کد خبر: ۱۷۵۸۴۶
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۷/۱۴

توافق ایران و عربستان برای ایجاد جاده بین المللی، بازگشایی سفارت ها و...

توافق ایران و عربستان برای ایجاد جاده بین المللی، بازگشایی سفارت ها و...

منابع مطلع ایرانی و عراقی از تفاهمات تهران و ریاض در خصوص ایجاد جاده بین المللی بین مشهد؛ کربلا و مکه ، بازگشایی سفارت های ایران و عربستان و... خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عربی پست از قول منابع آگاه اعلام کرد: تهران و ریاض بعد از چهار دور مذاکره به تفاهماتی رسیده اند که از مهم ترین آنها می توان به توقف حمایت های عربستان از گروه های معارض ایرانی، سرمایه گذاری عربستان در عراق و سوریه ، ایجاد جاده بین المللی بین مشهد کربلا و مکه و بازگشایی سفارت های دو کشور اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی اخیرا اعلام کرد عربستان در 21 سپتامبر دور چهارم مذاکرات با ایران را برگزار کرده اما رایزنی ها همچنان در مرحله مقدماتی است.

طبق اعلام مقام دیپلماتیک عراقی ، دور آخر مذاکرات تهران و ریاض که با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عادل الجبیر مشاور وزیر خارجه سعودی در بغداد برگزار شد ، بسیار مثبت و نشان دهنده رسیدن به تفاهمات بیشتر بود.

برخی منابع ایرانی نیز مدعی شده اند ، پرونده مذاکرات ایران و عربستان از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی به ریاست علی شمخانی منتقل شده است.

این منابع درحالی مدعی دیدار شمخانی با الجبیر هستند که اخیرا طبق اعلام منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ، هیچ‌ ملاقات یا تماسی با مقامات سعودی انجام نشده و برنامه‌ای نیز در این رابطه وجود ندارد.

به گفته برخی منابع ویژه بلند پایه ایرانی ، هیات های امنیتی سعودی به ایران آمده اند تا کارهای ترمیم سفارت عربستان در تهران به منظور بازگشایی این سفارت به همراه کنسولگری در مشهد را انجام دهند. هیات های سعودی سیستم امنیتی و فنی داخل سفارت و کنسولگری را بروز رسانی کرده اند تا از عدم نفوذ به این سیستم قبل از بازگشایی دوباره سفارت مطمئن شوند.

در مقابل یک هیات امنیتی ایرانی  هم به عربستان رفته تا کارهای بازگشایی سفارت تهران در ریاض و کنسولگری در جده را انجام دهد. اقدام به بازگشایی سفارت ها نشان دهنده حسن نیت است و می تواند آغازی برای حل بسیاری از اختلافات باشد. ایران تمایل دارد پرونده های مورد اختلاف به طور جداگانه و یکی پس از دیگری مورد بررسی قرار گیرند و بررسی یکباره تمام پرونده ها انجام نشود.

تهران به ریاض تاکید کرده در گام اول و قبل از رسیدن به هرگونه توافق درخصوص پرونده یمن و سوریه ابتدا باید سفارت ها بازگشایی شوند و سپس مذاکرات علنی خواهند شد.

یک منبع نزدیک به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هم مدعی شد ، الکاظمی به دو طرف ایرانی و سعودی پیشنهاد ایجاد بزرگراهی بین المللی بین مشهد و مکه را داده است . به طوری که از کربلا بگذرد و این سه شهر مقدس را به هم وصل کند که نشان دهنده عمق روابط خواهد بود و هر دو طرف از این پیشنهاد استقبال کرده اند

همچنین ایران از عربستان درخواست کرده به اقلیت شیعی موجود در عربستان فشار امنیتی وارد نکنند و اجازه دهند به زیارت مشهد مقدس بیایند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ