کد خبر: ۱۷۸۹۰۷
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۸

راه‌اندازی ۱.۹ میلیارد دلار طرح معدنی و رشد ۵۰ درصدی محصولات فولادی
ایمیدرو وعده داد :

راه‌اندازی ۱.۹ میلیارد دلار طرح معدنی و رشد ۵۰ درصدی محصولات فولادی

ایمیدرو با اعلام رشد ۵۰ درصدی محصولات فولادی در نیمه نخست سال از راه اندازی بیش از ۱.۹ میلیارد دلار طرح معدنی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت‌های بزرگ معدنی و ابسته به ایمیدرو در نیمه نخست سال به رغم تشدید تحریم‌ها و بحران کرونا، قادر به افزایش تولید شدند و کنسانتره آهن با رشد حدود ۳.۶ درصدی به بیش از ۲۵.۵ میلیون تن رسید. شمش آلومینیوم هم حدود ۲۳ درصد تولید شد. ملی مس هم ۱۴۳.۳ هزار تن مس کاتد تولید کرد که در مقایسه با سال گذشته رشد دو درصدی داشت.

تولید کنسانتره زغال‌سنگ  هم بیش از ۸ درصد افزایش یافت و دو شرکت البرز مرکزی و طبس بیش از ۷۳۲ هزار تن محصول تولید کردند. در حوزه فولاد نیز مجموع وزنی صادرات شرکت های بزرگ با رشد ۵۰ درصدی به ۳.۸ میلیون تن رسید.

برنامه راه‌اندازی بیش از ۱.۹ میلیارد دلار طرح معدنی در دستور کار است که موجب اشتغال مستقیم بیش از ۵ هزار نفر می شود. یکی از طرح‌هایی که در آستانه افتتاح قرار دارد آهن اسفنجی فولاد قائنات است که با اشتغال‌زایی برای ۹۰۰ نفر به‌ زودی افتتاح می‌شود.

همچنین بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای تکمیل طرح‌های توسعه در سال گذشته از بخش خصوصی جذب شده و در سال جاری هم ادامه دارد.

در حوزه اکتشاف در مرحله نخست تا پایان سال جاری فعالیت‌های اکتشافی در استان خراسان جنوبی و کردستان (پهنه دیواندره) آغاز خواهد شد. در حال حاضر ۶۰ اکیپ در استان فعالیت را آغاز کرده و تا پنج سال یه اتمام خواهد رسید. اعتبار در نظر گرفته شده تا پایان سال جاری ۲۵۰میلیارد تومان است

۲۱۵ هزار میلیارد تومان (۱۰ میلیارد دلار) طرح بزرگ و متوسط مقیاس در حوزه معدن شناسایی شده که به‌منظور تامین مالی بخش ریالی از روش تاسیس و راه اندازی شرکت سهامی عام استفاده می‌کند.

ایمیدرو در نظر دارد بخشی از منابع حاصل از فروش را به سمت بانک‌های توسعه‌ای هدایت و منابع حاصله را صرف تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام کند و نخستین تفاهم‌نامه هم بهمن سال گذشته، با بانک صنعت و معدن به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان (در قالب سه فاز) منعقد شد و در ۲۲ جلسه با بانک‌ها، تفاهم‌نامه‌های جدیدی در حال تهیه است.

همچنین تفاهم‌نامه با بانک تجارت به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان عملیاتی شد تا در کنار تعهدات مندرج در این تفاهم‌نامه از طریق خدمات نوین تامین مالی در راستای کاهش هزینه‌های تامین مالی طرح‌های دارای اولویت ، پشتیبان و حامی این دسته از شرکت‌های معدنی باشد.

با اجرای طرح تام در سال گذشته با مشارکت بانک های تجارت و صنعت و معدن  ۹ هزار میلیارد تومان به صنایع تزریق شد. انتظار می رود تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل طرح های نیمه تمام توسعه تجهیز شود. همچنین سرمایه صندوق بیمه با رشد ۵۰۰ میلیارد تومانی به 1600 میلیارد تومان افزایش می یابد.

صرفه جویی ناشی از بومی سازی شرکت های بزرگ بخش معدن از ابتدای سال گذشته تا پایان سال جاری به مرز ۱.۳ میلیارد دلار می رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ