کد خبر: ۱۷۸۵۶۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۳۰

ارزیابی حسابدار و مشاور سابق وزیر از وضعیت بورس در شرایط تداوم و لغو تحریم‌ها

ارزیابی حسابدار و مشاور سابق وزیر از وضعیت بورس در شرایط تداوم و لغو تحریم‌ها

حسابدار و مشاور سابق وزیر با بررسی وضعیت بازار سرمایه در شرایط تداوم و لغو تحریم‌ها گفت: بدون شک رفع تحریم‌ها به سود اقتصاد است اما ادامه آن به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا سلامی یکی از حسابداران خبره و مشاور سابق وزیر مسکن است با بررسی وضعیت بازار سرمایه در شرایط تداوم و لغو تحریم‌ها به ابتکار اعلام کرد: بدون شک رفع تحریم‌ها به سود اقتصاد است اما ادامه تحریم‌ها به نفع بازار سرمایه خواهد بود. شرکت هایی همانند فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و .. در بازار سرمایه وجود دارند که شرایط را تعیین می‌کنند.

بنابراین هنگامی که تحریم‌ها ادامه داشته باشد، دلار افزایش قیمت را تجربه می‌کند و وقتی دلار گران شود به نفع شرکت‌ها خواهد بود و در نتیجه شاخص در کوتاه‌ مدت رشد خواهد داشت. اکنون شرکت‌های صادرات محور نگران افت قیمت دلار هستند. چراکه در صورت کاهش قیمت دلار، ارزش سهام این شرکت‌ ها نیز ریزش پیدا می‌کند. بدون شک ادامه تحریم‌ها اقتصاد ایران را متضرر می‌کند اما در کوتاه‌مدت ادامه تحریم‌ها به نفع بورس‌بازان خواهد بود.

رشد شاخص به دنبال افزایش تورم

بورس در چند ماه گذشته افزایش ارزش برخی از سهم‌ها را شاهد بود. این افزایش به دلیل تورم و افزایش نرخ دلار است وگرنه میزان تولید و وضعیت متغیر های اقتصادی تغییری نداشته که تاثیر آن را در بازار سرمایه شاهد بود. بنابراین افزایش شاخص ناشی از تورم انتظاری و نرخ دلار بود. اگر تحریم‌ها رفع شود در بلندمدت به نفع بسیاری از شرکت‌ها خواهد شد اما با رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت بورس شاهد افت خواهد بود.

بورس تا پایان سال 1400

اینکه بورس در ماه‌های آتی چگونه خواهد بود بستگی به چند عامل دارد. اگر دلار به دلیل تحریم و تورم افرایشی باشد ارزش سهم برخی از شرکت‌ها بالا می‌رود و در آن شرایط شاخص صعودی می شود. البته در آن شرایط وضعیت برخی از شرکت‌هایی که سکان بازار را در دست دارند مطلوب می‌شود نه کل بازار سرمایه.

به نظر می‌رسد اکنون شرایط نه جنگی است و نه صلح. از سوی دیگر گفته می‌شود برخی از منابع ارزی ایران آزاد خواهد شد. در این شرایط تا پایان سال شاخص با چند درصد بالا و پایین نرخ فعلی را حفظ کند و شاهد نوسانات شدید نخواهیم بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ