کد خبر: ۱۷۸۷۶۱
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۴

بانک‌ ها به قطعه سازان وام نمی‌ دهند/ گرانی محصولات تنها راه چاره خودرو سازان !
نایب رییس انجمن قطعه‌سازان:

بانک‌ ها به قطعه سازان وام نمی‌ دهند/ گرانی محصولات تنها راه چاره خودرو سازان !

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان با اعلام بدهی و زیان ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان ، خواستار افزایش قیمت و حذف قیمت گذاری دستوری شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر حسین جلالی با اشاره به اینکه با شرایط فعلی راهی جز گرانی خودرو وجود ندارد به اقتصاد آنلاین گفت: قطعه سازان طی این سال‌ها برای جبران طلب معوق از خوروسازان ، نقدینگی را از طریق تسهیلات بانکی تامین کرده‌اند اما بسیاری از بانک‌ها سقف تسهیلات در نظر گرفته‌اند. لذا مسیر گرفتن وام‌های جدید بسیار دشوار شده است.

وی افزود: بر اساس برخی برآوردها، میزان بدهی و زیان خودروسازان به مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و زیان عملیاتی آنها در نرخ‌های فعلی باعث شده ، حتی امکان مدیریت هزینه‌های جاری هم وجود نداشته باشد.

این مقام صنفی ادامه داد: با گسترش فشارهای مالی بر خودروسازان آنها نه امکان بازپرداخت وام‌های بانکی را پیدا کرده‌اند و نه بدهی به قطعه سازان در این سال‌ها مدیریت شده و با معضل کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و تداوم این شرایط خطر تامین نشدن قطعات برای خطوط تولید و کاهش تولید سالانه خودرو را در بر دارد.

جلالی گفت: افزایش قیمت و کاهش دوباره آن نشان از تغییر نظر برخی تصمیم گیران دارد. خودروسازان مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را از منابع مختلف و با نرخ‌های متفاوت خریداری می کنند. لذا نمی توان انتظار داشت تمام این خریدها و قیمت‌ها به نرخی ثابت در فروش خودرو منجر شود. نادیده گرفتن این واقعیت باعث قیمت‌گذاری دستوری شده که امروز فشار فراوانی به خودروسازان و قطعه سازان وارد کرده است.

وی افزود: اصلاح قیمت قطعه سازان و افزایش قیمت خودرو تنها راه باقی مانده است . اگر بنا بود با نرخ‌های فعلی شرایط این صنعت مطلوب بماند، قطعا امروز این حجم از بدهی و زیان انباشته وجود نداشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ