کد خبر: ۱۷۷۳۶۴
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۷/۲۸

نظرسنجی دانشگاه آمریکا درباره نارضایتی از نظام ایران،برجام، اقتصاد و...

نظرسنجی دانشگاه آمریکا درباره نارضایتی از نظام ایران،برجام، اقتصاد و...

طبق نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند آمریکا و مرکز افکارسنجی ایران پل، ۵۴ درصد شرایط اقتصادی ایران را بسیار بد توصیف کرده ولی شواهدی دال بر نارضایتی عمومی از نظام وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند آمریکا و مرکز افکارسنجی ایران پل که در 8 تا 18 شهریور سال جاری از طریق تلفن و اینترنت انجام شده ، مردم ایران از آمریکا رویگردان شده و به سیاست جدید ایران در نگاه به شرق دید مثبت دارند. کمتر از نیمی از سوال‌ شوندگان به شدت یا تا حدودی برجام را تایید می‌کنند. در حالی که این رقم در سال 2016 حدود 75 درصد بود.

بر اساس این گزارش، 27 درصد هم به شدت مخالف این توافق هستند. طبق نظرات حدود دو سوم مردم، حتی در صورت بازگشت واشنگتن به برجام ، بعید یا بسیار بعید است که به تعهدات عمل کند. تنها یک سوم باور دارند تا حدی محتمل یا بسیار محتمل است که به توافق پایبند باشد.

همچنین 52 و 16 درصد مردم موافق و مخالف تلاش تهران برای احیای برجام هستند. دیدگاه 85 درصد مردم نسبت به آمریکا تاحدی نامطلوب (9.4 درصد) یا بسیار نامطلوب (75.9 درصد) است. علاوه بر این شمار زیادی هرگونه امیدواری نسبت به کاهش سیاست خصمانه بایدن در قبال ایران را از دست داده‌ اند.

در خصوص ارزیابی سیاست‌ های بایدن در قبال ایران در مقیاس صفر (کاملا خصمانه) تا 10 (کاملا دوستانه) ، 67 درصد در محدوده صفر تا چهار نمره دادند. در واقع از هر سه نفر، یک نفر سیاست‌های بایدن را کاملا خصمانه دانستند.

76 ، 85 و 83 درصد مردم باور دارند ، آمریکا از انفجارهای اخیر در تاسیسات نطنز ، ترور دانشمندان هسته‌ ای ایران توسط اسرائیل و حمله داعش در عراق آگاهی داشته است.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد تقریباً هیچ شواهدی دال بر نارضایتی گسترده و فروپاشی نظام ایران وجود ندارد. در عین حال 19 درصد  سوال‌ شوندگان ، شرایط اقتصادی را تا حدی بد و 54 درصد بسیار بد توصیف کردند. 27 و 22 درصد هم تحریم ها و بیماری کرونا را عامل اصلی شرایط نامناسب فعلی اعلام کرده اند

در این میان ، 54 درصد هم انتظار دارند سه سال آینده شرایط زندگی بهتری برای ایرانیان فراهم شود. بین 70 تا 80 درصد تاحدی یا بسیار زیاد به نهادهای اصلی حکومت، قوه قضاییه، رئیس جمهور و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش 83 درصد ارزیابی شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ