کد خبر: ۱۶۹۴۱۴
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۴/۲

انجام نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران بر روی شبکه همراه اول

انجام نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران بر روی شبکه همراه اول

نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت همراه اول روی یک حیوان انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نخستین جراحی رباتیک از راه دور در ایران با سامانه جراحی از راه دور بومی از فاصله ۷ کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی و سینا بر روی یک حیوان و با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سعید سرکار رییس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علیرضا میرباقری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول انجام شد.

ربات این جراحی از راه دور که برای نخستین بار بر بستر شبکه امن و پرسرعت همراه اول توسط طالب‌پور مستقر در بیمارستان سینا بر روی سوژه بستری (سگ) در بیمارستان امام خمینی انجام شد، توسط بخش دانش‌بنیان با عنوان ربات جراح سینا توسعه یافته است. این رویداد همچنان که توانمندی حوزه پزشکی را به نمایش گذارد، توأمان از یوزکیس کلیدی مرتبط با فناوری 5G پرده برداشت که توسط بستر ارتباطی و فناورانه همراه اول به شکل عملیاتی پیاده‌سازی شد.

جراحی از راه دور شروع حرکتی بزرگ و فناورانه

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بازدید از فرآیند اجرایی این جراحی در جمع اصحاب رسانه گفت: این ربات در دنیا با عنوان داوینچی شناخته می‌شود که اکنون در ایران نیز تولید شده و تأییدیه‌های حیوانی آن در حال پیگیری است تا بتوان در آینده از آنها برای جراحی روی انسان استفاده شود.

وی این اقدام ملی را شروع حرکتی بزرگ و نوآورانه در جراحی برشمرد و افزود: به این ترتیب می‌توان محدودیت فاصله را بین جراح و بیمار از بین برد و مانع  بسیاری از خطاهای پزشکی شد که امید می رود تا یک سال آینده تأییدیه‌های فنی آزمایش حیوانی را دریافت کند تا بتوان در مراکز جراحی از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

همراهی بدون چشم‌داشت همراه اول با این اقدام ملی

سعید سرکار رییس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با اشاره به اینکه توسعه ربات جراح از سال 92 در دستور کار قرار گرفت، گفت: اکنون نمونه ای از ربات سینا در بیمارستان های امام خمینی، شریعتی و سینا وجود دارد و امید است حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراحل بعدی که مربوط به آزمون‌های بالینی روی انسان است نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: جراحی امروز از بیمارستان سینا با فاصله هفت کیلومتری از بیمارستان امام خمینی انجام شد و بدون همراهی شرکت همراه اول امکانپذیر نبود. این اپراتور بدون هیچگونه چشم‌داشت مالی، تمامی هزینه‌های توسعه ارتباطات و بستر فنی این کار ملی را تقبل کرد و ریالی تقاضا نکرد.

رونمایی از نخستین یوزکیس 5G جراحی از راه دور در سال 97 توسط همراه اول

مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول هم در حاشیه این رویداد ملی با اشاره به توسعه بستر امن و پرسرعت برای انجام اموری همچون جراحی از راه دور در شبکه همراه اول گفت: همراه اول یوزکیس 5G جراحی از راه دور را برای نخستین بار در نمایشگاه تلکام 97 رونمایی کرد که امروز از آن بصورت واقعی بر روی حیوان استفاده شد و در آینده نزدیک نیز توسط پزشکان بر روی انسان و بر بستر همراه اول بکار گرفته خواهد شد.

وی افزود: همراه اول در سال 97 مشارکت در طراحی و ساخت نمونه دانشگاهی جراحی از راه دور را به عنوان یکی از کاربست‌های 5G با همکاری دانشگاه تربیت مدرس انجام داد. برای انجام جراحی مهم امروز، پهنای باند 5 گیگابیت در ثانیه آماده شد که عملا حدود 20 درصد آن مصرف شد و پیام خوبی داد که می‌توان اقداماتی از این دست و با همین کیفیت بسیار بالا را حداقل با ظرفیت پهنای‌باندی یک گیگابیت بر ثانیه نیز داشت.

بنابراین گزارش، ربات جراح سینا به نام ابوعلی سینا دانشمند ایرانی نامگذاری شده و متناظر با ربات داوینچی در آمریکا طراحی شده است. عملکرد این ربات یک سیستم پیشرفته جراحی از راه دور است که از طریق یک مانیتور و دو بازوی رباتیک انجام می‌شود. این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می‌گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است. در کنار کنسول یک مانیتور قرار دارد که جراح می‌تواند تاثیر عمل جراحی را مشاهده کند.

تصویر عمل هم از طریق یک ربات انجام می‌گیرد که جراح می‌تواند از طریق یک پدال آن تصویر را نیز کنترل کند. نیروهایی که با ابزار جراحی به بیمار منتقل می‌شود قابل اندازه‌گیری است تا جراحی با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود. در عمل جراحی با استفاده از این ربات میزان آسیب به بافت‌های سالم کاهش پیدا می‌کند و بیمار کمترین دوران نقاهت و خونریزی را دارد. در صورتی که این شیوه به مرحله تجاری برسد،‌ ایران دومین کشور در زمینه ربات جراح خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ