کد خبر: ۱۷۴۷۰۰
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۶/۱۲

وعده شیرین وزیر نفت به اتفاق‌های خوب فروش در ماه های آینده !

وعده شیرین وزیر نفت به اتفاق‌های خوب فروش در ماه های آینده !

وزیر نفت تهاتر با کالا و سرمایه‌گذاری را از راه‌های فروش نفت در شرایط تحریمی اعلام کرد و قول داد در ماه‌های آینده اتفاق‌های خوبی رقم بخورد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره برنامه دولت جدید برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها،گفت: یکی از راه‌ها،تهاتر با کالا و تهاتر با سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها و صنایع است.با توان وزارت نفت، شرکت‌ها و نیروهای متخصص این حوزه و استفاده از ظریت دستگاه‌های خارج از مجموعه وزارتخانه و با مجوزها و اختیارات خوبی که شورای عالی امنیت ملی می‌دهد و حمایت‌های دولت، قول می‌دهم، اتفاق‌های خوبی در ماه‌های آینده رقم بخورد.

وی افزود: به منظور تأمین سوخت نیروگاه‌ها در فصل زمستان، صادرات فرآورده‌های نفتی در سال جاری از حدود دو ماه پیش به‌شدت کاهش یافته است. با همه توان برای تکمیل مخازن سوخت نیروگاه‌ها و صنایع عمده تلاش خواهیم کرد. سال گذشته در بعضی روزهای فصل سرد به‌ویژه در استان‌های شمال و شمال شرق تا روزانه حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب هم کسری گاز داشتیم. به همین دلیل محدودیت‌هایی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده داده شد تا بتوانند گاز بخش خانگی که اولویت نخست وزارت نفت و شرکت ملی گاز  است را تأمین کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش‌بینی می‌ شود، رشد مصرف در سال جاری ۸ تا ۱۰ درصد باشد و در فصل سرد کسری روزانه تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز را هم داشته باشیم.لذا تأمین سوخت زمستانی با حضور مسئولان شرکت‌های تابعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا با راهکارهایی گاز بخش خانگی، نیروگاه‌ها و صنایع تأمین شود.

مصوبه‌ افزایش ۳۰ درصدی کرایه سوخت‌رسان‌ها

اوجی گفت: متأسفانه مقدار ذخیره‌سازی‌ در مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش یافته و از ۲.۲ به ۱.۷میلیارد لیتر رسیده است.لذا تدابیری اتخاذ شده تا هرچه زودتر حدود ۴ هزار دستگاه تانکر سوخت‌رسان که از ناوگان خارج شده بودند، بازگردند و هیات دولت هم مصوبه‌ای برای افزایش ۳۰ درصدی کرایه سوخت‌رسان‌ها داشت تا بتوانیم روزانه ۳۵ میلیون لیتر به مقدار سوخت‌رسانی اضافه کنیم

نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری برای حفظ وضع موجود

وی افزود: در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و پارسیان روزانه ۴۰ تا ۶۰ و  ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی وجود دارد. طبق پیش‌بینی کارشناسان برای حفظ سقف تولید، حداقل ۱۵ میلیارد دلار بودجه لازم است و برای افزایش تولید و عملیاتی کردن برداشت از میدان‌های مشترک جدید و توسعه و تکمیل آنها در چهار سال حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه پیش‌بینی می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: امید است بخشی از سرمایه مورد نیاز برای طرح‌های توسعه‌ای نیز از طریق کارگروهی که در زمینه اقتصادی در دولت در حال شکل‌گیری است، تأمین شود.از توان صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت و منابع مردمی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان استفاده کرد. استفاده از توان سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه کشورهای همراه و همسو با دولت سیزدهم هم از برنامه‌های اصلی وزارت نفت است.

اوجی اضافه کرد: یکی از برنامه‌ها، ساماندهی وضع نیروهای شاغل است. امیدواریم ظرف دو تا سه هفته آینده بخشی از نیروهای قرارداد مدت‌موقت را به  مدت‌معین تبدیل کنیم. بیمه تکمیلی هم برای این نیروها فراهم شده است.

وی افزود: نباید تنها به دنبال فروش نفت و میعانات بود و برای جلوگیری از خام‌فروشی باید زنجیره ارزش را توسعه داد.مطالعات خوبی در شرکت ملی پتروشیمی برای راه‌اندازی این پارک‌ها انجام شده و بیش از ۷۰۰ بخش پایین‌دستی بررسی و مطالعه شده که از اولویت‌های کاری وزارت نفت است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ