کد خبر: ۱۶۷۸۵۱
۰:۱ - ۱۴۰۰/۲/۲۱

۷ وعده بورسی: از بیمه سهامداران تا کاهش صف های فروش و کمک از چین !
نامزد ریاست جمهوری اعلام کرد:

۷ وعده بورسی: از بیمه سهامداران تا کاهش صف های فروش و کمک از چین !

نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای بورس ۷ وعده از جمله برخورد با متخلفین، بیمه دارندگان کد، کاهش صف های فروش ، اتصال به جهان با کمک چین و ... داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید محمد به عنوان اولین فرد در میان نامزدهای ریاست جمهوری ، وعده هایی برای آینده بورس دارد و درباره وضعیت بازار سرمایه و راهکار گروه اقتصادی وی برای برون‌رفت از این شرایط به ایلنا اعلام کرد: بازار سهام از موضوعاتی است که برای تامین مالی پروژه‌ها بر روی آن حساب باز شده است. نقدینگی سرگردان که به بیش از 3.4 هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد به جریان اقتصاد بسیار آسیب وارد کرده و وضعیت شاخص‌های اقتصادی به ویژه تورم را دائما افزایش می‌دهد.

اگر بتوان این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد ، تهدید به فرصت تبدیل می شود. مسیر هدایت این نقدینگی به سمت تولید، بازار سرمایه است به همین دلیل برنامه جامعی برای احیای بازار سرمایه تدوین شده که قدم اول برای احیای این بازار، بازگرداندن اعتماد مردم است.

وعده اول : برخورد با متخلفان حقیقی و حقوقی

اول باید با متخلفان بورسی که سال گذشته باعث شدند بسیاری‌ها در این بازار آسیب ببینند برخورد شود. متاسفانه متخلفان شامل تعدادی حقیقی ها و حقوقی ها ، اکنون رها هستند که باید کاملا" شناسایی شوند و متناسب با تخلفی که مرتکب شدند با آنها برخورد شود .

وعده دوم : بیمه‌ متقاضیان ورود به بازار سرمایه

در کنار برخورد با متخلفان بازار سرمایه به ویژه حقوقی‌ها، اهرم‌های اعتمادساز دیگری هم وجود دارد که این اهرم در اختیار دولت و بورس است. باید پوشش بیمه‌ای گسترده برای متقاضیان ورود به بازار سرمایه ایجاد شود که متاسفانه این پوشش بیمه‌ای وجود ندارد. 55 میلیون نفر با احتساب دارندگان سهام عدالت، کد بورسی دارند و اغلب کدهای جدید سال گذشته با اعلام فراخوان فریب وارد بازار شدند.

وعده سوم : کاهش صف‌های فروش

تمام افرادی که با این فراخوان فریب در بورس سرمایه‌گذاری کرده و متضرر شدند از قشر ضعیف جامعه هستند.حدود 4.5 میلیون نفر از دارندگان کد بورسی، سرمایه کمتر از 10 میلیون تومان داشتند که از متضرران بازار هم هستند. دولت می‌تواند ورود و سرمایه این افراد را جمع آوری کند و همین باعث می‌شود صف‌های فروش تا حد زیادی کاهش پیدا کند. این اقدامات می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و باعث شود در آینده این اتفاقات نیفتد.

وعده چهارم: ثبات قوانین و مدیریت

موضوع مهم در بازار سرمایه ثبات در قوانین است که اکنون دائما درحال تغییر است. موضوع مهم دیگر ثبات در مدیریت است که این تغییرات چه در بخش قوانین و چه بخش مدیریتی در حال آسیب زدن به بازار و سهامداران است.

وعده پنجم : بورس ایران با چین جهانی می شود

از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها برای بازار سرمایه، ایجاد تالار بین الملل بورس است تا به بورس‌ جهانی متصل شود. البته در منطقه آزاد کیش ، تالار بین الملل بورس پیش بینی شده است. از این طریق می‌توان ایرانی‌های مقیم خارج را برای سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب کرد.

در تفاهمنامه 25 ساله ایران و چین هم این موضوع لحاظ شده است. یکی از موضوعاتی که امکان دارد به سرعت انجام شود، ورود چین به این فضا است. بعد هم سایر کشورهای منطقه را دعوت خواهیم کرد تا بورس ایران را به دنیا متصل کرد. تا زمانی که بورس ایران محدود به داخل باشد همواره می‌تواند درگیر این امواج شود اما اگر به بورس بین‌الملل متصل شود تا حدودی این موضوعات کنترل می‌شود. دولت باید بتواند و بخواهد پروژه‌های سودآور را در فرابورس عرضه کند.

وعده ششم : ورود پروژه ها به بورس

محمد درخصوص ورود پروژه ها در دوره ریاست قپروژه‌ای به بازار سرمایه توضیح داد: در زمان مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اقداماتی برای ورود پروژه ها به بازار سرمایه انجام شد و تا حدی هم جلو رفت اما چند گیر دارد که باید در دولت این موضوعات پیگری و رفع شود. یکی از موانع ورود پروژه‌ها به بازار سرمایه و جذب نقدینگی و تامین مالی از این محل، تضامین است که از شرکت‌ها ضمانتنامه‌های معتبر و با اعداد بالا می‌خواهند که معمولا نمی‌توانند این ضمانتنامه‌ها را تامین کنند.

در دنیا برای جایگزین کردن تضامین، راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد مانند اعتبارسنجی شرکت‌ها و دادن اعتبار به شرکت‌ها که بتوانند تا سقفی عملیات انجام دهند. باید این راهکارها در بازار سرمایه برای شرکت‌ها و سهامدارانی که معتمد و مورد وثوق هستند، عملیاتی شود. این شرکت‌ها پس از پذیره‌نویسی به شرکت‌های سهامی عام تبدیل می‌شوند و به بازار ثانویه ورود پیدا می‌کنند بنابراین بازار اولیه رونق خوبی می‌گیرد و بازار ثانویه با افزایش عرضه مواجه می‌شود.

وعده هفتم : شکست انحصار و تسریع در عرضه های اولیه

موضوع مهم دیگر شکست انحصار در این بازار است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را اذیت کرده مانند ارایه مجوز برای تاسیس کارگزاری جدید. این مجوزها انحصار و محل مفسده شده‌اند. تمام این موضوعات بسیار سریع قابل رفع و حل است و مشمول مدت زمان نمی‌شوند. فرایند عرضه سهام هم زمان‌بر نیست. در قرارگاه خاتم الانبیا به اندازه 6 میلیارد دلار پروژه برای ورود به بازار سرمایه آماده شده بود که بخشی از این پروژه‌ها انجام اما پذیرش بخش عمده آن به دلیل موانع پیش رو در فرابورس انجام نشد.

نیاز به تدبیر

بسیاری از این اقدامات نیاز به عزم دارد. برای مثال جمع کردن سهام خرد مردم که حدود 4.5 میلیون نفر با سرمایه کمتر از 10 میلیون تومان است، عدد بالایی نیست و دولت می‌تواند در بازه زمانی کوتاه این اقدام را انجام دهد. ایجاد پوشش بیمه‌ای و پوشش ریسک‌های سهام‌داران نیاز به تدبیر دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۰:۷ - ۱۴۰۰/۲/۲۱
0
0
پاسخ
مردم دیگر به بورس اعتمادی ندارند،حتی اگر سودده باشد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ