کد خبر: ۱۶۷۶۸۹
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۲/۱۵

وضعیت ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری ساماندهی شد
عضو حقوقدان شورای نگهبان:

وضعیت ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری ساماندهی شد

عضو حقوقدان شورای نگهبان از اصلاح مصوبه قبلی این شورا برای ساماندهی شرایط ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و ابلاغ به وزارت کشور برای اجرا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی طحان نظیف با اشاره به جلسه شورای نگهبان در 8 اردیبهشت در توییتر اعلام کرد: در این جلسه با توجه به نزدیکی ایام ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مباحثی در خصوص نابسامانی و بی‌نظمی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان مطرح شد و اعضا همگی نسبت به ساماندهی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان اتفاق نظر داشتند.

در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران در ستاد انتخابات حضور می‌یابند و صرفاً با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام نامزدی می‌کنند! با گزارشی که در جلسه ارائه شد، مشخص شد از مجموع 1636 نفر که سال 96 در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود 1200 نفر از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود 300 نفر از ثبت‌نام‌شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند!

البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان را فراهم می‌آورد و پیام‌های گلایه‌آمیز آنها برای اعضای شورای نگهبان ارسال و صلاحیت هیچ‌یک از این افراد احراز نمی‌شود.

در حالی که برای نمایندگی مجلس، شرایط متعددی اعم از سن و مدرک تحصیلی ضروری است و افراد کمتر از 30 سال سن و یا فاقد مدرک کارشناسی ارشد، امکان ثبت‌نام در انتخابات را ندارند.

در سیاست‌های کلی انتخابات نیز بر ساماندهی این وضعیت تأکید شده و بر تعیین دقیق معیارها، شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان و شناسایی اولیه توانایی و شایستگی در مرحله ثبت‌نام، توسط شورای نگهبان تصریح شده است.

در این جلسه، پس از بحث و گفت و گوهای فراوان میان اعضا، مقرر شد مصوبه سال 96 شورای نگهبان در خصوص شفاف‌سازی تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری اصلاح شود و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی شود. این اصلاحیه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ