کد خبر: ۱۷۲۶۴۵
۹:۲ - ۱۴۰۰/۵/۱۰

ادامه عرضه سیمان در بورس کالا و تخصیص مشوق/ بازار در دست ۱۵ رانت خوار
نماینده مجلس اعلام کرد :

ادامه عرضه سیمان در بورس کالا و تخصیص مشوق/ بازار در دست ۱۵ رانت خوار

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه بازار سیمان توسط ۱۵ نفر می‌چرخد که ناشی از رانت است، گفت: عرضه سیمان در بورس به قوت ادامه دارد و برای کارخانه ها مشوق در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی جدی با بیان اینکه عرضه کالاهای انحصاری در بورس به کاهش رانت کمک می‌کند به مهر گفت: مصرف داخلی سیمان کمتر از ۶۰ درصد است و مابقی مازاد محسوب می‌شود اما به دلیل اینکه این محصول در دست عده‌ای خاص بصورت انحصاری وجود دارد به راحتی بازار سیمان را در دست گرفته بودند.

وی افزود: گستره رانت و عدم شفافیت در حوزه سیمان به قدری بالا است که بازیگران اصلی این حوزه، نرخ را در بازار حتی تا ۳ برابر نیز بالاتر بردند. متأسفانه بازار سیمان توسط ۱۵ نفر می‌چرخد و آن هم زاییده واگذاری‌های ناشی از رانت است. در واقع عده‌ای خاص وارد حوزه سیمان شدند و بازار را به دلخواه چرخاندند. عرضه سیمان در بورس یکی از راه حل های مناسب برای مقابله با دلال بازی و زدودن فضای رانتی است. ورود سیمان به بورس موجب کاهش عدم شفافیت‌ها، ایجاد تعادل در قیمت و تنظیم بازار خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سوداگران زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی‌رفتند، ادامه داد: هفته گذشته در جلسه‌ای با مسئولان وزارت صنعت قرار شد برای کارخانه هایی که سیمان را در بورس عرضه کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. کارخانه هایی که وارد بورس شوند هم معاف از قطعی برق می‌شوند.

جدی عنوان کرد: عرضه سنتی سیمان موجب می‌شود عده‌ای خاص کالا را خریداری کنند و رانت‌های کلانی بدست آورند اما با عرضه در بورس، شفافیت عرضه افزایش می‌یابد و مصرف کنندگان به راحتی می‌توانند سیمان بخرند. بنابراین عرضه سیمان در بورس به قوت ادامه خواهد یافت. همه مشکلات در اکثر بخش‌های اقتصادی از جمله سیمان و خودرو مربوط به انحصاری بودن مسیرهای تولید و توزیع است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۵/۱۱
0
0
پاسخ
در همه عرصه های اقتصادی چه در زمینه تولید وتوزیع و صادرات
و واردات همین ۱۵ سلطان ها هستند در همه جا عین اختاپوس پنجه در
شاه رگ اقتصادی دارندو هیچ نیرو و قدرت مقابله با آنها را ندارد،،،،
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ