کد خبر: ۱۷۶۱۸۱
۱۱:۴ - ۱۴۰۰/۷/۲۴

توضیحاتی درباره محرمانه بودن اموال مسئولان و آخرین وضعیت طرح
نماینده مجلس اعلام کرد :

توضیحاتی درباره محرمانه بودن اموال مسئولان و آخرین وضعیت طرح

نماینده مجلس درباره شایعه محرمانه بودن اموال مسئولان ، نکاتی را مطرح و اعلام کرد این طرح در حال رسیدگی کمیسیون تخصصی بوده و هنوز به طور کامل تصویب نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی خضریان درباره واکنش مردم به محرمانه بودن اموال مسئولان که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت ، اعلام کرد:
طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر تصویب قانونی در مجلس برای محرمانه ماندن اموال مسئولان منتشر شده که با واقعیت ماجرا فرسنگ‌ها فاصله دارد.

برای تنویر افکار عمومی باید گفت طبق اصل 142 قانون اساسی، رسیدگی به اموال برخی مسئولان حاکمیتی قبل و بعد از دوره تصدی مسئولیت توسط آنها ذکر شده و براین اساس باید دارایی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی شود که بر خلاف حق، افزایش نیافته باشد.

اما نمایندگان مجلس هشتم در اردیبهشت 91 جهت تسری این اصل قانون اساسی به دیگر مسئولان، قانونی را تصویب  رساندند که به موجب آن تمام مقامات و کارگزاران کشوری اعم از شهردار، رئیس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، فرمانداران و ... باید اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند که این مصوبه در شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد شد.

پس از رفت و برگشت میان مجلس و شورا و به دلیل اصرار مجلس برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و پس از 3 سال مسکوت ماندن در آبان 94 این مصوبه مجلس با اصلاحاتی همچون افزودن قید محرمانگی به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و به موجب ماده 5 این قانون که در مجمع به آن الحاق شد، "فهرست دارایی‌های افراد مشمول و نیز اسناد و اطلاعات مربوط به آن به جز در مواردی که در این قانون و آیین‌نامه ذیل آن تعیین شده ، محرمانه بوده" و در آن برای افشا و انتشار آن مجازات تعیین شد.

این قانون در آذر 94 ابلاغ و طبق ماده 6 ، قوه قضائیه موظف می‌شد حداکثر ظرف شش ماه، آیین‌نامه اجرایی را تهیه و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه، ابلاغ کند که متاسفانه با مسکوت ماندن آن در قوه قضاییه در نهایت آیین نامه اجرایی این قانون به منظور اجرا در خرداد 98 از سوی ریاست قوه قضائیه ابلاغ شد.

به موجب آیین‌نامه ابلاغی این قانون و به استناد ماده 5 آن که اطلاعات مسئولان را محرمانه تلقی کرد در بند 2 آیین‌نامه این قانون سامانه‌ای "با رعایت ساز و کارهای امنیتی، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی و همچنین صحت و تمامیت داده‌ها" برای ثبت اموال مسئولان راه‌اندازی شد که مسئولان اموال را به دستگاه قضا برای ثبت در این سامانه اعلام کردند.

همچنین با استناد به ماده 5 قانون مجلس در بند 8 آیین‌نامه ابلاغی دستگاه قضا اعلام شد فهرست دارایی مقامات مسئول و سمت‌ها و مشخصات افراد مشمول و اسناد و اطلاعات مربوط به آن که به قوه قضاییه ارائه می­‌شود، محرمانه بوده و افشای آن ممنوع است و برای متخلفان از ثبت کامل دارایی‌ها در سامانه به موجب بند 19 آیین‌نامه این قانون، تعقیب کیفری توسط دادستان پیش‌بینی شد. البته در بند 18 این آیین‌نامه، حق به رئیس قوه قضائیه داده شد تا نتیجه بررسی اموال و دارایی مسئولان ذکر شده در اصل 142 قانون اساسی را منتشر کند.

اکنون نیز طرح نظارت بر مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در مجلس و در کمیسیون حقوقی قضایی در حال بررسی است تا تطبیق اموال و دارایی‌های مسئولان، صرفا به خوداظهاری مقامات محدود نشده و از مسیرهای متعدد دیگری این اطلاعات اخذ شود و مجلس با تنوع بخشیدن به مسیرهای دریافت اطلاعات، سعی در اجرای بهینه قانون مذکور دارد.

در حقیقت طبق این طرح، سازمان‌ها موظفند اطلاعات مالی و اقتصادی مسئولان را در سامانه قوه قضائیه مانند گذشته به اشتراک بگذارند و محرمانه بودن آن با عنایت به رفت و برگشت گذشته بین مجلس هشتم و شورای نگهبان و در نهایت مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. ضمن اینکه این طرح اکنون در حال رسیدگی و بررسی در کمیسیون تخصصی است و مواد آن هنوز به طور کامل تصویب نشده و پس از تصویب و نهایی شدن به صحن علنی برای بررسی ارسال خواهد شد که در آنجا نیز براساس پیشنهادات نمایندگان امکان اصلاح و تغییر وجود دارد.

اما باید در نظر داشت براساس تفسیر حقوقی شورای نگهبان، مجلس در بازه زمانی مشخص و طولانی، حق اصلاح یا تغییر مواردی را که مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات قبلی مجلس اضافه می‌کند را ندارد. لذا مجلس در حال حاضر و به این سادگی‌ها ، امکان اصلاح و تغییر قید محرمانه ماندن سامانه که مجمع تشخیص مصلحت نظام به قانون مجلس هشتم اضافه کرد را ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ