کد خبر: ۱۷۶۰۱۳
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۷/۱۹

نکاتی درباره شائبه‌ استفاده سهامداران از معاملات الگوریتم و عملکرد OMS ها
مدیرعامل مدیریت فناوری بورس مطرح کرد:

نکاتی درباره شائبه‌ استفاده سهامداران از معاملات الگوریتم و عملکرد OMS ها

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس با ارائه نکاتی درباره شائبه‌ استفاده سهامداران از معاملات الگوریتم گفت: شرکت‌های نرم‌افزاری که دست به افشای غیرمجاز اطلاعات می‌زنند، قابل شناسایی هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح‌ اله دهقان با اشاره به شائبه‌ای پیرامون استفاده از الگوریتم توسط معامله‌گران عادی به سنا گفت: افرادی که از الگوریتم در معاملات استفاده می‌کنند به عمق سفارش‌های بازار دسترسی ندارند و دسترسی به عمق سفارش‌های بازار برای کاربران سامانه های برخط مجاز و قانونی نیست.

وی با اشاره به دو الگوی نمایش سفارش‌ها در بازار افزود: در الگوی نخست، تنها ۵ مظنه برتر نمایش داده می‌شود که سایت‌ها و کاربران آنلاین به آن دسترسی دارند. دیگری، نمایش عمق سفارش‌ها است که امکان مشاهده تمام سفارش‌های موجود در صف خرید یا فروش را میسر می‌کند. مشاهده عمق سفارش‌ها تنها برای معامله‌گرانی که در کارگزاری‌ها مشغول به فعالیت هستند، مجاز است. افرادی که شخصاً خرید و فروش سهام می‌کنند که همان کاربران آنلاین عادی هستند، طبق دستورالعمل افشای اطلاعات، حق دسترسی به این اطلاعات را ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: تا پیش از سال ۹۵، دسترسی به عمق سفارش‌ها در اختیار افراد قرار نداشت و تنها معامله‌گران کارگزاری‌ها از طریق ایستگاه‌ های نامک می‌توانستد به عمق سفارش‌ها دسترسی داشته باشند. از اواخر این سال با دستور سازمان بورس و به‌منظور گسترش ایستگاه‌های برخط گروهی (آنلاین گروهی) مقرر شد پیام‌های عمق سفارش‌ها برای توسعه سامانه‌های برخط گروهی در اختیار شرکت‌های نرم‌افزاری (OMS) قرار بگیرد تا معامله‌گرانی که از برخط گروهی استفاده می‌کنند، بتوانند عمق سفارش‎‌ها را مشاهده کنند.

دهقان تصریح کرد: از آنجا که این اطلاعات برای شرکت‌های نرم‌افزاری ارسال می‌شود از نظر فنی این امکان وجود دارد دسترسی به عمق سفارش‌ها در اختیار نهادهایی به‌جز برخط گروهی قرار بگیرد ولی شرکت‌های نرم‌افزاری حق افشای عمق سفارش‌ها به درگاهی جز برخط گروهی را ندارند. اگر این کار انجام شود، تخلف است و از طریق بخش فناوری اطلاعات سازمان بورس و مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) قابل بررسی است و شرکت‌ هایی که دست به افشای غیرمجاز اطلاعات می‌زنند، قابل شناسایی هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علی | ساعت ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۷/۱۹
0
0
پاسخ
با سلام
مشاهده عمق سفارش‌ها برای افراد برخط گروهی و معامله‌گرانی که در کارگزاری‌ها مشغول به فعالیت هستند، باعث نمیشه که سهامدار عادی ضرر کنه و عده ای خاص فقط بخاطر رانت اطلاعات سود ببرن؟؟
» ناشناس | ساعت ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۷/۱۹
0
0
پاسخ
چرا باید کارگزاری هادسترسی داشته باشن اما بقیه نه ؟!
این خودش یه بی عدالتی آشکاره
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ