کد خبر: ۱۶۹۳۱۸
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۳/۳۱

احتمال افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی / سهم گندم در تعیین نرخ
مشاور انجمن کارخانجات ماکارونی خبر داد:

احتمال افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی / سهم گندم در تعیین نرخ

مشاور انجمن کارخانجات ماکارونی از احتمال افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت این محصول خبر داد و گفت: تولیدکنندگان برای تعیین قیمت دقیق منتظر اعلام نرخ گندم صنف و صنعت هستند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رسول مژده شفق با بیان اینکه دولت در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم به عنوان ماده اولیه اصلی تولید ماکارونی را ۱۰۰ درصد افزایش داده به ایسنا گفت: سال گذشته دولت هر کیلو گندم را ۲۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرید و ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌فروخت اما سال جاری این قیمت ۵۰۰۰ تومان تعیین شده که با هزینه‌های تبعی ۵۵۰۰ تومان به دست صنف و صنعت می‌رسد اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است. 

وی افزود: در سال جاری هزینه دستمزد، بسته بندی مثل سلفون و کارتن نیز افزایش داشت. مهمترین مشکل تولید کنندگان مشخص نشدن قیمت گندم صنف و صنعت است که با گذشت سه ماه از سال جاری مشخص نیست قیمت تمام شده ماکارونی بر چه اساس باید محاسبه شود. هنوز درباره تامین گندم یارانه‌ای یا بدون یارانه هم تصمیمی اعلام نشده است. البته تولیدکنندگان به دنبال یارانه و تفاوت قیمت نیستند. چراکه رقابت سالم را از بین می‌برد. بطور کلی رانت در صنعت مشکلات و چالش‌های زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده ایجاد می‌کند. 

این فعال صنعت غذایی با اشاره به ممنوعیت واردات گندم در سال های اخیر ادامه داد: در خواست شده، دولت گندم را به قیمت تمام شده به صنف و صنعت عرضه کند. در سال‌های اخیر فقط دولت گاهی برای جبران کمبودها گندم وارد کرده است. بنابراین فقط یک منبع تأمین گندم وجود دارد و تولیدکنندگان یا باید مستقیماً گندم را از کشاورز بخرند یا از شرکت بازرگانی دولتی بر اساس قیمت تمام شده تهیه کنند. 

شفق عنوان کرد: در سال جدید قطعاً قیمت ماکارونی افزایش خواهد یافت اما هرچقدر تعیین قیمت دیرتر انجام شود، تولیدکنندگان با مشکل جدی تر در امر تولید مواجه خواهند شد. بنابراین ادامه این روند که کالا به قیمت سال گذشته عرضه شود اما هزینه حمل و نقل با افزایش ۷۰ درصد، دستمزد با ۳۹ درصد و بسته بندی با بیش از ۷۰ درصد در کنار افزایش هزینه های سربار مواجه باشد برای تولیدکنندگان ممکن نیست. 

وی درباره میزان افزایش قیمت ماکارونی توضیح داد: با توجه به شرایط فوق و سهم ۶۰ درصدی گندم در قیمت ماکارونی به نظر می‌رسد قیمت هر بسته ماکارونی در سال جاری باید ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند. اکنون ماکارونی یارانه دریافت نمی‌کند و قیمت گذاری آن تثبیتی نیست. با توجه به اینکه مدتی است تولیدکنندگان گندم را آزاد تهیه می‌کنند، طبق ضوابط سازمان حمایت باید قیمت براساس خوداظهاری تعیین و اعلام شود.

بنابراین گزارش، اکنون بر اساس سامانه ۱۲۴ قیمت هر بسته ماکارونی رشته‌ای ساده ۷۰۰ گرمی بالغ بر ۸۶۰۰ تومان و هر بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۶۳۰۰ تومان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ