کد خبر: ۱۷۱۷۵۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۴/۱۳

درخواست
معاون خرید شرکت مطرح کرد:

درخواست "ذوب" برای ایجاد تعهد عرضه محصول در بورس کالا به میزان تخصیص

معاون خرید ذوب آهن ضمن اشاره به افزایش هزینه ۱.۵ هزار میلیارد تومانی با تعیین قیمت ذغال‌سنگ به شمش خوزستان، خواستار شد به میزان تخصیص، تعهد عرضه محصول در بورس ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد جعفر صالحی در همایش تعامل سنگ آهن و فولاد گفت: ذوب‌آهن بزرگترین تولید کننده مقاطع تبدیل فولاد در غرب آسیا است و با تولید ریل ملی و محصولات با ارزش افزوده بالاتر در تلاش است تا جایگاه واقعی را بیابد. این شرکت سه ورودی برای تولید چدن دارد. در سال های گذشته کمیته پشتیبانی ذغال‌سنگ در ایمیدرو به قیمت‌گذاری می پرداخت اما از سال ۹۷ پذیرفته شد قیمت ذغال‌سنگ به شمش خوزستان متصل شود و ضریب ۲۶.۵ درصد برای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: همین مسئله در سال گذشته افزایش هزینه ۱.۵ هزار میلیارد تومانی را برای ذوب آهن به دنبال داشت، سیاست گذاری که امروز همه به نوعی معترض هستند اما راهی بی بازگشت است. این مسئله سبب شد در سال‌های گذشته شرکت های معدنی به سمت فولاد سازی و فولادسازان به مرحله اکتشاف معدن ورود کنند. ذوب‌آهن تیز به موضوع اکتشاف ورود کرد که کاری هزینه بر و پر ریسک است که در اصل باید اصل حاکمیت و نه توسط بخش خصوصی انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق اعلام سازمان زمین شناسی، ۲.۷ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن وجود دارد که اگر با روش فعلی پیش رفت، پیش بینی می شود کمتر از ۱۴ سال دیگر سنگ آهن داشت که با برنامه ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد باید مشخص شود چگونه قرار است به این منظور خوراک تامین شود.

صالحی با اشاره به برخی از محدودیت ها تصریح کرد: تامین سنگ آهن دانه بندی با عیار ۶۰ درصد آهن، عدم بهره‌مندی از یارانه انرژی مشابه شرکت های فولادی، فعالیت با ۷۰ درصد ظرفیت اسمی و قرار داشتن نام شرکت و کالاهای زغال سنگ و کک در فهرست تحریم ها از جمله مشکلات است. طبق مصوبه سال ۹۸ ذوب آهن سالانه نیازمند ۱.۷۵ هزار تن سنگ آهن دانه بندی است اما امروز کسی جوابگو نیست .

وی عنوان کرد: معاونت معدنی وزارت صنعت بین ۷۵ تا ۸۰ درصد نیاز معدنی مواد اولیه فولادسازان را تامین می کند اما این مسئله برای ذوب‌آهن هیچ وقت به ۱۰ درصد هم نرسیده است. تاکنون هیچ فکری برای ذغال سنگ و تولید فرومنگنز نشده و کارخانجات فرومنگنز تعطیل هستند. اگر برای خشکسالی و بی آبی فکری نشود مصیبت به بار خواهد آورد.

صالحی با بیان اینکه ذوب‌آهن نخستین خرید در بورس را از طریق حراج باز انجام داده و اعتقاد کامل به شفاف شدن قیمت‌ها در کل زنجیره فولاد دارد، اضافه کرد: دلالی و واسطه گری در کل زنجیره فولاد باید حذف شود، راهکاری باید برای تامین پایدار مواد اولیه پیش بینی شود و کشف قیمت در بورس کالا باید بر اساس عرضه کالا در بورس باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ