کد خبر: ۱۷۶۱۷۳
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۷/۲۴

وابستگی قیمت سنگ‌ آهن و فولاد به المپیک زمستانی و پیش بینی تا پایان سال

وابستگی قیمت سنگ‌ آهن و فولاد به المپیک زمستانی و پیش بینی تا پایان سال

باتوجه به زمان برگزاری المپیک زمستانی و سیاست آسمان آبی جهت افزایش تقاضای فولاد در برابر عرضه کم، پیش بینی می شود حداکثر افزایش قیمت سنگ آهن تا ۱۵۰ دلار باشد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، پکن میزبان محافظه‌کار بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی 2022 باوجود تکاپوی غرب در اعمال فشارها و درنهایت وارد آوردن حداکثر ضربه مالی تجاری بر چین، چندی است بر فراهم آوردن ملزومات برگزاری هرچه بهتر این دوره از رقابت‌ها حتی به قیمت اثرگذاری بر سیاست‌های کلان، تمرکز کرده است.

تکرار سیاست‌های المپیک آبی در سال 2012 که مهم‌ترین آن کاهش آلودگی هوا بود در زمره مهم‌ترین تدابیر شی جینگ پینگ است. اتخاذ این تصمیم و ابلاغ آن به واحدهای مربوط تبعات قابل‌ذکری به همراه داشت. مهار آلودگی هوا منجر به محدودیت بسیاری از فعالیت‌ها به‌ویژه کاهش اشتغال کارخانه‌های فولاد، یکی از کلیدی‌ترین صنایع چین در راستای کنترل سهم 15 درصدی آنها به‌عنوان اهم آلاینده‌های هوا در سه‌ماهه گذشته شده است.

رکود کارخانه‌های فولادی و ترغیب نیروگاه‌های برق به تولید حداقلی نیرو، افت تقاضا و واردات محصولات معدنی مورد مصرف صنایع را در پی داشته که نه‌تنها اقتصاد چین بلکه اقتصاد بازارهای معدنی جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

هدفی که چین با شعار فتح آسمان آبی آن را دنبال می‌کند منجر به سقوط بی‌سابقه و 100 درصدی نرخ سنگ‌آهن در تاریخ دو سال گذشته به رقمی معادل 94 دلار شد. رقمی که بازارهای جهانی پیش‌ از این به‌موجب روند رو به رشد تقاضا در چین صعود بی‌مثال و حداکثری آن را جشن گرفته بود. نرخ سنگ‌آهن در ماه می سال 2021 از بالاترین پلکان ترقی بیست‌ ساله گذشت و به 240 دلار عیار 62 درصدی CFR چین رسید.

نظر به محدوده زمانی برگزاری المپیک زمستانی که مصادف با روزهای پایانی سال 1400 نیز هست و سیاست آسمان آبی که به قوت باقی و موجبات افزایش تقاضای فولاد را در برابر عرضه کم آن فراهم می‌آورد، پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی، روند افزایشی قیمت‌ها و حداقل عدم کاهش قیمت در این حوزه و برخلاف انتظار با توجه به عرضه بالا و تقاضای ناچیز سنگ‌آهن، روند کاهشی و حداکثر افزایش این ماده معدنی تا 150 دلار را نه‌فقط تا پایان سال 2021 بلکه تا سه‌ماهه اول سال 2022 نیز به تماشا خواهد نشست.

آمریکا نیز با وضع عوارض 25 درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم در افت نرخ سنگ‌آهن، بی‌تقصیر نبوده و نیست. ترامپ در دور دوم حکمرانی به دنبال اتفاق‌ نظر فعالان حوزه تولید فولاد و با استدلال اینکه منع وضع عوارض بر واردات، سیل فولاد صادراتی را به این کشور روانه ساخته و بازار داخل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، وضع عوارض بر واردات را به تصویب رساند. گرچه بایدن پس از نشستن بر کرسی ریاست از هیچ تلاشی برای نقض این قانون فروگذار نکرد اما با مخالفت همه‌جانبه فولادسازان در آمریکا ازجمله شرکت استرالیایی اسکوپ استیل و ارسلورمیتال هندوستان و فرانسه نه‌تنها موفقیت ماحصل این جریان نشد بلکه توانست بر تقاضای سنگ‌آهن و تعیین نرخ آن نیز مؤثر واقع شود.

اگرچه تعاملات توسط دولت بایدن برای کاهش تعرفه قیمت‌ها از سر گرفته‌ شده اما به‌اصطلاح بخش 232 همچنان پابرجا است. مصوبه مذکور قبل از اینکه بتواند حافظ منافع بازار داخلی فولاد در آمریکا باشد، اکنون ایفا کننده نقش پررنگی در تأمین نیاز چین به فولاد است. چراکه به دنبال اجرای سیاست‌های کنترلی منسوب به المپیک زمستانی، قطب واردات سنگ‌آهن جهان حالا مجبور به تأمین تقاضای فولاد از این طریق است. بنابراین می‌توان نرخ نزولی سنگ‌ آهن را تا 70 درصد مرهون سیاست‌های چین و مابقی را مدیون وضع عوارض واردات فولاد در آمریکا دانست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ