کد خبر: ۱۶۸۶۸۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۳/۱۱

مشخصات شرکت ۱۱۳.۵ میلیاردی درج شده و آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی
در بازار دوم معاملات بورس رقم خورد:

مشخصات شرکت ۱۱۳.۵ میلیاردی درج شده و آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی

شرکت سیمان اردستان با سرمایه ۱۱۳.۵ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام بایستد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیمان اردستان از دهم خرداد با پلاک 588 در بخش سیمان، آهک و گچ در بازار دوم معاملات بورس درج شد تا آماده عرضه اولیه 20 درصدی از سهام در روز عرضه اولیه ( 17 درصد برای عرضه به عموم و 3 درصد برای عرضه به صندوق های سرمایه گذاری) باشد. همچنین تعهد عرضه 5 درصد دیگر ظرف مدت حداکثر سه ماه پس از تاریخ عرضه اولیه با هماهنگی بورس تهران اخذ شده است.

طبق بررسی های بورس پرس، "اردستان" خرداد سال ۸۲ تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید. شرکت فرعی حمل و نقل سیمان ساز اردستان نیز در یکم بهمن سال ۸۷ در اداره ثبت اسناد و املاک اردستان به ثبت رسید.

سرمایه شرکت با ۳۱۰ نیروی انسانی در بدو تاسیس بالغ بر ۴.۳ میلیارد تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۱۱۳.۵ میلیارد تومان رسیده است و در حال حاضر شرکت هیچ برنامه ای جهت افزایش سرمایه در دستور کار ندارد.

شرکت نام آوران تجارت اردستان با ۲۵.۱ درصد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با ۱۱.۳ درصد، البرز سلیمانی با ۴.۹ درصد، صندوق بازنشستگی کارکنان صنایع مس با ۳.۷ درصد، مهدی زندیه با ۲.۱ درصد، حسن میرباقری مهرآبادی و عباسعلی ایروانی هرکدام ۲ درصد، محسن مستوفی با ۱.۷ درصد و .... در ترکیب سهامداری شرکت حضور دارند.

انواع محصولاتی که توسط شرکت تولید می‌شود شامل کلینکر M۵۰۰، سیمان پرتلند تیپ ۵، سیمان پرتلند تیپ ۲، سیمان پرتلند تیپ ۴۲۵-۱ می شود. مواد اولیه مصرفی کارخانه عمدتاً خاک آلوویوم است که از معادن همجوار تامین می شود. آنالیز جنبه‌های مختلف معادن به نحوی که تنها مواد افزودنی سنگ آهن، بوکسیت و سیلیس برای تنظیم خوراک کوره و سنگ جهت افزودنی در آسیاب سیمان پیش‌بینی شده است.

اگرچه مواد اولیه اصلی کارخانه از معادن همجوار تامین می‌شود اما تامین سایر مواد اولیه مورد نیاز و افزایش هزینه حمل آن و هزینه های خرید یکی از دغدغه های تولید است. بر این اساس سنگ آهن از معادن شمس آباد اراک، سنگ گچ از معادن سنگ گچ کاشان، بوکسیت از معادن صدرآباد یزد و سیلیس از معادن فرآن نایین تامین می شود.

نحوه قیمت گذاری محصولات

نرخ فروش سیمان توسط انجمن صنعت سیمان تعیین و از طریق وزارت صنعت به شرکت‌های سیمان ابلاغ شده است. نرخ فروش کلینکر داخلی و کلینکر سیمان پاکتی صادراتی بر اساس توافق فی‌مابین با خریدار تعیین و پس از تصویب هیات مدیره به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. آخرین قیمت های مصوب برای سیمان فله ۲۲۰ هزار تومان و سیمان پاکتی ۲۷۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت صادراتی فروش سیمان متاثر از عرضه محصولات و تقاضا از سوی نمایندگان فروش است و نرخ مصوب برای صادرات محصولات وجود ندارد. میانگین قیمت صادراتی محصولات شرکت در سال ۹۸ به ازای هر تن کلینکر فله معادل ۱۷ دلار بوده که با نرخ ارز نیمایی در حسابها تسعیر شده است.

صورت سود و زیان سه سال مالی اخیر و دوره ۶ ماهه

- افزایش سود خالص ۶ ماهه نسبت به سال گذشته مربوط به افزایش سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی بوده که این افزایش عمدتاً ناشی از سود تسعیر ارز است.

- مجموع درآمدها برای سال ۹۸ برابر ۱۸۸.۶ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۶۸ درصد افزایش یافته است.

- درآمد حاصل از فروش داخلی سیمان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۵۳ درصد افزایش یافته است. این موضوع در نتیجه افزایش مقدار فروش به میزان حدود ۱۳ درصد شامل ۱۰ درصد افزایش مقدار فروش سیمان فله ای تیپ ۲ و ۱۸ درصد افزایش در مقدار فروش سیمان پاکتی تیپ ۲ و همچنین افزایش میانگین نرخ فروش به میزان حدود ۳۵ درصد بوده است. نرخ فروش در سال ۹۸ بر اساس مصوبه انجمن صنعت سیمان از ۱۱ تیر سال ۹۸ در حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است.

- افزایش درآمد حاصل از صادرات کلینکر در سال ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل مربوط به صادرات ۱۷۰ هزار تن به کشور چین است. داستان های اخیر کشور چین به دلیل مشکلات زیست محیطی و تامین سوخت تجربه واردات کلینکر کرده که بخشی از آن توسط کارخانجات ایران تامین می شود.

- بهای تمام شده کالای فروش رفته در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۵۷ درصد افزایش یافته است. افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش بهای خرید و حمل مواد مصرفی و دستمزد مستقیم و هزینه های سربار است.

- علت افزایش هزینه مواد مصرفی(۵۳ درصد) به‌رغم کاهش مقدار تولید کلینکر (۲ درصد) ناشی از افزایش نرخ حمل مواد به میزان ۸۵ درصد علت انعقاد قرارداد جدید با پیمانکار پیمانکار حمل مواد از معدن به محل کارخانه است.

- دستمزد مستقیم نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. علت افزایش دستمزد مستقیم افزایش حقوق و مزایای نیروها طبق الزامات قانونی و مصوبات شورای عالی کار است. تعداد نیروها نسبت به سال قبل ۴ نفر افزایش داشته که مربوط به افزایش کارمندان در بخش بارگیری سیمان پاکتی است.

- هزینه های فروش اداری و عمومی نسبت به سال ۹۷ در حدود ۴۸ درصد افزایش یافته است که ناشی از افزایش هزینه های توزیع و فروش محصولات صادراتی، افزایش حقوق و دستمزد نیروهای طبق الزامات قانونی و مصوبات شورای عالی کار و افزایش هزینه مطالبات مشکوک الوصول بوده است. انتظار می‌رود برای سال آتی هزینه‌های فروش به دلیل برنامه ریزی جهت افزایش صادرات کلینکر به کشور چین در دامنه ۳ تا ۶ میلیارد تومان قرار گیرد.

- هزینه های مالی شرکت در سال ۹۸ بالغ بر ۸.۶ یک میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۷ تغییرهای اهمیتی نداشته است. انتظار می رود هزینه های مالی شرکت از سال آینده در دامنه‌ ۷ تا ۸.۵ میلیارد تومان قرار گیرد.

- سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی نسبت به دوره قبلی مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته که ناشی از افزایش تسعیر ارز اعلام عملیاتی بوده است.

- افزایش سایر درآمدهای غیر عملیاتی به مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان عمدتاً ناشی از افزایش فروش اقلام مازاد به مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان و همچنین تسعیر ارز حاصل از تسعیر موجودی ارزی و مطالبات ارزی شرکت در پایان سال ۹۸ بالغ بر ۲.۶ میلیارد تومان است. موجودی سپرده های ارزی شرکت نزد بانک ها مبلغ حدود ۱۵ هزار دلار آمریکا و ۲۵۰ هزار یورو است که با نرخ ارز نیما در پایان دوره تسعیر شده است.

سیاست تقسیم سود

سیاست تقسیم سود شرکت برای سال مالی جاری و سال آتی و مبنای تقسیم حداقل ۵۰ درصد سود قابل تخصیص است.

پیش بینی سود هر سهم ۳ سال مالی آتی

پیش بینی صورت سود و زیان برای سه سال مالیاتی

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ