کد خبر: ۱۷۸۱۹۱
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۸/۱۹

ادعای جدید وزارت اقتصاد: هیچ اوراق  اسلامی طی دو ماه اخیر در بورس عرضه نشد
با وجود اعلام نمایندگان مجلس و فعالان بازارسرمایه:

ادعای جدید وزارت اقتصاد: هیچ اوراق اسلامی طی دو ماه اخیر در بورس عرضه نشد

وزارت اقتصاد با وجود آمارها و اعلام نمایندگان مجلس و فعالان بازار سرمایه، مدعی شد طی دو ماه اخیر هیچ اوراق مالی اسلامی عرضه نشده است !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت اقتصاد با وجود آمارها و اعلام نمایندگان مجلس و فعالان بازار سرمایه مبنی بر عرضه و فروش اوراق بدهی دولتی، باز هم مدعی شد طی دو ماه اخیر هیچ اوراق اسلامی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است .

براساس  این گزارش، محمد حسن آصفری نماینده مجلس دیروز با اعلام اینکه چرا در خصوص انتشار اوراق به مردم، گزارش دروغ می‌دهند، گفت: طبق اسناد خزانه از مهر تاکنون 8 هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما  می‌گویند اوراقی به فروش نرسیده است .

وزارت اقتصاد که در روزهای اخیر با انتقادات مضاعفی از سوی افکار عمومی و نمایندگان و حتی شائبه توبیخ شدید احسان خاندوزی توسط رئیسی مواجه شده ، اعلام کرد : در واکنش به طرح برخی مباحث در فضای عمومی مبنی بر اثر انتشار مبلغ قابل توجهی اوراق مالی اسلامی بر شاخص بازار سهام  از ابتدای مهر هیچ اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است.

آخرین عرضه اوراق دولت در ۳۰ شهریور برگزار و از ابتدای مهر، اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است. همچنین طی هفت ماه در ازای دریافت  ۴۴۱ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال بابت فروش ۶ ماهه نخست اوراق مالی اسلامی، ۴۶۸ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال برای تسویه اصل و سود اوراق از سوی خزانه‌داری کل پرداخت شده است.

در مجموع مبلغ ۲۷ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال مازاد بر دریافتی برای تسویه اصل و سود اوراق پرداخت شده است.

ظرفیت پیش‌بینی شده در بندهای ذیل تبصره ۵ قانون بودجه سال جاری برای تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق مالی اسلامی یک میلیون و ۳۲۵ هزار میلیارد ریال است که از این رقم تا پایان شهریور یک میلیون و ۲۶۵ هزار میلیارد ریال منتشر شده است.

از ابتدای مهر اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده و حجم عمده‌ای از مبالغ مربوط به معاملات اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه در راستای عملیات بازار باز بانک مرکزی (در قالب معاملات ریپو و ریپو معکوس) برای کنترل نرخ سود بازار بین بانکی است و در اصل ارتباطی به فروش و عرضه اولیه اوراق از سوی دولت به منظور جبران کسری بودجه در بازار سرمایه ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ