کد خبر: ۱۷۶۰۱۰
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۷/۱۹

دلایل نوسان بازار سهام، آینده دلار و اثر نرخ بهره بر P/ E بازار + پیش بینی
توسط دو کارشناس مطرح شد:

دلایل نوسان بازار سهام، آینده دلار و اثر نرخ بهره بر P/ E بازار + پیش بینی

دو کارشناس ضمن اعلام دلایل نوسانی بودن بازار سهام در ماه‌‌‌های اخیر، آینده دلار و اثر نرخ بهره بدون ریسک بر P/ E بازار، پیش بینی کردند طرف تقاضا در نیمه دوم این هفته تقویت شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سینا عنایت‌اللهی کارشناس بازار سرمایه با انتشار مطلبی با عنوان " دلایل نوسانی بودن بازار سهام در ماه‌‌‌های اخیر" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: وضعیت فعلی بازار سرمایه و موج نوسانی که مدتی است با آن درگیر است به چند عامل بازمی‌گردد.

مهم‌ترین دلیل این وضعیت، کمبود پول در بازار است. در یک ماه اخیر ۵‌ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه صورت گرفت که این اتفاق نقدینگی بازار را جمع کرد چون انجام نوسان‌گیری روی عرضه‌های اولیه، بازار را متاثر می‌کند. به نظر می‌رسد ارائه عرضه‌های اولیه بدون هدف و بدون حساب و کتاب اتفاق افتاد و ضربه‌‌‌ را نیز به بازار زد.

عامل مهم بعدی که باعث این وضعیت در بازار سهام شده، فروش اوراق دولتی است. دولت روزانه چند‌ هزار میلیارد تومان اوراق می‌‌‌فروشد که این اقدام باعث شده پول از نهادهای مالی و بزرگ به سمت بازار بدهی هدایت شود. با توجه به استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی بهره بین‌بانکی هم از ۱۸‌ به ۴. ۱۹‌  درصد رسیده که اگر استقراض بین‌بانکی انجام می‌شد قطعا نرخ به بیش از ۲۰ درصد می رسید.

به جز عرضه‌های اولیه، فروش اوراق و بالا رفتن بهره بین‌بانکی، تغییرات مدیریتی نیز یکی دیگر از عوامل مهم وضعیت نوسانی بازار سهام در هفته‌‌‌های اخیر است. اکنون وضعیت مدیران نهادهای ناظر، نهادهای مالی و هلدینگی‌‌‌ها مشخص نیست. مدیران رغبت چندانی برای حمایت از سهم و زیرمجموعه ندارند و شاید هم هنوز تکلیفی برای آنان ایجاد و دستور حمایتی برای آنها تعریف نشده است.

این عامل نیز دلیل دیگری بر عدم‌حمایت و ورود پول جدید به بازار سهام است. مثلا واکنش روز شنبه بازار به تغییر مدیریتی بود و دلیل دیگری نداشت چون هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و نرخ دلار نه‌‌‌‌‌‌تنها پایین نیامده بود بلکه نرخ دلار نیمایی طی یک ماه اخیر افزایش هم یافته بود. بنابراین بازار به لحاظ بنیادی مشکلی ندارد و در وضعیت خوبی به سر می‌‌‌برد.

متوسط P/ E بازار از اوج سال گذشته که ۳۳ واحد بود به ۹ واحد رسیده که گویای ارزندگی سهام بنیادی و دلاری‌محور صنعت پترو پالایشی باتوجه به شروع رشد کرک‌اسپرد سبد محصولات و تخفیف دولت است. از سوی دیگر قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها باتوجه به عبور از اوج ‌‌‌کرونا و تضعیف شاخص دلار بهبود داشته است.

اما اینکه چرا با وجود وضعیت خوب شرکت‌ها، همه صنعت‌‌‌ها جلو نمی‌رود باید گفت وقتی پول در بازار کم شود و نقدینگی کاهش یابد، پول سمت همه صنعت‌‌‌ها نمی‌رود و به سمتی می‌رود که خبرها و گزارش‌های مطلوبی حول آنها است.

با توجه به تثبیت نرخ تورم بیش از ۴۵‌ درصد که حتی نزدیک به ۵۰ درصد است به نظر می‌رسد اقتصاد به سمت تورم‌های بزرگ‌تر پیش می‌رود که در علم اقتصاد این ثبات و شتاب تورم به تعبیری مقدمه ورود به ابرتورم خوانده می‌شود. هرچند امید است این اتفاق نیفتد اما شواهد نشان می‌دهد با توجه به رشد ۵۰‌ درصدی پایه پولی در ۶ ماه نخست سال، رشد نقدینگی و تثبیت تورم بیش از ۴۵‌ درصد بیش از یک سال این موضوع در حال روی دادن است.

امید می رود اگر قرار است تغییرات سیاستی و کلان در اقتصاد ایجاد شود زودتر اتفاق بیفتد و سیاست انقباضی با رعایت صرفه صلاح بازار تامین مالی ایجاد شود. همچنین تصمیم‌گیری‌‌‌ها یک‌دست شود و از هر طرف حرفی زده نشود تا سرمایه‌گذاران تکلیف را بدانند. چند صدایی و قیمت‌گذاری‌های دستوری و رشد بهای تمام شده شرکت‌ها بدون مطالعه و درنظر نگرفتن حاشیه سود آنها جالب نخواهد بود. امید است اوضاع قابل تحلیل شود.

پیش بینی تقویت طرف تقاضا در نیمه دوم این هفته

همچنین احسان رضا‌پور نیکرو کارشناس بازار سرمایه با انتشار مطلبی با عنوان "بازگشت بورس از نیمه دوم هفته؟"  اعلام کرد: بازار به دنبال بهانه‌های مختلفی است تا رشد نکند. طی چند روز گذشته برخی اخبار و مولفه‌ها روی برخی از نماد‌های اثر‌گذار در روند کلی نماگر اصلی بورس تهران باعث ایجاد روند مثبت شد.

بعد از چند روز و رسیدن به بازدهی مختصر اما جذاب در نماد‌ها، سرمایه‌گذاران با افزایش فشار فروش توسط اشخاص حقوقی و حقیقی مواجه شدند. این رویداد به ایجاد تعادل در قیمت سهام برخی از شرکت‌ها و بعضا پیدایش روند کاهشی در بازار منجر شد. تشدید فشار فروش تا جایی پیش رفت که رقابت فروشندگان در درصد‌های منفی مقداری فضای معاملاتی را ملتهب کرد و در نقطه مقابل چنین اتفاقی، فضای ترس در کلیت بازار تقویت شد.

در هفته‌های‌ گذشته موضوع افزایش نرخ بهره در محافل اقتصادی مطرح بود. همچنین اخباری پیرامون احتمال توافق در حوزه برنامه جامع‌اقدام‌مشترک و اثرات این مهم در کاهش نرخ دلار در بازار شنیده می‌شود. بررسی بازار‌های جهانی نیز حکایت از آن دارد در اغلب محصولات بویژه صنایع پتروشیمی، پالایشی، معدنی‌، فلزی و محصولات شیمیایی قیمت‌ها مطلوب ارزیابی می‌شوند.

از طرفی هلدینگ‌های این صنایع نیز در وضعیت معقولی به‌سر می‌برند. حال فصل مجامع شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری و هلدینگ‌‌های همین صنایع است. به‌ نظر می‌رسد روند کاهشی با توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها و گزارش‌های ۶ماهه مطلوبی که در انتظار بازار است، ادامه‌دار نخواهد بود. از نیمه دوم هفته جاری افزایش تقاضا در بازار و پیشی‌گرفتن آن نسبت به عرضه‌ها را شاهد خواهیم بود.

بازار سهام اکنون در حالت نوسانی به‌سر می‌برد. زمان کاهش قیمت‌ها طبیعتا جذابیت‌های بنیادی باعث می‌شود سهام شرکت‌ها اقبال پیدا کنند. زمانی‌که شاخص‌ها رشد پیدا می‌کنند و عرضه‌ها نیز تشدید می‌شوند به‌نظر می‌رسد بازار به‌دنبال مولفه‌هایی است که بتواند مقداری به نوسان و افت مجدد قیمت‌ها منجر شود.

بدین‌گونه رویه درجا زدن تداوم پیدا می‌کند تا به‌نوعی محرک‌ها و ابهاماتی که برای بازار شفاف نیست تا حدودی مشخص‌تر شوند.حال نقش گزارش‌های ۶ ماهه در بهبود و افزایش شفافیت بنیادی بازار موثر خواهد بود اما نگرانی حوزه انرژی به واسطه تاثیر تصمیماتی که در بودجه ممکن است برای این موضوع اتخاذ شود و سودآوری بنگاه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد نیز در جای خود وجود دارد.

بنابراین بازار مسیر راحتی را طی یک تا ۲‌ ماه آتی در راستای روند افزایشی مستمر به‌رغم وجود جذابیت‌های بنیادی نخواهد داشت.کاهش ۴۰۰ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد (۲۸هزار تومان) رقم قابل‌توجهی طی چند روز اخیر محسوب نمی‌شود. در‌صورتی‌که ریزش ۱۰‌درصدی دلار از محدوده فعلی تجربه می شود و افتی معادل ۳ هزار تومان از سقف قیمت دلار طی ماه‌های اخیر وجود داشته باشد همچنان دلار در محدوده‌هایی بیش از ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

در حالی که دلار نیمایی تقریبا در محدوده‌های ۲۳ هزار تومانی قرار گرفته اما همچنان نرخ نیما با نرخ دلار در بازار آزاد فاصله معناداری دارد. به‌نظر می‌رسد نرخ‌ هایی بیش از ۲۵ هزار تومان برای دلار بازار آزاد تا زمانی‌که دلار نیمایی در ارقامی بیش از ۲۲ هزار تومان تثبیت شده‌ در کنار وضعیت قیمت‌های جهانی و سطح تقاضا در بازار‌های بین‌المللی از این منظر نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت.

در صورتی‌که فضای بازارهای جهانی با تغییراتی همراه شود یا به‌واسطه توافقات سیاسی ریزش بدون پشتوانه و سنگین دلار تجربه شود، اثرات این اتفاقات یقینا در بازار بصورت مقطعی نمایان خواهد شد. با این حال تثبیت نرخ بهره بدون ریسک در ارقامی بیش از ۲۴‌ درصد نیز می‌تواند P/ E بازار را تحت‌تاثیر منفی قرار دهد.

تا زمانی‌که چنین مواردی در بازار مشاهده نشود محدوده فعلی سهام شرکت‌ها با دید ۶ ماهه دارای پشتوانه بنیادی است و می‌تواند جذابیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاران نسبت به بازار‌های رقیب ایجاد کند. فارغ از این موارد هرگونه ‌تعامل و توافق بهتر با منطقه و جهان طبیعتا می‌تواند اثرات مثبتی در کاهش شتاب افزایشی نرخ ارز داشته باشد و بعضا بصورت مقطعی ممکن است این نرخ را با کاهش محسوسی همراه کند که به‌تبع آن بازارهای سرمایه‌ پذیر هم تحت‌تاثیر این امر قرار خواهند گرفت. این اتفاق می‌تواند بصورت پایدار به بهبود وضعیت تولید و فروش، کاهش هزینه انتقال پول و زمان دسترسی به آن و افزایش تناژ شرکت‌ها در بازار‌ای بین‌المللی ختم شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ