کد خبر: ۱۷۵۴۲۹
۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۶/۳۱

مقایسه صورت های مالی دو بانک ملی و ملت از لحاظ سود ، کفایت سرمایه و ...
برای سال مالی ۹۹ صورت گرفت:

مقایسه صورت های مالی دو بانک ملی و ملت از لحاظ سود ، کفایت سرمایه و ...

صورت های مالی دو بانک ملی و ملت در سال مالی ۹۹ از لحاظ جذب سپرده، تسهیلات اعطایی، بدهی دولت، هزینه های کارمندان، سود تسعیر ارز، نسبت کفایت سرمایه و سود انباشته، بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اخیراً بانک ملی اقدام به انتشار صورت های مالی سال 99 در سامانه کدال کرد که با سابقه حضور بانک ملت در بازار سرمایه، برخی اقلام مالی دو بانک توسط کارگزاری آبان بررسی شد.

براین اساس، بانک ملی با 2758 شعبه در پایان سال 99 بالغ بر 484 هزار میلیارد تومان انواع سپرده از مشتریان جذب کرده و در مقابل 270 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به اشخاص غیر دولتی داشته که نهایتا نتیجه عملیات سپرده گیری و تسهیلات دهی بانک به زیان 1.6 هزار میلیارد تومانی منجر شد.

بانک ملت با 1413 شعبه در پایان سال 99 بالغ بر 438 هزار میلیارد تومان سپرده جذب کرده و در مقابل 236 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به اشخاص غیر دولتی داشت و نهایتا 21 هزار میلیارد تومان سود از مابه تفاوت درآمد تسهیلات اعطایی و هزینه پرداختی به سپرده گذاران شناسایی کرد. بنابراین بانک ملت به نسبت تعداد شعب توانسته سپرده بالاتری جذب کند و منابع را بصورت مناسبتری به تسهیلات اختصاص داده که نهایتا منجر به اسپرد مثبت در ابتدای صورت سود و زیان شده است.

بانک ملت بیش از 302 هزار میلیارد تومان مطالبات دولتی و تسهیلات اعطایی به اشخاص دولتی دارد در حالی که بانک ملی 66 هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت گزارش کرده که با توجه به ماهیت دولتی بودن بانک ملی انتظار می رفت ارقام بدهی دولت به این بانک بیش از بانک ملت باشد.

در بخش سایر هزینه ها، سال گذشته بانک ملی با 30 هزار و 985 کارمند دائم و موقت 12.7 هزار میلیارد تومان هزینه و به عبارتی به ازای هر نفر سالانه 410 میلیون تومان هزینه کرده در حالی که در همین دوره بانک ملت با 26 هزار و 662 کارمند 8.3 هزار میلیارد تومان هزینه معادل 311 میلیون تومان به ازای هر نفر هزینه داشته که نشان دهنده عدم مدیریت مناسب در بخش هزینه های نیروها در بانک ملی است.

بانک ملی 9.3 هزار میلیارد تومان سود تسعیر ارز شناسایی کرده با این وجود از لحاظ عملیاتی زیانده بوده و هزینه مالیات هم لحاظ نشده در حالی که بانک ملت در زمان گزارش دهی درگیر حواشی زیادی به جهت شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز و مالیات مربوط به آن شد.

نسبت کفایت سرمایه بانک ملت 7.5 و سود انباشته 13.8 هزار میلیارد تومان و بانک ملی نسبت کفایت سرمایه 11.11 و زیان انباشته 66 هزار میلیارد تومانی است. در نهایت انتشار صورت های مالی بانک ملی حاکی از ناکارآمدی عملیات بانکداری آن هم در بانکی است که کنترل آن تماماً در اختیار دولت است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ