و خدمات موجود و هم برای تولید محصولات جدید و هم برای بازاریابان و توسعه دهندگان در فناوری سرمایه گذاری های چشمگیری انجام داده است . همچنین شرکت با سرمایه گذاری در افراد و فناوری برای تقویت سیستم ها در برابر سو استفاده در حفاظت از امنیت ، حریم خصوصی و یکپارچگی سیستم عامل ادامه می دهد .

روزبه معین زاده / کارشناس و خبرنگار بازار سرمایه [email protected]

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ